Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Camilla.dk » 24 juli 2010, 20:07

Guicciardini skrev:
Anders Nyman skrev:Lunds Domkyrka nämner du.. Finns det någon stormans-grav där. För Jag tänker på att Uppsala har ju sina Grevar och Gustav vasa vilandes där och Carl von Linne. Har du någon bra bild på kyrkan som du kan lägga in här, för just kyrkor är jag intresserad av. 8-)
Gravar finns det inga, däremot gravstenar och gravhällar. De som en gång var begravda i kyrkan har flyttats till en annan begravningsplats. Exakt vilka gravstenar som finns där har jag svårt att hitta information om, dock finns två sarkofager: Peder Winstrup, den siste danske biskopen, och Birger Gunnarsen, Lunds siste ärkebiskop.
Der findes også gravminder i form af epitafierne, der blev placeret i kirken (typisk over eller i nærheden af graven).
IMG_4280[1] gørvel.jpg
IMG_4280[1] gørvel.jpg (34.71 KiB) Visad 3358 gånger
IMG_4286[1].jpg
IMG_4286[1].jpg (38.52 KiB) Visad 3358 gånger
Gørvel Faddersdatter Sparre (d. 1605) og hendes mand Lave Brahe til Krogholm (d. 1567)
IMG_4246[1] erik clemensen.jpg
IMG_4246[1] erik clemensen.jpg (36.98 KiB) Visad 3358 gånger
Epitafium over Erik Clemensen kannik i Lund og hustru Anne Hansdatter Resen

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Camilla.dk » 24 juli 2010, 20:14

IMG_4237[1] niels jørgensen Ærø.jpg
IMG_4237[1] niels jørgensen Ærø.jpg (37.16 KiB) Visad 3358 gånger
Niels Jørgensen Ærø, tidligere rektor i Sorø siden dekan i Lund med familie
IMG_4267[1] mads jensen middelfart.jpg
IMG_4267[1] mads jensen middelfart.jpg (28.71 KiB) Visad 3358 gånger
Biskop i Lund Mads Jensen Middelfart og hans tre hustruer Inger Leth, Margrethe Torlofsdatter og Mette Mikkelsdatter Vibe.
Fra ham findes bevaret bispevisitationerne i diverse sogne (hvor han anmærker præsterne og deres kunnen)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 26 juli 2010, 09:58

Här i Borlänge känner väl de flesta igen Ornäs (Stora Ornäs) tack vare Ornäs stugan, men sedan så finns ju även den lite mindre kännda Byn Lilla Ornäs, som ligger någon kilometer närmare Falun. Även det är ju en Gammal by, som det stora Ornäs, har ju anor tillbaka till Medeltiden.. www.lillaornas.se/ 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 31 juli 2010, 19:00

Gudsberga kloster ruin. Av sveriges sista och Dalarnas enda cisterciensiskt kloster finns endast idag en vacker ruin kvar utanför Hedemora, ingår idag i Husby Ringen.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gudsberga_kloster :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 4 augusti 2010, 19:50

I områdena kvarnsveden och Bysjön, finns en vacker cykel och vandringsled som heter Bysjörundan, å den är 11 kilometer lång, å efter leden så passerar man både Vikingagravar, industrihistoria och Höglandsboskap.
www.borlange.se/templates/BlgPage____9861.aspx 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 31 augusti 2010, 19:36

Dössberget strax utanför Falun som ligger i byn Bjursås, är ett populärtområde, både för sin fantastiska utsickt å trevliga Hembygdsgård. www.bjursashembygdsforening.com/Dossberget.htm :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 5 september 2010, 12:33

Har ni vägarna förbi Lilla Insjön här i Dalarna utanför Leksand, passa då på å stanna till vid världens största Clas Ohlson´s butik, för nu har de utökat sin huvudbutik där i Insjön, så den är världens största. www.clasohlson.se :D Så vi har då i alla fall något här i Dalarna vi är störst på.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 7 september 2010, 18:08

Säterdalen denna Ljuva oas i Säter känner nog många till, men en del av Säterdalen som jag fick tips om för någon sommar sedan är en av förlängningarna som sträcker sej en bit opp mot Borlänge, som de har låtit till stor del låtit förbli orörd, å i den delen av Dalen så är det rena rama Trollskogen. :milwink: Är också en del som är värt flera timmars vanndring.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 september 2010, 20:24

Numera kan man väl se f d lanthandel utan kommers och såvitt vad jag känner till så är den lanthandel i Husby-Långhundra som fortfarande är kvar i bruk samt i Järlåsa(men den där ICA-affären har väl aldrig kallats för lanthandel har jag för mig).

