Krona eller Klave?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Krona eller Klave?

Inlägg av Giancarlo » 7 mars 2006, 20:55

I gårdagens kulturprogramm Kobra så tog man upp begreppet Krona eller Klave. Man frågade runt på en
del auktoriteter på myntrelaterade angelägenheter(Myntverket, Uppsala Universitet, etcetra) om vilken sida på enkronan som är kronan
eller klaven? Är det den med vapnet som är klaven? och den med Kungens huvud som är kronan? eller är det vice-versa.
Ingen av de som de uppringda hade någon aning vad som är vad.
Då jag gärna skulle vilja få svar på frågan vore det kul om någon språkintresserad visste vad som menas med ordet "klave" eller "krona" för den delen också i sammanhanget.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 7 mars 2006, 23:47

Har inga smarta referenser att infoga, bara att som jag varit med om det har det använts i samma mening som "heads or tails", i den ordningen. Det vill säga att kungens huvud är krona, vapnet är klaven.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 mars 2006, 23:59

SAOB sez:


KLAVE

ETYMOLOGI: [benämningen uppkommen därav att den på vissa äldre svenska mynt avbildade, halvrunda o. starkt stillserade skölden till formen påmint om en kreatursklave]

BETYDELSE: om bild (i äldre tid bestående av en enkel, halvrund sköld) på reversen av mynt; i sht i uttr. spela l. kasta krona och klave, om det slags spel l. lottning som består däri att en person kastar en slant i luften o. låter den omständigheten huruvida slanten efter nedfallandet visar upp adversen ("kronan") l. reversen ("klaven") bli utslagsgivande i viss tävling, för visst beslut o. d., spela krona o. pil, spela gubbe o. pil; äv. om liknande spel med kmppar o. d. IHRE 1769.
Adversen är den sida av myntet som är den främsta sidan, dvs myntherrens främsta symbol (ofta bild eller namn). Reversen är den mindre betydelsefulla sidan, och här återfinns ofta valören. På en svensk tiokrona är alltså adversen sidan med kungens profil, på en svensk femkrona sidan med kungens namnchiffer, på enkronan sidan med kungens profil och på femtioöringen sidan med de tre kronorna.

Se
http://www.mynthuset.se/se/hobby_samlarordlista
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 8 mars 2006, 00:55

Vad är en kreatursklave?

/ Probstner

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 8 mars 2006, 07:30

Probstner skrev:Vad är en kreatursklave?

/ Probstner
Va, har du inte följt med? Detta är något som ser ut som en stiliserad halvrund sköld!

Skojar bara till hälften. Detta är ett liitet exempel hur många elever har det när de försöker knäcka innehållet i lärobokstexter.
Texter som inte förklarar, utan förklaringar går i en rundgång. Inte så konstigt att rätt många ger upp så smånigom.


Såvitt jag förstår är det ett slags fotboja, så de kan beta, men kan inte sticka för långt bort.
Klavbunden säger man ju också.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 8 mars 2006, 09:57

Nära. En klave (eller klove) är
"band av trä (i sin enklaste form bestående av en smidig vidja) l. ring av järn (ofta sed bestående av två rörliga skänklar vilka kunna hopknäppas) som anbringas kring halsen på kreatur för att tjäna som fäste för det tåg l. den kätting varmed djuret skall bindas l. ledas l. för att (i sht på kor) fasthålla skällan;"
Runt halsen, alltså. Tänk dig dom där bärbara skamstockarna som fästes runt halsen på Kalle Anka mfl missdådare, fast utan hål för händerna, och sätt det runt halsen på ett djur. Ofta var kloven inte just för att enbart fästa något i, utan istället var den överdimensionerad så att djuret skulle ha det svårt att röra sig i tät terräng (på skogsbete) utan höll sig någorlunda i närheten av vallpojken/flickan. En mångfald andra metoder användes också, bland annat just bindslen runt benen (kallas ofta hällor, och användes ofta på hästar). Hälsingelagen nämner just "klove om hals eller snara genom öron eller ring i tryne" för att hålla svinen i styr.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 8 mars 2006, 13:28

Så om jag har förstått rätt, så är riksvapnet klave, och bilden på regenten krona? När jag var mindre hade jag lite svårt att komma ihåg viket som var vilket, så min farfar lärde mig att krona, det var den sidan som kronregenten fanns på. Det var ju bra att man har förstått det hela rätt från första början i så fall. :)
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 8 mars 2006, 17:20

Varför sade min farfar "gubbe eller pil"? Gubben fattar man ju vilken sida det är, men vad syftar pil på?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 8 mars 2006, 18:39

Vissa äldre svenska mynt (öresmynten från frihetstiden är det jag spontant kommer på) hade korslagda pilar på ena sidan.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 8 mars 2006, 19:39

Kanske gammalt uttryck m a o / Probstner

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 juni 2003, 04:28
Ort: Umeå

Inlägg av Aphid » 11 mars 2006, 00:22

Mynt med korslagda pilar har funnits länge. Vet dock inte hur länge minst ifrån i början av 1600-talet i allafall till 1855

Bild
1 öre klipping 1625




Bild
1 öre kopparmynt 1661




Bild
1 öre kopparmynt 1778




Bild
4 skilling banco 1855

Jag har för mig att pilarna härstammer från dalarna.
Bild
Dalarnas landskap vapen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 11 mars 2006, 15:39

Aphid skrev:Mynt med korslagda pilar har funnits länge. Vet dock inte hur länge minst ifrån i början av 1600-talet i allafall till 1855.

Jag har för mig att pilarna härstammer från dalarna.
Har hört att de korslagda dalpilarna sattes på öresmynten eftersom kopparen som dessa mynt bestod av kom från Falu gruva. Vet inte om det är sant förstås, men det är ju en elegant förklaring. ;)

Frågan om varifrån pilarna i Dalarnas vapensköld härstammar var så intressant att jag bröt ut det till en egen tråd.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Krona eller Klave?

Inlägg av Schwemppa » 28 april 2009, 15:05

De korslagda pilarna lever kvar på ett så osannolikt ställe som på loggan för den finska skattemyndigheten... :)

http://www.vero.fi/default.asp?language ... =VERO_MAIN

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Krona eller Klave?

Inlägg av pandersson2 » 30 april 2009, 22:27

Sarvi,

du har nästan rätt. Pilarna kommer för att de är präglade i Avesta.

Fiskaren
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 februari 2010, 22:54

Re: Krona eller Klave?

Inlägg av Fiskaren » 17 februari 2010, 23:36

pandersson2 skrev:Sarvi,

du har nästan rätt. Pilarna kommer för att de är präglade i Avesta.

Aha! Riksdaler

Skriv svar