Men behind the Sun

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Men behind the Sun

Inlägg av metmask » 24 augusti 2002, 15:59

Japansk film från 1987 om Enhet 731 och deras krigsförbrytelser mot det kinesiska folket. Denna film ska vara mycket bra men även mycket chockerande, inte bara genom det makabra våldet som visas upp utan ochså genom känslan av att detta faktiskt har hänt, skådespelarna ska vara tämligen bra och effekterna välgjorda. Jag har länge funderat på att köpa denna film men inte kommit igång och gjort det, är det någon här som sett den och kan nämna vad ni tycker om den? Det finns två uppföljare av samma regisör, dem vet jag dock ingenting om, finns att köpa på http://www.movieline.se iaf. Känns oxå lite aktuellt eftersom det stod lite om just detta i dagens lokaltidning...

ha det!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 24 augusti 2002, 23:09

Vilken av dem GD eller Arbetarbladet?
Och vad stod det?
Är det något intressant så får man väl be päronen skicka ner artikeln.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Inlägg av metmask » 25 augusti 2002, 04:06

oj, kunskap om gästriklands hjärta :D
Arbetarbladet, stod i en liten ruta bland utrikespollitiken, men det stod mest att de kineser som överlevt krävde skadestånd på X-miljoner och nåt om att ett domslut skulle fattas i frågan tror jag. om du vill kan jag leta upp tidningen och skriva av just det stycket i sin helhet?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 25 augusti 2002, 08:16

Tja jag e ju därifrån.
Det behövs inte, frågar som sagt päronen... :)

C S Lowe
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av C S Lowe » 25 augusti 2002, 09:04

Gör en sökning på http://www.imdb.com/
Tydligen finns det även en 4:e del, som kom 1995.
Där finns en del kommentarer etc, inte så mycket men iaf något :)

Morot
Medlem

Inlägg av Morot » 6 oktober 2002, 15:21

fullständigt vidrig film...

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Inlägg av metmask » 8 oktober 2002, 14:39

fullständigt vidrig film...
Bra, då är det avgjort, jag köper den :D :D :D :wink:

Morot
Medlem

Inlägg av Morot » 9 oktober 2002, 09:22

Jag har inte sett klart på den, har bara kommit halvvägs eller något. Det går inte att se på den innan man ska äta, och det går defenitivt inte att se på den efter.

Jag har svårt för filmer som bara visar människor som är genom-elaka typ.

Den handlar nog om några unga rekryter som ska tjänstgöra i det här försöks lägret. Så långt som jag har kommit så har de fått lite vanlig drillning och fått vara med om några av experimenten.

De var uppställda vid någon sorts badgrejj, så tog soldaterna fram en fånge som var handbojjad. Rekryternas chef frågade "Vad är det här?"
en av rekryterna svarade "Det är en man!" då fick han sig en omgång med käppen, nästa rekryt svarade "Det är en kinesisk man!" *whack whack*, nästa svarar "Det är en dålig kinesisk man!" *whack whack whack* sedan berättar befälet att det är en "Marut". Det var så de kallade fångarna, "Marut", "It is a log for the fire or making coffins, it is material for experiment.". Det var inte människor utan bara försöksobjekt..

Så fick de skrika Marut några gånger och sedan prygla upp honom.

Jag vet ju att det bara är film, den är inspelad på 80 talet nånting, men ändå, den har väl verklighetsförankring? Man har aldrig hört så jättemycket om tyskarnas försök på sina fångar, bara att Dr Mengele var en sinnessjuk sadist typ. Men här får man se vad japanerna påstås ha gjort. Och med dokumentären som visades på Vetenskapens Värld så vet man ju att de visst har gjort ett par riktigt sjuka experiment. Tillexempel levande dissektioner av fångar..

Skitfilm är mitt betyg såhär långt (pga innehållet). Vet inte om jag tänker se klart den. Hade tänkt se färdigt den så jag hade kunnat skriva någon vettig recension, men jag tvekar....

