Det Sverige som var

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Det Sverige som var

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 augusti 2009, 13:51

Lindvalls kaffe i Uppsala rivs just nu och en ett företag som har varit i Uppsala sedan 1891.
Bolaget skall få nya lokaler vid nya E4, tog bilder på rivningen häromdagen.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Det Sverige som var

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2009, 18:12

Lite försvunnigheter från Uppsala.

Gamla barnkliniken inom Akademiska sjukhuset är bortrivet nu och skälet anses vara en ny sjukhusbyggnad.
Lindvall kaffe kommer att flytta ut till nya E4:an.
Kraftledningen som gick mellan stadsdelarna Årsta o Salabacke, den har blivit underjordiskt.
Halva Ekonomikumparken har det blivit bostäder.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Det Sverige som var

Inlägg av a81 » 9 januari 2010, 19:38

Stefan Lundgren skrev:En sak som jag undrar över, om man åker på länsväg 272 norrut och efter ett par kilometer(första kurvan/kröket) så har man dels en parkeringsplats på vänster sida och dels en skogsdunge på högra sidan. I skogsdungen finns det fyra-fem mindre byggnader(likt sommarstugor eller kolonistugor) och dessa har varit där åtminstone i några år. Det som jag undrar över är historien bakom dessa.

Stefan
Förstår vilka byggnader du tänker på, men har tyvärr ingen information. Konstigt nog verkar husen inte ens finnas med på Lantmäteriets karta. Jag antar att det är någon form av sommarstugor.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Det Sverige som var

Inlägg av a81 » 9 januari 2010, 19:44

När det gäller rivningar i Uppsala på senare år, måste rivningen av kvarter Gerd inför byggandet av Musikens hus vara den värsta. Rivningen innebar att man rev hus från mitten och slutet av 1800-talet och på så sätt slog sönder den sista sammanhängande äldre bebyggelsen i östra delen av centrala Uppsala.

Många som inte har besökt Uppsala tror nog att det är en stad full av historisk bebyggelse (ungefär som exempelvis Lund), men så ser det inte ut. I Uppsala, precis som i många andra medelstora städer i Mälardalen, revs nästan hela stadskärnan under 1960- och 1970-talen.

Se även: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarteret_Gerd

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Det Sverige som var

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 10 januari 2010, 12:04

a81 skrev:Många som inte har besökt Uppsala tror nog att det är en stad full av historisk bebyggelse (ungefär som exempelvis Lund), men så ser det inte ut. I Uppsala, precis som i många andra medelstora städer i Mälardalen, revs nästan hela stadskärnan under 1960- och 1970-talen.
Mitt intryck från när jag går i Uppsala mellan järnvägsstationen och arkivcentrum, förbi domkyrkan och slottet, är att gamla hus står kvar i större utsträckning än i Stockholm och Örebro, men det är alltså fel. :(
a81 skrev:När det gäller rivningar i Uppsala på senare år, måste rivningen av kvarter Gerd inför byggandet av Musikens hus vara den värsta. Rivningen innebar att man rev hus från mitten och slutet av 1800-talet och på så sätt slog sönder den sista sammanhängande äldre bebyggelsen i östra delen av centrala Uppsala.
Saker som är äldre än hundra år räknas som fornminnen och är skyddade i lag, tror jag, men det gäller tydligen inte byggnader och gravstenar. :(

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Det Sverige som var

Inlägg av lampros » 10 januari 2010, 14:00

Jurgen Wullenwever skrev:
a81 skrev:Många som inte har besökt Uppsala tror nog att det är en stad full av historisk bebyggelse (ungefär som exempelvis Lund), men så ser det inte ut. I Uppsala, precis som i många andra medelstora städer i Mälardalen, revs nästan hela stadskärnan under 1960- och 1970-talen.
Mitt intryck från när jag går i Uppsala mellan järnvägsstationen och arkivcentrum, förbi domkyrkan och slottet, är att gamla hus står kvar i större utsträckning än i Stockholm och Örebro, men det är alltså fel. :(
a81 skrev:När det gäller rivningar i Uppsala på senare år, måste rivningen av kvarter Gerd inför byggandet av Musikens hus vara den värsta. Rivningen innebar att man rev hus från mitten och slutet av 1800-talet och på så sätt slog sönder den sista sammanhängande äldre bebyggelsen i östra delen av centrala Uppsala.
Saker som är äldre än hundra år räknas som fornminnen och är skyddade i lag, tror jag, men det gäller tydligen inte byggnader och gravstenar. :(
Efter rivningen av Uppsala City besinnade man sig. Kvarteren väster om ån och i synnerhet runt domkyrkan och allt är rena rama "funktionella Skansen" med t o m trähus bevarade.

Vad gäller Musikens hus, ja vissa ville ju stoppa bygget för att istället bevara ett tvåvånings hyreshus från 1890. Rimligt?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Det Sverige som var

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 januari 2010, 19:10

a81 skrev:
Stefan Lundgren skrev:En sak som jag undrar över, om man åker på länsväg 272 norrut och efter ett par kilometer(första kurvan/kröket) så har man dels en parkeringsplats på vänster sida och dels en skogsdunge på högra sidan. I skogsdungen finns det fyra-fem mindre byggnader(likt sommarstugor eller kolonistugor) och dessa har varit där åtminstone i några år. Det som jag undrar över är historien bakom dessa.
Förstår vilka byggnader du tänker på, men har tyvärr ingen information. Konstigt nog verkar husen inte ens finnas med på Lantmäteriets karta. Jag antar att det är någon form av sommarstugor.
Snarare att dom hade blivit dumpade där och stugorna/barackerna har åtminstone varit där i ett par år nu. Det är iallafall ett hänglås på grinden har jag sett, men man kommer in dit via öppningar i vegetationen.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Det Sverige som var

Inlägg av a81 » 10 januari 2010, 20:31

Det som är speciellt med Uppsala är att östra delen av innerstaden nästan helt utplånades under ungefär en 20-årsperiod från slutet av 1950-talet till slutet av 1970-talet. Om jag inte missminner mig revs omkring 80 procent av husen i centrala Uppsala.

