Har så smått kommit igång och spela Steel Panthers: MBT for Windows så smått igen. En av de roliga aspekterna med det här gamla spelet är att man kan skapa en hel del what-ifs, och även involvera en del länder och styrkor som man inte ser så ofta i spelsammanhang. Så här kommer så småningom en After Action Report för ett sådant hypotetiskt scenario.
Frankrike/Tchad vs Libyen. Februari 1981 "What If"
Denna AAR beskriver en möjlig episod i Tchads turbulenta historia under slutet av 70-talet och början av 80-talet, som det hade kunnat se ut. I det här fallet är de franska trupperna betydligt mer involverade i stridigheterna än de i verkligheten var. Situationen är att libyiska styrkor gör omfattande intrång på tchadiskt territorium. I det här lilla "what if" scenariot ska en fransk stridsgrupp hejda och slå tillbaka ett sådant libyiskt intrång. Avsikten är att statuera ett exempel och demonstrera att Frankrike inte accepterar ytterligare libyisk inblandning i Tchadiska affärer.
AAR: Frankrike möter Libyen i Tchad
Först av allt ska vi mönstra styrkorna. Observera att vissa termer höftas till lite, eftersom spelstrukturen inte alltid passar in i svensk nomenklatur.
"Min" stridsgrupps kärna utgörs av ett kompani främlingslegionärer. Kompaniet är förstärkt med två understödsplutoner, bestående av vardera två pv-omgångar och tksp-grupper. Dessutom har jag två pvrb-plutoner som är underställda samma kompani. Alltihop är lastbilsburet.
Som indirekt understöd har jag två grk-batterier (82mm) och två tunga grk-batterier (120mm), med vidhängande eldledare. Till spaning och pv-uppgifter har jg också två rotar med pvhkp. Flygunderstödet består i övrigt av en rote Jaguarer i SEAD-rollen och en grupp om tre Mirage F1C som attackflyg.
Utöver detta ingår även vissa styrkor från Tchad, nämligen ett spaningskompani uppsuttet i jeepar (enligt teorin om lokalkännedom etc) och en pvrb-pluton med Toyota-monterade Milan-robotar. Ett skyttekompani (lastbilsburet) ska också delta. Förutom de tre skytteplutonerna har kompaniet en stabs/grk-plut med en 60mm grk och en ksp-omgång, samt två SA-7 lvrb som luftvärn. Eftersom inte Tchad finns med som nation i spelet så är de "inlånade" från Fraction Green. Det ger lite udda utrustning, men vafan. För att avspegla det tchadska skyttekompaniets mindre stridsvana är de inlånade som Conscripts, vilket ger ett penalty på -10 på Morale och Experience-värdena. Förhoppningsvis ska de stridsvana legionärerna (+15 på både Morale och Experience) kunna väga upp detta.
Rörligheten och pansarvvärnsförmågan är förhållandevis god i mina styrkor, men skyddet är mycket dåligt. Å andra sidan, rörlighet är ju skydd, sägs det...
Alltså, de franska styrkorna: (lastbilar ej medtagna)
Min stridsgrupp kostar totalt 4045 poäng.
"Min" stridsgrupps kärna utgörs av ett kompani främlingslegionärer. Kompaniet är förstärkt med två understödsplutoner, bestående av vardera två pv-omgångar och tksp-grupper. Dessutom har jag två pvrb-plutoner som är underställda samma kompani. Alltihop är lastbilsburet.
Som indirekt understöd har jag två grk-batterier (82mm) och två tunga grk-batterier (120mm), med vidhängande eldledare. Till spaning och pv-uppgifter har jg också två rotar med pvhkp. Flygunderstödet består i övrigt av en rote Jaguarer i SEAD-rollen och en grupp om tre Mirage F1C som attackflyg.
Utöver detta ingår även vissa styrkor från Tchad, nämligen ett spaningskompani uppsuttet i jeepar (enligt teorin om lokalkännedom etc) och en pvrb-pluton med Toyota-monterade Milan-robotar. Ett skyttekompani (lastbilsburet) ska också delta. Förutom de tre skytteplutonerna har kompaniet en stabs/grk-plut med en 60mm grk och en ksp-omgång, samt två SA-7 lvrb som luftvärn. Eftersom inte Tchad finns med som nation i spelet så är de "inlånade" från Fraction Green. Det ger lite udda utrustning, men vafan. För att avspegla det tchadska skyttekompaniets mindre stridsvana är de inlånade som Conscripts, vilket ger ett penalty på -10 på Morale och Experience-värdena. Förhoppningsvis ska de stridsvana legionärerna (+15 på både Morale och Experience) kunna väga upp detta.
