Maters & Dryckers ursprung

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 17 mars 2006, 15:00

Probstner skrev:Nuförtiden går väl i princip alla européer till affären för att köpa mat. Jag vet därför inte om det finns kvar någon tradition av att tillverka eget mjöd hemma i t ex Baltikum eller Ryssland. Men det finns "kommersiell" mjöd att köpa i flera av nordösteuropas länder. Oftast dock mer i form av en sorts starkvin eller likör än som lätt, vardaglig törstsläckare.
Det finns en riktigt god mjöd av mer lätt torstsläckande karaktär i Sankt Petersburgsområdet. Se bifogad bild. Men tyvärr så är framställning av den typen mjöd i Sverige svårt.
Då honung inte likställs med malt, frukt och grönsaker, i alkoholframställningshänseende. Därför kan man som privatperson "i hemmet" inte framställa mjöd utan att bryta mot lagen. Skulle man som näringsidkare framställa eller importera mjöd så skulle den beläggas med spritskatt och ligga i prisnivå med alkoläsken.

Det är ju därför bastarder som Xider finns. Det är ju en alkoläsk med tillräckligt mycket jäst äppelmust i sig för att den ska kvalificera in som cider skattas som sådan.

Sen undrar jag om nån som är mer hemma på slaviska och germanska språk kan reda ut om мёд, uttal ung.: mjod, betydelse honung är samma ord som vår mjöd. Eller är det en tillfällighet. Och vart ligger ursprunget.
Bilagor
4_4.jpg
4_4.jpg (17.32 KiB) Visad 2187 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 mars 2006, 15:18

cocteau skrev:Sen undrar jag om nån som är mer hemma på slaviska och germanska språk kan reda ut om ???, uttal ung.: mjod, betydelse honung är samma ord som vår mjöd. Eller är det en tillfällighet. Och vart ligger ursprunget.
Inte så hemma i slaviska och germanska, men kände icke desto mindre igen ditt ord (edit: fast forumet begriper sig tydligen inte på ryskiskan...) eftersom det är en anrik indoeuropeisk rot.
Etymonline skrev:"fermented honey drink," O.E. medu, from P.Gmc. *meduz (cf. O.N. mjöðr, Dan. mjød, O.Fris., M.Du. mede, Ger. Met "mead"), from PIE base *medhu- "honey, sweet drink" (cf. Skt. madhu "sweet, sweet drink, wine, honey," Gk. methy "wine," O.C.S. medu, Lith. medus "honey," O.Ir. mid, Welsh medd, Breton mez "mead").

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 mars 2006, 15:39

Kul med kommentarer om hemgjord sima (för mig är det en produkt man köper i affär) och - inte minst - mjödbilden ovan. Det står dessutom att den är humlad (chmel'noj), vilket ju är extra kul.

Gotlandsdricka nämndes också ovan, men den är i grunden ett helt vanligt öl tillverkat med förindustriella metoder.

/ Probstner

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 17 mars 2006, 15:54

Probstner skrev:Kul med kommentarer om hemgjord sima (för mig är det en produkt man köper i affär) och - inte minst - mjödbilden ovan. Det står dessutom att den är humlad (chmel'noj), vilket ju är extra kul.

Gotlandsdricka nämndes också ovan, men den är i grunden ett helt vanligt öl tillverkat med förindustriella metoder.

/ Probstner
Jag skrev ner och översatte innehållsförteckningen sist jag var i S.P. Tror jag bara har den i anteckningsblock hemma dock, för eventuella
framtida återskapningsförsök. Men jag kan posta den senare i eftermiddag,

Så som varandes gotlandsdrickoamatör måste jag bara undra all dricku bryggs på rökmalt och humlas med barr?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 mars 2006, 16:43

cocteau skrev:Så som varandes gotlandsdrickoamatör måste jag bara undra all dricku bryggs på rökmalt och humlas med barr?
Att diskutera gotlandsdricka är som att diskutera vad som är äkta jultraditioner. Det varierar med andra ord från familj till familj. Men jag vill mena dels att extraktet bör komma från gotlandsmalt, d v s malt från något av de ganska få bondmälterier som finns kvar (i världen?). Och gotlandsmalt röktorkas på gammalt vis, vilket gör att all gotlandsdricka smakar mer eller mindre rökigt.

