...får militär trupp användas för ordningens upprätthållande

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

...får militär trupp användas för ordningens upprätthållande

Inlägg av Hans » 8 maj 2006, 12:40

”Då civil polis icke är tillgänglig eller då den är otillräcklig får militär trupp användas för ordningens upprätthållande. Den militära truppen kan därvid bliva nödsakad att bruka våld och vid upplopp bruka vapen”, står det i föreskrifternas första paragraf. Den militära förkortningen var FAVO (Föreskrifter för militär trupps användning av vapen för upprätthållande av allmän ordning med mera).
– FAVO gick ner i en uniformsficka och delades ut till officerare ännu i slutet av 1960-talet, uppger en pensionerad officer för SvD.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12591184.asp

Jag blev mycket förvånad. Jag hade inte en aning om detta utan visste bara problematiken i ett oklart skymningsläge där man låg i gränslandet mellan krig och fred.

Har någon mer information om detta som i alla fall platsar bland mina privata faktoider?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 maj 2006, 13:43

FOI skrev:Diskussionen i riksdagen om användningen av militär vid civila konflikter pågick under hela 1910-talet och först 1925 togs den så kallade upprorsparagrafen bort. Den ersattes dock med en regel som i princip medgav militära ingripanden, men nu talades det i stället om att militär kunde användas om rikets säkerhet var hotad och därmed var formuleringen inte lika utmanade.
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____560.aspx
"Rikets säkerhet" och "ordningens upprätthållande" är just den uppdelning jag har lärt mig.
SVT skrev:Militären kan få tillgripa våld mot civila, något som varit förbjudet sedan dödsskjutningarna i Ådalen 1931.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=517829 - daterat 11 januari 2006
SvD skrev:Ådalenhändelserna ledde till att "förbud infördes mot att använda militär trupp i sociala konflikter under fredstid"[ NE ].
- Det är en missuppfattning, jag har inte funnit något sådant förbud, säger förste intendent Thomas Roth vid försvarsmuseerna som forskat i militärpolisens historia.
Har Thomas Roth inte hittat en paragraf som förbjuder ingrepp mot civila, eller har han hittat en paragraf som tillåter det?
Jag gillar i vilket fall inte att behöva läsa om anonyma källor som nämner föreskrifter som delades ut under 60-talet, särskilt när det gäller formuleringar som tydligen återfinns i lagtexterna.
SvD skrev:Enligt Thomas Roth upphävdes FAVO i början av 1970-talet av regeringen Palme, och det skedde först sedan den uppmärksammats i en tv-debatt.
Någon som känner till denna?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 8 maj 2006, 16:30

Har ett reglemente avseende miltära förbands insättande mot civilbefolkning som härstammar från slutet av 1950-talet.
:)

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 8 maj 2006, 18:29

K1 var väl med sin strategiska placering på Lidingövägen i Stockholm ett "kuppförsvarsförband", och hade bland annat KP-bilar för detta fram till tidigt 1990-tal, med skjutgluggar på sidorna och ringlavetter för ksp och grg, vilket hade kunnat orsaka en och annan död demonstrant. Lite oklart vad som avses med kupp här dock, tycker ju personligen inte att det behöver vara varken skymningsläge eller invasionshot för att en kupp ska kunna kännas närstående.

Något motsvarande Pariskravallerna på 1960-talet i Sverige med bensinbomber och dylikt hade den svenska polisen aldrig klarat av. Alltså hade militären fått träda in som hjälp? Hårda bud i vilket fall som helst;
”Vid första eldöppnandet bör elden riktas över folkmassan [...] Är fortsatt eldgivning nödvändig bör den riktas mot nedre delen av kroppen på de personer som uppehålla sig främst i folkmassan.”