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Re: Men behind the Sun

Inlägg av Erik F » 2 januari 2003, 19:22

Hu.
Jag har sett den, jag ser ALDRIG om den igen.
Anledningen?
Den är mycket välgjord, den saknar den klassiska "det är bara på film" känslan* och Enhet 731 har funnits på riktigt.
Filmen är gjord för att chocka.

F.ö.
Det är en bra film, mycket välgjorda specialeffekter och duktiga skådespelare. Helt klart sevärd, speciellt om man är intresserad av historia med anknytning till 2:a världskriget.

/Erik

*
Filmer som innehåller mycket filmmusik, häftiga ordfraser m.m ger en lite oseriös känsla.

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 2 januari 2003, 19:38

Visste ni att "dissektionen" av den lilla pojken är gjord på en riktig kropp, av riktiga läkare samt att katten som släpps ner bland möss är riktig och levande?

http://www.horschamp.qc.ca/9901/offscre ... hind1.html

Det är en intervju med ressigören bakom Men behind the sun.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Inlägg av metmask » 4 januari 2003, 01:37

fick filmen i julklapp och blev synerligen illa berörd, men måste säga att det var inte den film som gav mig mest obehag av de jag fick (vilket kanske säger mkt om dem antar jag) fast, ja den var bra.
obehaglig.
kall.
skrämmande.

eldandet av råttorna är ju oxå ganska trevligt..samt det med att alla blev frikände genom att ge USA din "viktiga information" de samlat ihop.

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 4 januari 2003, 17:04

metmask skrev:fick filmen i julklapp
:D

metmask skrev: och blev synerligen illa berörd, men måste säga att det var inte den film som gav mig mest obehag av de jag fick (vilket kanske säger mkt om dem antar jag) fast, ja den var bra.
obehaglig.
kall.
skrämmande.

eldandet av råttorna är ju oxå ganska trevligt..samt det med att alla blev frikände genom att ge USA din "viktiga information" de samlat ihop.
Att man blir illa berörd är väl egentligen en tecken på att filmen är bra?
Den uppnår sitt syfte.

Till viss del fick väl forskarna på lägret fram viktig information, framför allt sådan som kan användas till att framställa biologiska vapen, men jag har även läst ett lägret "spårade ur" och att flera experiment inte var fullt "relevanta" (sett ur ett vetenskapligt perspektiv) utan i stället var reslutat av saker som olika personliga viljor (nyfikenhet, jakt efter prestige m.m) och galenskap.

För er som är väldigt intresserade så kan jag tipsa om en amerikansk bok på 240 sidor som heter "Unit 731 - testimony" av Hal Gold, den finns på Bokus.se för endast 133 kr. Jag har ej läst den, ska beställa den.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Inlägg av metmask » 6 januari 2003, 03:40

absolut intressant, kanske man får ta att kolla upp.

sen att de inte ställdes inför domstol är bara skrämmande..

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 6 januari 2003, 03:58

Erik F skrev:Till viss del fick väl forskarna på lägret fram viktig information, framför allt sådan som kan användas till att framställa biologiska vapen, men jag har även läst ett lägret "spårade ur" och att flera experiment inte var fullt "relevanta" (sett ur ett vetenskapligt perspektiv) utan i stället var reslutat av saker som olika personliga viljor (nyfikenhet, jakt efter prestige m.m) och galenskap.
Låter lite som de försök som genomfördes i vissa KZ läger av tyska läkare.
Många av deras tester på fångarna var ju ursprungligen menade att hjälpa bl.a. Luftwaffe för att ta reda på hur länge en person klarade sig i kallt vatten o.s.v.
Men även här verkar forskningen snurrat in mer och mer på personliga drömmar och intressen som t.ex. Mengeles "påstådda" försök med tvillingar o.s.v.

Skriv svar