Rörligheten och pansarvvärnsförmågan är förhållandevis god i mina styrkor, men skyddet är mycket dåligt. Å andra sidan, rörlighet är ju skydd, sägs det...
Alltså, de franska styrkorna: (lastbilar ej medtagna)
Kod: Markera allt
- Stridsgruppens L1:a (Överstelöjtnant Berroyer)
- sk-komp
- 1 x kompchgrp
- 4 x skplut
- 4 x skgrp
- 2 x pv/ksp-plut
- 2 x pvomg (grg)
- 2 x tkspgrp (12,7mm & 7,62mm)
- 2 x pvrbplut
- 2 x pvrbgrp (Milan)
- 1 x e-grp, i jeep
- 2 x grk plut
- 6 x 82mm grk
- 2 x am-lastbil
- 2 x tung grk plut
- 4 x 120 mm grk
- 2 x am-lastbil
Killarna från ALAT (Aviation Légére de l'Armée de Terre) motsv svenska Arméflyget:
- pvhkp-grupp
- 2 x pvhkp-rote
- 2 x Gazelle m. HOT-pvrb
Deltagare från Armée de l'Air:
- SEAD-rote
- 2 x Jaguar E m. AS.37 Martel och AS.30L
- Attackflyggrupp
- 3 x Mirage F1C m. 68mm arak och 250 kg bomber
Tchad bidrar med:
- Skomp
- 1 x kompchgrp
- 2 x splut
3 x sgrp
- Skkomp
- 1 x kompchgrp
- 1 x kspomg
- 1 x 60mm grk
- 3 x skplut
4 x skgrp
- 2 x lvrbgrp (SA-7 Strela-2)Fienden då? Ja, eftersom jag skapade det här scenariot själv så vet jag vad kommer att möta. Så är vanligen inte fallet, förstås. Minns en gång när ond-AI:n helikopterlandsatte ett halvt kompani på min batteriplats och berövade mig mitt understöd... och segern.)
Den libyiska styrkan är en stridsgrupp bestående av ett mekaniserat brigadspaningskompani, två stridsvagnskompanier och två mekskyttekompanier. Luftvärnet utgörs av en pluton Shilkas. Stridsgruppen får indirekt eldunderstöd av två plutoner grkpansarbandvagnar, vilka eldleds av en eldledare m. jeep. Utöver detta understöd har libyerna också tillgång till två haubitsbatterier (122mm) och två salvpjäsbatterier (BM-21). De sistnämda befinner sig dock off-map (och alltså utom räckhåll för alla mina vapensystem... attans.). Datorn vägrade visst att medge något som helst flygunderstöd till Libyen, så där fick dom tji.
Libyens stridsgrupp är minst lika rörlig som min (troligen ännu bättre utanför väg), den har bättre skydd, och större eldkraft både indirekt och direkt. Däremot har den inget flygunderstöd och dess förhållandevis dåliga spaningskapacitet är en svaghet som jag avser utnyttja. Off-map-artilleriet kommer att bli ett problem i och med att jag inte kan bekämpa det alls.
Så den libyiska styrkan ser ut som följer:
Den libyiska stridsgruppen väger in på 4043 poäng, så poängmässigt är det jämnt skägg mellan mina och fiendens styrkor.
Den libyiska styrkan är en stridsgrupp bestående av ett mekaniserat brigadspaningskompani, två stridsvagnskompanier och två mekskyttekompanier. Luftvärnet utgörs av en pluton Shilkas. Stridsgruppen får indirekt eldunderstöd av två plutoner grkpansarbandvagnar, vilka eldleds av en eldledare m. jeep. Utöver detta understöd har libyerna också tillgång till två haubitsbatterier (122mm) och två salvpjäsbatterier (BM-21). De sistnämda befinner sig dock off-map (och alltså utom räckhåll för alla mina vapensystem... attans.). Datorn vägrade visst att medge något som helst flygunderstöd till Libyen, så där fick dom tji.
Libyens stridsgrupp är minst lika rörlig som min (troligen ännu bättre utanför väg), den har bättre skydd, och större eldkraft både indirekt och direkt. Däremot har den inget flygunderstöd och dess förhållandevis dåliga spaningskapacitet är en svaghet som jag avser utnyttja. Off-map-artilleriet kommer att bli ett problem i och med att jag inte kan bekämpa det alls.