F d lanthandel

Mosta by(utanför Örsundsbro)
Skuttungeby
Gunsta

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 10 september 2010, 17:01

Stefan Lundgren skrev:Numera kan man väl se f d lanthandel utan kommers och såvitt vad jag känner till så är den lanthandel i Husby-Långhundra som fortfarande är kvar i bruk samt i Järlåsa(men den där ICA-affären har väl aldrig kallats för lanthandel har jag för mig).

F d lanthandel

Mosta by(utanför Örsundsbro)
Skuttungeby
Gunsta

Stefan
Finns en lanthandels lokal kvar här i Borlänge i en by som heter Islingby, men med åren så har ju denna by växt in i själva tätorten Borlänge, men denna lanthandels lokal är en gammal ICA affär å är en Loppis idag. :idea:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 10 september 2010, 17:03

Finns en tuff Sommar rodel bana i Rättvik, så nästa sommar om ni har vägarna förbi Rättvik, så kan ni stanna till där å göra ett åk. www.rattvik.se/sommarrodel :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 september 2010, 20:04

Spår efter gamla E4:an mellan Uppsala-Gävle;
Igenbommade bensinmackar
Vägkrogar
mm

Återigen vill jag påminna om plats.se som ni kan registrera er på och bidraga med egna platser.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 14 september 2010, 19:47

Stefan Lundgren skrev:Spår efter gamla E4:an mellan Uppsala-Gävle;
Igenbommade bensinmackar
Vägkrogar
mm

Återigen vill jag påminna om plats.se som ni kan registrera er på och bidraga med egna platser.

Stefan
Röde Orm, visst låg det haket vid gamla E4:an. Ett matställe som jag stannat till en gång vid, när jag var på väg på en kryssningsresa till Åland. :D

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av koroshiya » 15 september 2010, 17:25

:) Jag läste tråden för ett tag sedan.

Vad man kan visa folk i Göteborgstrakten är några av våra döda städer. Det har sagts att Götaälvdalen är de döda städernas dal. Det finns många, och det finns många borgar i området.

Lödöse har ett bra museum. Det kan man besöka och lära sig mer om en av Sveriges äldsta medeltida städer. Det finns inget kvar, och man kan inte gräva ut folks tomter, men det är ändå intressant. Vi har åtminstone 3 andra försvunna städer, Nylöse, Älvsborgsstaden och Karl IXs Göteborg. Dessutom är det möjligt att Grönköping var en stad.

Borgar: Bohus fästning är något som barnen brukar älska. De byggde på den så sent som på 1600-talet och mycket av den finns kvar. Den ligger också mycket pampigt just där floden delar sig.

Nya Älvsborgs fästning är ett annat sådant besöksmål. Det är också på en ö och passande för picknick och annat.

Ragnhildsholmen är mysigt för en afton med kärestan. Fästningen ligger numera på Hisingen, och om man tar bilen till vänster från bron mot Kungälv så kommer man snart dit. Det finns inte mycket kvar av stenhuset, men där finns några valv och husgrunder. Naturen längs Nordre älv är också väldigt fin och om man har tur kan man få se falkar och annat.

Gullbergs skans, eller skansen lejonet. Denna skans ritades av Dahlberg, men här fanns redan på 1200-talet ett fäste varifrån Birger jarl skrev brev. Det kan vara intressant att ta sig dit en afton och njuta av skymningen i Göteborg.

Det finns i området även bronsåldersstigar och annat. Man kan gå till turistmyndigheten och få info om sådana på Hisingen. Vad jag vet ska de ha snitslade banor med text till diverse olika platser. Hisingen är också intressant eftersom där finns en del kvarvarande jordbruk.

Längre norrut finns platser som omnämns av Snorre. med sagorna i hand kan man själv söka sig till platser där olika småkungar slogs ihjäl.

Andra långgatan :) Jag får nämna något som inte har med historia att göra. Andra långgatan är en ... internationell gata ... skulle man kunna säga, med allt vad det innebär. Krogarna och pubarna i området är väldigt mysiga.

Göteborgs teaterliv: teatrarna här är bra. Detsamma gäller operan. En afton på något av dessa etablissemang är väl värd sina pengar.

Maten, om man är i göteborg måste man äta på en restaurang med mat från västkusten. Det är stor skillnad i råvarornas kvalitet. Jag minns en gång när jag åt på restaurang i en mindre stad i mitten av Sverige hurusom räkorna var som masonit. Sådana är de inte här.

Nattlivet: Göteborg anses vara en av Europas coolaste städer med fantastiskt nattliv i form av svartklubbar och annat De som recenserar säger att sådant hittar man inte i Paris eller London.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 19 september 2010, 10:08

Silvbergs bygd, som ligger i utkanten av Säters kommun, en liten trevlig skogs bygd, för den som är intresserad av Bergsbygd å skogsvanndringar, så kan denna del av Bergslagen vara en liten trevlig utgångspunkt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Silvbergs_socken :)

Skriv svar