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 9 maj 2006, 22:29

Hexmaster skrev:
FOI skrev:Diskussionen i riksdagen om användningen av militär vid civila konflikter pågick under hela 1910-talet och först 1925 togs den så kallade upprorsparagrafen bort. Den ersattes dock med en regel som i princip medgav militära ingripanden, men nu talades det i stället om att militär kunde användas om rikets säkerhet var hotad och därmed var formuleringen inte lika utmanade.
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____560.aspx
"Rikets säkerhet" och "ordningens upprätthållande" är just den uppdelning jag har lärt mig.
SVT skrev:Militären kan få tillgripa våld mot civila, något som varit förbjudet sedan dödsskjutningarna i Ådalen 1931.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=517829 - daterat 11 januari 2006
SvD skrev:Ådalenhändelserna ledde till att "förbud infördes mot att använda militär trupp i sociala konflikter under fredstid"[ NE ].
- Det är en missuppfattning, jag har inte funnit något sådant förbud, säger förste intendent Thomas Roth vid försvarsmuseerna som forskat i militärpolisens historia.
Har Thomas Roth inte hittat en paragraf som förbjuder ingrepp mot civila, eller har han hittat en paragraf som tillåter det?
Jag gillar i vilket fall inte att behöva läsa om anonyma källor som nämner föreskrifter som delades ut under 60-talet, särskilt när det gäller formuleringar som tydligen återfinns i lagtexterna.
SvD skrev:Enligt Thomas Roth upphävdes FAVO i början av 1970-talet av regeringen Palme, och det skedde först sedan den uppmärksammats i en tv-debatt.
Någon som känner till denna?
Thomas Roth skriver ju vidare under http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12591184.asp :

"I själva verket fanns det under större delen av 1900-talet noga reglerat hur militär kunde upprätthålla ordningen och sättas in mot upplopp. Den sista föreskriften om detta utfärdades av regeringen Tage Erlander (s) 1958 och ersatte då regler från 1919 och 1942. Den undertecknades av försvarsminister Sven Andersson, på posten 1957–73. Han var en av socialdemokratins ledargestalter, tidigare partisekreterare och utrikesminister 1973–75.

"Då civil polis icke är tillgänglig eller då den är otillräcklig får militär trupp användas för ordningens upprätthållande. Den militära truppen kan därvid bliva nödsakad att bruka våld och vid upplopp bruka vapen”, står det i föreskrifternas första paragraf. Den militära förkortningen var FAVO (Föreskrifter för militär trupps användning av vapen för upprätthållande av allmän ordning med mera).
– FAVO gick ner i en uniformsficka och delades ut till officerare ännu i slutet av 1960-talet, uppger en pensionerad officer för SvD.
Även hemvärnsbefäl med vapnen i hemmet fick FAVO. Under kalla kriget levde faran för en kommunistisk kupp hela tiden i medvetandet. Vid upplopp skulle militären stå under civil ledning, men om denna bröt samman fick högsta befäl på platsen besluta om insatsen.
Då gällde inga silkesvantar utan en upptrappad insats: rökhandgranater, övningsgashandgranat, brandsprutor och eldhandvapen. Truppen skulle först varna, sedan skjuta med lösa skott och ytterst ge skarp eld.
-------------
Enligt Thomas Roth upphävdes FAVO i början av 1970-talet av regeringen Palme, och det skedde först sedan den uppmärksammats i en tv-debatt."------

Det är alltså helt riktigt. Det var f.ö. den på 1970-talet högljudda vänsterrörelsen som påtalade att militär fortfarande kunde anlitas för att slå ner strejkkravaller, Vietnam-demonstrationer m.m.

Man gjorde även gällande att militär legat i beredskap för att om nödvändigt ingripa vid gruvarbetarstrejken vid malmfälten 1969-1970!

Den inflammerade debatten med 1970-talets opinionsläge gjorde att regeringen Palme hastigt avskaffade lagen.

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Inlägg av larsleo » 21 maj 2006, 09:41

rökhandgranater? 8O 8O aj aj kasta sånna på folk..
och brandspruta.. är det en vattenkanon eller är det en eldkastare? :?

hårda bud för demostranterna mao.. 8O

Skriv svar