Amerikaemigration, släktband

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Inlägg av Karl XVII » 27 januari 2007, 03:19

Jag fick reda på igår faktiskt att min mormors morfar for själv till Dacota år 1888, som 21-åring efter att ha fått "Kungliga Majestätets tillstånd", samma år..
Ett år tidigare hade en släkting åkt dit och förmodligen lockat dit honom, via brev eller något.
Sedan kom han tillbaka till hemorten efter år 1900, träffade en ung piga, fick barn som sedermera blev min mormors mor.
För att få reda på om en släkting emigrerat ska man tydligen kolla i husförhörsböckerna i första hand. Det stod även datum när han for och datum när han fick tillståndet. Han for två månader senare.
Jag har träffat min mormors mor, men det konstiga är att det aldrig har snackats om denna resa. Det verkar som att ingen i släkten visste om det.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 27 januari 2007, 09:27

Jag har också släkt "over there". En av mina mostrar och hennes man emigrerade runt år 1910. De blev kvar där och det har blivit både barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Hon blev för övrigt över 100 år gammal och dog för inte så våldsamt länge sedan. Eftersom de kom från en lantbruksbakgrund i Tornedalen startade de gård även i USA.

Två andra mostrar emigrerade också men bägge vände tillbaka i mitten av 20-talet. Den ena startade och drev en bar i Boston tillsammans med sin man. Efter bortåt 20 år dog mannen. Då sålde hon baren och tog pengarna med sig hem. De räckte till att köpa butiken på hemplatsen som hon sedan drev in i det sista. Den andra fann sig arbete i närheten av Chicago. Där träffade hon en man som kom från hemplatsen och de gifte sig. Efter några år reste de tillbaka för att ta över driften av hans familjegård.

För fullständighetens skull kan jag nämna att det var tre systrar till. En tog över driften av familjegården och de två yngsta (min mor var den ena) reste till Stockholm för att finna arbete runt 1930 och blev sedan kvar här.

Jag kan också informera om att i dag bor det inte någon efterlevande kvar på den gården där dessa sex systrar växte upp i början av förra seklet. Trots att detta ansågs vara en "bra" lantgård ända in mot 1960-talet. Men att livnära sig på en mindre lantgård med en kombination av klassiskt jordbruk och skogsbruk är i det närmaste omöjligt i dag. Samma öde har för övrigt gården i USA gått till möte. Den är frånflyttad men där har en granne tagit över jordbruksarealen och därmed fått lite större möjligheter.

lawsonms
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 januari 2017, 16:03
Ort: Oakville

Re:

Inlägg av lawsonms » 26 januari 2017, 16:16

Angus skrev:Har på en hemsida (ellisisland.com) hittat ett antal personer med samma efternamn som jag, några var från samma trakt där min morfar (med samma efternamn) kommer ifrån.

Är det någon som kan tyda vad som står längst till höger i originalrullan från fartyget två av dessa gick ombord på (de har nr 20-21 i rullan)? Skall tydligen vara en adress till någon anhörig eller liknande.

I övrigt väldigt spännande att läsa sådant här. Undrar vad de tänkte när de anlände till sitt nya land, blott fjorton respektive arton år gamla, och undrar om deras ättlingar lever kvar än, eller om de återvände till Sverige?


//EMS

[Edit] Tycker mig nu se att det står "Uncle Emanuel Rehnberg, någon gatuadress, West Hoboken, N.J (New Jersey). Ser dock fortfarande inte gatuadressen.
Min mors morfar var Emmanuel Rehnberg från New Jersey. Skulle vara mycket intresserad av att hitta släktingar i Sverige.

Skriv svar