Atombomberna, rätt eller fel?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 29 maj 2002, 15:55

J-O skrev:Andreas
Varför släppte man bomberna över två "civila" städer?
Alla städer är väl mer eller mindre civila va?
Jag kanske uttryckte mig lite luddigt. Jag menar "civila" i det sammanhanget att städerna inte bedrev en omfattande eller krigsavgörande rustningsindustri eller lag vid en mycket viktig strategisk flottbas etc.

Mvh Andreas Wien

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 29 maj 2002, 16:28

Andreas
Mmm jag förstod nästan det.Men jag tror att målen valdes ut pga att dom var i princip orörda av kriget och därför lämpade sig som försöksobjekt.

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 29 maj 2002, 17:08

Hej
Twiggy Animal Sixx skrev:Tyskarna började med atombomben under 40-talet och sickadde sen reseptet och råvarorna till Japan tills amans med en V2 raket och det första jetplanet men innan U-båten kom fram så kaputilerade tyskarna och u-båten som inte ville bli sed som en pirat gick till ytan och sickade ett medelande om des position och att de ville paputilera (Japanerna som fanns ombor låstes in, för att de inte skulle förstöra skeppet. Efter några timmar så tyckte den tyska besätningen att det var lite väl lungna och gick för att kolla till dom och fan då att den Japanska Officerarna hande tagikt sitt liv, för Japan som fortfarande var i krig med USA ville inte kaputilera.)
Allt på U-båten fall i amerikanarna händer och det som tyskarna hade med sig jorde så att Atombomben kunde byggas.

Var kommer den här historian ifrån ? Blev väldigt överraskad, men ser fram mot ett svar.

MvH
Magnus


Ok, hittade lite om u-234 och hennes resa till Japan. :? Blandade ihop den med U-511 som gavs till Japan av Tyskland 1943 , vilket är en helt annan historia.

Skriv svar