Franska revolutionen

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
saraHed
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 mars 2006, 17:43
Ort: Eskil

Franska revolutionen

Inlägg av saraHed » 22 mars 2006, 17:48

Hej
jag skulle behöva ha hjälp med en fråga.
jag undrar vad det var som gjorde att det inte kunde bli någon "fransk revolution" i sverige under samma tid?
vad var det för skillnad på samhället i sverige och i frankrike?`
okej, det där var två frågor, men . :D

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 22 mars 2006, 18:01

Jag vet inte varför det inte blev någon revolution i Sverige, det hade det säkert kunnat bli, men så blev det inte. :)
Däremot så var kungahuset och adeln väldigt rädda för att något liknande det som hände i Frankrike skulle ske även här i Sverige.
Mvh Andreas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mars 2006, 18:08

Välkommen till Skalman.

På din första fråga:
Det var ganska nära att bli en revolution i Sverige under den första halvan av 1800-talet i Sverige, men detta rann ut i sanden kan man påstå. Viss fanns det oro, trots utan moderna medier så fick Sveriges befolkning reda på det som hände i Frankrike i efterhand och då fanns det en viss oro hos kungen och adeln. En revolution liknade det som hände i Frankrike har aldrig förekommit i Sverige, jag tycker att man skall undvika att dra upp händelser som Dackefejden, Kållerupskravallerna eller klockupproret med franska revolutionen.

På din andra fråga så är det lite svårare att svara på.

Om man skall jämföra två olika länder så bör man ta hänsyn till traditioner, historia och alla möjliga aspekter. Ett land är inte lik ett annat land och då kan man inte dra jämförelser mellan dessa länder, personligen så tycker jag det.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 28 mars 2006, 20:19

Dalupproret 1743 (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Dalupproret_1743) höll i och för sig också på att bli en revolution. Men anledningen till att det aldrig gick som i Frankrike i Sverige, tror jag är att vanligt folk hade det bättre i Sverige. Med bättre menar jag inte materiellt bättre, utan att de hade bättre rättsäkerhet, inflytande på politiken (bönderna var mäktiga i riksdagen), läskunnighet, och så vidare. Adel och annan överklass var dessutom generellt sett mindre rika i Sverige än i Frankrike.

Generellt sett var också de svenska bönderna väldigt rojalistiska. Det var nog till och med så att vissa adelsmän var mycket mer radikala (t ex Hans Järta, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_J%C3%A4rta). Man skulle kanske kunna sammanfatta det hela med att det fanns för radikala personer i Sverige, för att få en revolution liknande den i Frankrike. Dessutom kan säkert kulturskillnader spela in...

/a81

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 28 mars 2006, 23:27

Som sagt så var daldansen ej riktad mot kungen utan mer mot de styrande i stockholm.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 23 april 2006, 12:08

Tänkte tipsa om att det på tv4 fakta idag klockan 15:00 är en bra dokumentär om franska revolutionen...iofs är det andra delen av två men ändå.

Skriv svar