Det är möjligt att ännu mer revs i Örebro, men min poäng är att Uppsala inte har den rika kulturmiljö som många kanske väntar sig i en gammal universitetsstad, och att Uppsala mer liknar städer som Gävle eller Västerås än det liknar exempelvis Lund. När det gäller Stockholm finns en mycket större del av stadskärnan bevarad, rivningarna skedde ju mest på nedre delen av Norrmalm, även om man gick mycket hårt fram just där.

I västra delen av Uppsalas innerstad är mer bevarat, men det är till stor del frågan om en miljö med akademiska institutioner, nationer, gymnasieskolor, kyrkor, muséer, kyrkogård, etc. Dessutom är det till stor del en glesare stadsmiljö. Det finns väldigt lite "vanlig" äldre bebyggelse i Uppsala.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Det Sverige som var

Inlägg av a81 » 10 januari 2010, 20:39

lampros skrev:Efter rivningen av Uppsala City besinnade man sig. Kvarteren väster om ån och i synnerhet runt domkyrkan och allt är rena rama "funktionella Skansen" med t o m trähus bevarade.
Men då är hela Europa, utom Sverige och delar av det gamla östblocket, ett "funktionellt Skansen". Ibland undrar jag varför relativt många människor i Sverige verkar bli provocerade av kulturmiljövård? Det är ingen som är emot att man bevarar exempelvis gamla böcker, men när det gäller hus blir det känsligt för vissa.
lampros skrev:Vad gäller Musikens hus, ja vissa ville ju stoppa bygget för att istället bevara ett tvåvånings hyreshus från 1890. Rimligt?
För det första handlade det om tre tvåvåningshus från 1850-talet samt ett trevåningshus i nyrenässansstil uppfört på 1880-talet, alla med tillhörande gårdshus, inte "ett tvåvånings hyreshus från 1890". För det andra fanns det förslag, där man bevarade hela eller delar av den äldre bebyggelsen. Ett Musikens hus i kvarteret Gerd hade på intet sätt behövt innebära total demolering av kvarteret. Dessutom utgjorde kvarteret Gerd tillsammans med bebyggelsen i omgivande kvarter den i princip sista sammanhållande tätare stadsmiljön med 1800-talshus i Uppsala.

Vidare är väl påståendet att "vissa" vill stoppa bygget en klar underdrift. Olika typer av undersökningar (Radio Uppland, unt.se, etc) visade att 70-90 procent av Uppsalaborna var emot bygget, vilket i och för sig också hade att göra med de höga kostnaderna.
Senast redigerad av 7 a81, redigerad totalt 10 gång.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Det Sverige som var

Inlägg av a81 » 10 januari 2010, 20:43

Stefan Lundgren skrev:
a81 skrev:
Stefan Lundgren skrev:En sak som jag undrar över, om man åker på länsväg 272 norrut och efter ett par kilometer(första kurvan/kröket) så har man dels en parkeringsplats på vänster sida och dels en skogsdunge på högra sidan. I skogsdungen finns det fyra-fem mindre byggnader(likt sommarstugor eller kolonistugor) och dessa har varit där åtminstone i några år. Det som jag undrar över är historien bakom dessa.
Förstår vilka byggnader du tänker på, men har tyvärr ingen information. Konstigt nog verkar husen inte ens finnas med på Lantmäteriets karta. Jag antar att det är någon form av sommarstugor.
Snarare att dom hade blivit dumpade där och stugorna/barackerna har åtminstone varit där i ett par år nu. Det är iallafall ett hänglås på grinden har jag sett, men man kommer in dit via öppningar i vegetationen.

Stefan
Om det är samma hus/bodar vi tänker på så måste de ha funnits där så länge jag kan komma ihåg.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Det Sverige som var

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 januari 2010, 07:14

a81!!!

Har lite svårt att tänka mig att Uppsala kommun kan bidra med någonting......Eller! :D

Vi kanske kan slå ihop våra huvuden och göra en liten undersökning på det, ett alternativ är att fråga på gården som ligger en bit bort om dom känner till någonting. :)

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Det Sverige som var

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juli 2010, 14:25

Visst var det troligen ett privat kafé längs med riksväg 55 under 1980-talet i närheten av Örsundsbro?

Jag har tagit upp det tidigare på ett annat forum.

http://www.platsr.se/jforum/posts/list/3001.page

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Det Sverige som var

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 september 2012, 16:25

Nu har den berömda Grisslamacken med värdshuset rivits.
Har nyligen skrivit om den där macken.

Stefan

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Det Sverige som var

Inlägg av Nimrod-S » 5 september 2012, 16:30

Stefan Lundgren skrev:Nu har den berömda Grisslamacken med värdshuset rivits.
Har nyligen skrivit om den där macken.

Stefan
Lite sorgligt. Den har man åkt förbi, och tittat på, många gånger genom åren.
Men restaurangen var väl igång där för inte så länge sedan? Kinesisk eller nått? Eller minns jag fel?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det Sverige som var

Inlägg av Markus Holst » 5 september 2012, 18:40

Jurgen Wullenwever skrev:Saker som är äldre än hundra år räknas som fornminnen och är skyddade i lag, tror jag, men det gäller tydligen inte byggnader och gravstenar. :(
Nej. Saker som inte används på hundra år, är fornminnen.

Skriv svar