Som krydda ser jag humle i främsta rummet, men en äkta dricka lakas med enelag och dessutom används enris som silbotten. Så kryddigheten kommer från både humle och en.

Min erfarenhet är att drickan blir bättre ju mindre junk man har i (farin, sirap, citronskal etc).

Recept på två olika varianter finns exempelvis här och i Svenska Hembryggareföreningens receptbank.

/ Probstner

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Den ryska mjödens innehållsförteckning.

Inlägg av cocteau » 17 mars 2006, 17:39

Vatten
Honung
Melass
Humle
Oregano
Basilika
Kalmusrot
Johannesört
Malört
Kanel
Ingefära
Kardemumma
Muskot
Koriander
Nejlika

Oneklingen många ingredienser :)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Den ryska mjödens innehållsförteckning.

Inlägg av Giancarlo » 18 mars 2006, 00:32

cocteau skrev:
Oneklingen många ingredienser :)
Har inte ryssarna alltid föredraget Kvass?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Re: Den ryska mjödens innehållsförteckning.

Inlägg av Probstner » 18 mars 2006, 03:42

Giancarlo skrev:Har inte ryssarna alltid föredraget Kvass?
Det är min erfarenhet, men det är kul att se att det finns mjöd också. En gång i Rostov Velikij (no om Moskva) drack jag kvass med honung i - en sorts hybrid.

/ Probstner

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 18 mars 2006, 17:57

För att hoppa från dryckesavdelningen tillbaka till grönsaksdito:
appropå potatisen som alltså fanns i Europa på 1600-talet, är det någon som vet var och när pommes frites uppkom?

1600-talsfolket kunde göra allt möjligt gott med rovor och kålrötter och hade väl inte kommit på att de saknade potatisen. :wink:
I Per Brahes kokbok tager man "gode rofwer så många du wilt skahla och skiär dem i långa smala rimsor lägg dem så i en kruka med godt smör och lätt dem siuda till dhe hafwa nog och skall intet watn komma derill ty rowforne gifwa saft i från sig men man måste flitigt röra dem, och ofta skaka krukan elljest bränner det wid sedan lägges det på faath och är det en god rätt för sig allena will man och på detta sätt tillreda dem på strömming eller annan torr fisk så smaka det rätt wähl"

Per Brahe gillade också grönsallad "hufwud Lactuca" . Rena medicinen, bra för matsmältningen.

Ofta har man ju hört att svamp inte åts i Sverige innan en viss fransk marskalk blev kung och satte soppen i högsätet. Och nog var de så att man var rätt skeptisk till att äta "koföda", men Per Brahe hade definitvt koll på att både champinjoner och murklor var läckerheter framgår det av den receptsamling han haft och som brukar kallas Per Brahes kokbok. Murklorna skulle kokas med vin och rivebröd för att serveras till kött. På motsvarande sätt serverades champinjoner kokta med lök och äggulor.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 19 mars 2006, 01:07

Amazon skrev:är det någon som vet var och när pommes frites uppkom?
Belgarna hävdar med emfas att de är upphovsmännen till pommes frites. Enligt en legend återgiven på nederländska Wikipedia så började invånarna i trakten av Dinant fritera potatisstavar under en sträng vinter när de inte kom åt den småfisk de normalt friterade. Enligt den här hemsidan är det den nyligen avlidne belgiske historikern (och, om det kan vara av intresse, exrexisten) Jo Gérard som hävdar det, med tillägget att det skulle ha skett nån gång runt år 1680. Men det verkar som om den friterade potatisen började spridas över världen först ett par hundra år senare.

/ Probstner

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 19 mars 2006, 03:08

Misstänker att portugiserna eller spanjorerna egentligen uppfann Pommes Fritsen. Anledningen till detta är att
frityr är något väldigt senkommet till det belgiska eller franska köket. Dock har det funnits traditionellt i både Spanien och Portugal
sedan olivoljeindustrin. Att koka mat i ren olja är en rätt sydländsk grej, där det fanns mycket olivolja
medans nordborna har det dyra och "svårstekta" istret och smöret, som krävde noggran skumning och silning, innan det kunde användas. Frytirmetoden var även en metod som rafinerades i Portugal. Spanien och Portugal var dessutom de länder som först kom i kontakt med potatisen.

