Panzer IV
Panzer IV
Hej
De står mycke om tiger och panhter men mycke lite om pansar IV Denna va ju arbetshästen i det tyska Armen. Eller är jag ute och cycklar ?
Kunde en IV mäta sig med en aligerad stritsvagn? Alltså en sherman?
De står mycke om tiger och panhter men mycke lite om pansar IV Denna va ju arbetshästen i det tyska Armen. Eller är jag ute och cycklar ?
Kunde en IV mäta sig med en aligerad stritsvagn? Alltså en sherman?
De senare versionerna av Pz IV hade bra eldkraft men sämre skydd. Den kunde ta upp strid mot Sherman ur perspektivet eldkraft.

Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 11 gånger.
Pz IV Ausf G-J Kunde mycket väl mäta sig med Sherman och andra Allierade vagnar.
Dock så fanns det gränser för hur mycket chassi, fjädring, motor och växellåda kunde bära. Därmed kunde man inte ha den bepansring man önskade.
Tack vare beprövad teknik så gjordes många specialvagnar samt tornlösa pansarjägare på den grunden.
Dock så fanns det gränser för hur mycket chassi, fjädring, motor och växellåda kunde bära. Därmed kunde man inte ha den bepansring man önskade.
Tack vare beprövad teknik så gjordes många specialvagnar samt tornlösa pansarjägare på den grunden.
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Jo, den tanken låter sig lätt tänkas förstås, eftersom de större katterna fullkomligt ÅT material och mantimmar. Men som predator säger, jag tror inte att enbart PzIV hade räckt. Däremot borde man skrotat Kungstigern till förmån för en bättre Panther.Stofilen skrev:Jag läste någonstans att om tyskarna struntat i alla tunga stridsvagnar som tiger och panter och istället använt alla sina resurser till produktionen/utvecklingen av Pz IV skulle de haft en bättre chans att vinna kriget. Hur ställer ni er till det påståendet?
//Stofilen
Men det stora felet ligger inte där heller, det måste väl ändå vara tyskarnas fullkomliga oförmåga att standardisera någonting? Det fanns ju dussintals olika fordon i tjänst samtidigt. Om man istället lagt allt krut (heh) på att producera PzIII L/60(för Aufkl-förbanden), PzIV L/48 (med StuG och StuH) och Panther hade nog outputen låtit sig bli större. Eller?