Så den libyiska styrkan ser ut som följer:
Kod: Markera allt
- Stridsgruppens L1:a
- Brigskomp
- 2 x splut
3 x sgrp
- 1 x patgbplut
3 x patgb (BTR-152K)
- 1 x mekskplut
- 4 x mekskgrp
- 4 x pbv (BMP-R)
- 1 x meksplut
- 2 x mekskgrp
- 2 x sgrp
- 3 x patgb (BTR-152K)
- 2 x strvkomp
- 1 x kompchvagn (T-55A)
- 3 x strvplut
- 3 x strv (T-55A)
- 2 x mekskkomp
- 1 x kompchgrp
- 1 x pbv (BMP-R)
- 3 x mekskplut
- 3 x mekskgrp
- 3 x pbv (BMP-R)
- 1 x pvbvplut
- 4 x pbbv (BMP-R, med AT-3 Sagger)
- 1 x lvkvplut
- 3 x lvkv (ZSU-23-4)
- 1 st e-grp, i jeep
- 2 x grkplut
- 4 x grkpbv (BTR-152M med 82mm grk)
Off-map:
- 2 x haubbatt
- 2 x haubplut
- 3 x 122mm haub (D-30)
- 2 x rakartbatt
- 2 x rakartplut
- 4 x 122mm salvpjäs (BM-21)
Terränglådan
En blick på terrängen där slaget kommer att stå avslöjar ett förbränt landskap med ett antal höga, rätt branta och svårforcerade kullar utspridda på en platt och lättframkomlig slätt. I östvästlig riktining löper dels en större, asfalterad väg och parallelt med denna en mindre grusväg. Ungefär mitt på kartan finns en oas med lite tätare skog, och i övrigt syns tre stycken fruktträdodlingar. Den tunnsådda bebyggelsen finns mestadels längs med vägarna. Di franske kommer att börja i västra delen på kartan (dvs till vänster), medan libyerna utgångsgrupperar i öster (till höger på skärmen).
- Bilagor
-
- Terrängen.jpg (125.67 KiB) Visad 3633 gånger
Stridsgruppen delas upp i två täter. Den sydliga utgörs av den franska kontigenten, den norra av Tchads styrkor. Granatkastarna grupperar sig tätt tillsammans och i närheten av vägar och bebyggelse. Med tanke på libyerna kraftiga artilleri kan man förvänta sig att de skjuter mot alla tecken på indirekt eldgivning, så det duger inte att stå för länge på samma plats.
- Bilagor
-
- utgångsgruppering.jpg (125.73 KiB) Visad 3572 gånger
Planen är att låta legionärskompaniet ta sig genom passet och gå i ställning i skogsdungen öster om detsamma. Dvs ta det sydligaste anfallsmålet och försvara det. Inne i skogen kan de förhoppningsvis stå emot det libyiska pansaret. Problemet är att sikten i själva passet är så bra (kilometersikt) att jag troligen inte kommer att kunna köra in i skogen utan att bli beskjuten. Och även om jag hinner ner med bilarna så kommer de aldrig kunna ta sig tillbaka genom passet sedan de lastat av truppen. Hm - det blir en kamp mot klockan. Flankerna kommer att täckas av pvrobotgrupperna och pvhelikoptrarna. Det mittersta anfallsmålet ligger utsatt och får vänta så länge, jag måste plocka ner det mesta av de libyiska styrkorna innan jag vågar mig på att skicka ut någon där.
- Bilagor
-
- Franska.jpg (183.37 KiB) Visad 3572 gånger
I norr är terrängen alltför svårframkomlig för lastbilar. Spaningskompaniet kommer att få framrycka uppsuttet så långt det kan och sedan avlasta från jeeparna. Deras uppgift är att spana och inte att strida utom i nödfall. Det afrikanska kyttekompaniet ska till fots försöka nå västsluttningen på den östligaste kulle och där försvara åskrönet mot libyiska styrkor som försöker ta sig vidare. Det nordligaste anfallsmålet (vita V-rektanglar) kommer jag inte att kunna ta, det ligger alldeles för exponerat på östsluttingen, libyerna kan stå på två kilometers avstånd och skjuta bort mina skyttesoldater. Pvtgbplut ska få gå i ställning på den nordligaste kullen och ta de vagnar som ev försöker sig på en omfattning.
- Bilagor
-
- tchad.jpg (192.22 KiB) Visad 3570 gånger