Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Johan Matsson » 16 september 2011, 04:20

Valborg kan vara en ruggigt trist dag och förr i tiden var det en dag man mest sprängde kinapuffar, tigersmällar, häxpipor mm. Numera har man lyft kulturen och traditionerna i regionen så att det alltid händer något där, känns det som. Jag var där för ett tag sedan och alla var ute på Valborg, en utklädd 1800 tals luffare vandrade genom byarna och det var rätt skön stämning överallt. Om vädret är bra, vill säga.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Fredrik Andersson » 18 september 2011, 06:44

Med hänvisning till den här artikeln så kan vi visa upp precis vad som helst för utländska turister eftersom allt verkar bra i vårt land. Ja inte våra martinis dock...

http://edition.cnn.com/2011/TRAVEL/09/0 ... =allsearch
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 18 september 2011, 08:43

Johan Matsson skrev:
Anders Nyman skrev:Vackra Dalälven som ringlar sej som en Orm igenom Borlänge Bygden, har många fina rastplatser å promenadleder, där man verkligen kan njuta av livet och omgivningen. :wink:
Ja, och Västerdalälven glöms ofta bort. Nära Käringforsen finns en av dessa vackra rastplatser, för att vara aningen udda. Ligger mellan Dala-Järna och Mockfjärd.

Annars, Österdalälven var färdväg för vikingar som hade en boplats med kyrkogård på Sollerön. Jag tror jag har skrivit detta förut men kyrkbåtarna tillverkas där och man vet väl inte hur gammal historia de har, de liknar vikingaskepp. Vid stränderna kan man fortfarande hitta Lissbåtar, båtar som är spetsiga både fram och bak. Tyvärr verkar man inte ha tagit hand om dessa speciellt bra...(?).

Hade lite mer information om detta ställe, ligger och skräpar i minnet bara just nu, kanske återkommer.

Under Leksands Kyrka har man gjort utgrävningar och hittat vikingasvärd, hjalt och lite av varje. En bra bok med illustrationer är utgiven om detta. Svärdsklingorna från Sollerön kom från Frankrike och kunde för en tid sedan ses på Historiska musseet i Stockholm.
Finns många vackra och intressanta platser kring Dalälven, både väster å österdalälven har mycket historia å bjuda på i de norra delarna av Dalarna, du nämnde en rastplats som kallas käringforsen, finns ju också en stor rastplats där oppöver, som jag tänker på som heter fänforsen, ligger i Björbo, å den räknas som den största forsen söder om Norrland, www.fanforsen.se å där har de även ett stort akvarium nedgrävt i marken som vi turister får gå in i och titta hur livet i en Älv ser ut, med alla fiskar.
Å, i Torsång alldeles bredvid älven, så finns det 2 vikingagravfält, tänkte på det du nämnde om sollerön å oppåt dalarna,, för även Torsång som ligger här i Borlänge var en stor betydande plats under forna dagar, precis som Leksand å sollerön var på den tiden.. :wink:

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Johan Matsson » 21 september 2011, 20:04

Anders Nyman skrev:...
Du minns väl mycket kring springkällan å Siljans trakten :D :D Ne styggforsen kan jag inte minnas att jag än så länge nämnt. Men i så fall så kommer jag dit framöver. :wink: :wink:
Styggforsen, 20km norr om Rättvik. 30, nånting meter högt vattenfall, tvådelat tror jag. En stig finns runt reservatet, lite skakiga ben kan man få om man är väldigt höjdrädd och det ser ut som det gjorde förr men inget farligt. Bildats av meteoritnedslaget och istiden. Intressant för geologiintresserade och för den som gillar naturen, det är rätt vild natur där uppe, liksom runt om inne i "kratern". Det har funnits kvarnar där för en 100 år sedan. Inte värt att åka till från långa avstånd men väl värt om man är i krokarna och gillar ovanstående saker.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 23 september 2011, 20:19

www.viborg.se/natur.htm Lägger in en länk med vackra naturbilder tillexempell från Styggforsen,, å Helvetetsfallet å lite mera. Helvetetsafallet är också ett helt underbart ställe å vanndra runt i, i trakterna bortanför Springkällan å styggforsen. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 27 september 2011, 20:56

http://sv.wikipedia.org/wiki/Norr_Amsberg En liten by med mycket historia. :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 8 oktober 2011, 18:22

Lite intressanta Vandringsleder som går igenom Historiska bygder bortåt aspeboda i Falu Kommun. www.hembygd.se/index.asp?DOCID=11837 :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 13 november 2011, 18:10

Häradsbygden en liten Pittoresk Dalaby som ligger strax söder om leksand, där stoltserar stora Knäckebrödsfabriken "leksandsbröd" men det känner nog de flesta till, men det som gör denna lilla by så härlig är om man kommer åkandes på Gamla Riksväg 70 som går igenom Byn, då står det en Exakt kopia på Pippi Långstrumps Hus, mitt i Byn. Å, det är någon från stockholms området om jag förstått allt rätt, som en gång uppfört detta Pippihus, som stått där i Häradsbygden så länge jag kan Minnas.. :wink: :milwink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 1 december 2011, 18:25

Borlänges stora Rondell, där vägarna mot Stockholm, Falun-Gävle, centrum möts, där står nu en stor å ståtlig järnjulgran med en massa julgransbelysning,, fast den är av Järn,, så är den faktiskt vacker i mörkret.. :idea: :idea: Själva julgranen i sej själv är ju en liten sevärdhet.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 24 december 2011, 18:05

Stora Skedvi, en by cirka 3 mil syd ost om Borlänge , en By som ligger vid Dalävlen, med en otroligt gammal vacker Medeltida Kyrka. En By som man sommartid njuter av, med dess vackra läge, med en stor Grisfarm å grymtande från Julskinkorna som knallar där, å vintertid, njuter av den gammla vackra gråstens kyrkans Upplysta vägg. :)

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av gnikam4 » 1 juli 2015, 19:38

Befinner man sig i närheten av Ludvika tycker jag man ska besöka Flogbergets gruva, på vägen mot Smedjebacken. Där har berget gröpts ur under århundraden och en åtminstone i mina ögon väldigt intressant miljö skapats.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Markus Holst » 1 juli 2015, 22:04

Ingen som besöker oss slipper Torpa stenhus, en privatborg från 1400-talet.

Bild

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av KoteGaeshi » 1 juli 2015, 22:59

Skalmän är mycket välkomna att komma och få sig en visning av centralpunkten i det världsarv som är Falun och kopparbergslagen av undertecknad.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 juli 2015, 21:27

Markus Holst skrev:Ingen som besöker oss slipper Torpa stenhus, en privatborg från 1400-talet.

Bild
Det var ju där som det påstås att Gustav Vasa skulle har blivit kär i dottern i huset, men kungen satte nog inte sin fot alls i Torpa stenhus.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Markus Holst » 6 juli 2015, 21:30

Åjo. Hans badbalja finns ju kvar och visas ju upp för turisterna

Att han gifte sig med dottern i huset är i alla fall belagt.

Skriv svar