Portugal är dessutom det landet som spridit frityrmetoden över hela världen. Alltifrån friterade Samosas i Indien och Mellanöstern och Tempura-metoden i Japan, alla har portugisiskt ursprung. Precis som den indiska rätten "Curry Vindaloo", eller att man äter saltad fisk, chilipeppar, potatis, vinäger, vin, olivolja apelsin, squash, jordnöt, majs, fikon, brödlimpor och tomat i stora delar av Asien och Afrika. Det portugisiska köket är ett av världens mer inflytelserikare kök.

Även Majonäs kommer från Spanien, nämligen så var det den lokala dressingen från staden Mahon på Menorca, som fick världsherravälde.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 19 mars 2006, 12:44

Giancarlo skrev:frityr är något väldigt senkommet till det belgiska eller franska köket
Å andra sidan kan man ju betrakta 1600-talets andra hälft som "sent" - inte vet jag, men det kanske fanns en etablerad handel med olja till Västeuropa på den tiden. Mina fördomar säger mig att potatis blev ett relativt viktigare livsmedel i norra halvan av Europa, i alla fall om man ser till hur köken har utvecklats i nyare tid.

/ Probstner

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 19 mars 2006, 14:25

När det gäller frityrmetodens ankomst till Belgien tror jag att Spanien är en troligare ursprungskälla än Portugal.

Sambandet mellan kristendom och fisk är en annan intressant matföreteelse. Skulle vara intressant att veta om reformationen påverkade fiskkonsumtionen i någon större grad (kanske främst i regioner som inte hade tillgång till färsk fisk. I gamla Österbottens landskap kunde det ingå i anställningsvillkoren för pigor och drängar att husbondsfolket inte fick servera lax alla dagar i veckan under lektiden.) Och för att spinna vidare på fisktemat, skaldjurens väg från fattigmansmat till lyxvara i takt med att haven utfiskats och förorenats.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 19 mars 2006, 17:10

Probstner skrev:
Giancarlo skrev:frityr är något väldigt senkommet till det belgiska eller franska köket
Å andra sidan kan man ju betrakta 1600-talets andra hälft som "sent" - inte vet jag, men det kanske fanns en etablerad handel med olja till Västeuropa på den tiden. Mina fördomar säger mig att potatis blev ett relativt viktigare livsmedel i norra halvan av Europa, i alla fall om man ser till hur köken har utvecklats i nyare tid.

/ Probstner
Njae.. jag skulle inte hålla med. Potatis är definitivt en hörnsten på den iberiska halvöns lokala kökskonster (finns ingenting som heter "det spanska köket" egentligen). För att inte tala om alla portugisiska soppor och kreationer med potatis. Dessutom så finns potatis här mer i utstuderad form än på andra ställen i europa. Vanlig kokt potatis, serverad utan någon annan tillagning tycker de flesta spanjorer är äckligt och tråkigt (förutom möjligen på Kanarieöarna).
Min teori är att spanska kolonister, eller flamländska resenärer/immigranter till spanien på 1600-talet eller senare förde frityrstekt potatis till Spanska Nederländerna. Finns även andra rätter i belgien/holland som har spanskt ursprung t.ex Klapstuck mit stampot.
Belgien är dessutom inget oljeland, här har flott/smör nästan alltid härskat.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 19 mars 2006, 20:47

Giancarlo skrev:Potatis är definitivt en hörnsten på den iberiska halvöns lokala kökskonster


Jag är väl förblindad av den vanliga kokpotatis som dominerar norr om pasta- och knödelbältena...
Min teori är att spanska kolonister, eller flamländska resenärer/immigranter till spanien på 1600-talet eller senare förde frityrstekt potatis till Spanska Nederländerna.
Det verkar ju rimligt, inte minst eftersom det faktiskt var "samma land" på den tiden. Om holländarnas nationalrätt är indonesisk rijsttafel, varför skulle inte belgarnas vara friterade potatisstavar från Iberien?

/ Probstner

Skriv svar