Vår plats i historien?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:16
Ort: Bertrange (Luxembourg)

Vår plats i historien?

Inlägg av Harald Tandlös » 1 mars 2006, 22:59

Jag har funderat många gånger på hur vår tid kommer att synas i historien om t.ex.150 år. Anledning till mina tankar är att mer och mer information finns bara på datamedia, magnettejp, skivminnen och CD skivor.
Deras livslängd är ju begransad, och även om de mot förmodan skulle motstå tidens tand kommer det finnas utrustning om 150 år som gör att man skulle kunna läsa dessa media?
De böcker som skrivs trycks numera på så syrahaltigt papper att de knappast håller längre än 50 år.

Så vad tror ni mina vänner? Vad kan man hitta om vår tid år 2156?

Själv tror jag att knappast någonting kommer att finnas dokumenterat om vår tid då.

Användarvisningsbild
Braf
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 februari 2006, 19:29
Ort: Stockholm/Småland

Inlägg av Braf » 1 mars 2006, 23:22

Såvida man inte hittar ett sätt att läsa ut information ur det allsmäktiga Internet (om det är avskaffat) och alla gamla datorer etc. Om vi kan utreda mordet på Bockstensmannen så ska väl de lyckas med detta! Tänk vilken teknik de kommer ha om 150 år, det är ju hisnande. År 1800 så var det ju inte precis nån som trodde att människan skulle promenera på månen...

Jag tror att genom de spår vi lämnar idag, i form av teknisk utrustning, dokumentation i datorer etc. kommer eftervärlden ha en relativt klar uppfattning om oss. Men det är bara jag. Jag är ingen arkeolog.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 2 mars 2006, 02:31

Jag tror de kommer ha allt väldokumenterat, vi får tänka på att vi skriver vår historia samtidigt som vi finns till och sen kommer den att sammanfattas och kopieras framåt och kopieras och kopieras, samtidigt som andra saker läggs till ännu längre in i framtiden.

Man får tänka på att mycket saker som vi gör idag och tycker är otroligt viktiga kommer inte vara ett dugg viktiga för människan i framtiden. T.ex så tror jag det kommer vara en extremt liten parantes att IT-bubblan sprack, Estonia sjönk och att Steven Spielbergs filmer kommer att vara trista och endast brukbara som tidsdokument , inte som underhållning när vi ser tillbaka långt in i framtiden.
Istället så kommer man att människan i vår tidsålder levde i en slags teknologi-industriell-ålder där It-revolutionen kommer att blandas ihop med artonhundratalets industrialisering av människor som inte är så pålästa på historia.

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Ostrobothnia » 2 mars 2006, 16:59

Nog trycks det ju böcker och tidnigar ännu så inte finns ju all information lagrad i filform, så att säga.

Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:16
Ort: Bertrange (Luxembourg)

Inlägg av Harald Tandlös » 2 mars 2006, 22:16

Alla tycks tro att det kommer att finnas någontig kvar av allt vi sparat i datorer o cskivor, men jag tor istället att det inte kommer att finnas någonting överhuvudtaget kvar.

Böcker fallersönder, maskiner rostar bort datamedia korroderar.

Inte kommer en CD skiva att hålla så länge som lertavlorna med kilskrift, man säger idag att magnetmedia klarar sin i bästa fall 30 år och CD skivor 40-45 år men sen är all denna fina dokumentation borta för evigt och vi kommer inte att märkas i historien

Användarvisningsbild
Braf
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 februari 2006, 19:29
Ort: Stockholm/Småland

Inlägg av Braf » 2 mars 2006, 23:03

Man kommer ju förmodligen ha teknik någorlunda baserad på vår, så det bör inte vara alltför svårt att återskapa våra maskiner och datorer.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 2 mars 2006, 23:18

Harald Tandlös skrev:Böcker fallersönder, maskiner rostar bort datamedia korroderar.

Inte kommer en CD skiva att hålla så länge som lertavlorna med kilskrift, man säger idag att magnetmedia klarar sin i bästa fall 30 år och CD skivor 40-45 år men sen är all denna fina dokumentation borta för evigt och vi kommer inte att märkas i historien
För att inte nämna alla papper som kopierades på de tidiga kopieringsmaskinerna på 70-talet.. Idag ligger de nästan helt oläsliga på riksarkivet och andra arkiv. Texten helt enkelt trillar av.. Dock tror jag böckerna kommer vara den främsta räddningen av vår historia..

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 2 mars 2006, 23:23

Braf skrev:Man kommer ju förmodligen ha teknik någorlunda baserad på vår, så det bör inte vara alltför svårt att återskapa våra maskiner och datorer.
Instämmer så gott som helt men med viss tvekan. Tänker på Sveriges Släktforskarförbund som de senaste åren har räddat vår folkbokföring från 50/60-talet som fanns på databand bland arkiven. Databand som ingen maskin i Sverige kunde läsa och ännu mindre konvertera till något idag vettigt format. Efter lång tids sökande lyckades de hitta en firma i USA som kunde göra detta. Men hur hade det blivit om dom gjort om 10 år? Hade det funnits någon som kunnat göra detta?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 2 mars 2006, 23:59

Angående informationslagring tror jag mycket på det nyaste nya: information lagrad som hologram i kristaller eller fotopolymerdiskar, vilka avläses optiskt och är lika läsbara århundrade efter århundrade. Dessutom kan man bryta ett holografiskt minne i småbitar och ändå återskapa den ursprungliga informationen. Man kan lagra 100 GB på en kvadrattum... Skall tydligen finnas att köpa under 2006. Årets julklapp utan tvekan :D

Angående lagringen av vår egen tid: Har ni märkt hur vi alla håller på att bli små arkivarier? Vi sparar och samlar, digitaliserar allt möjligt. Tänk er då vilket febrilt arbete som kommer att sätta igång efter holodiskens intåg, med att föra över allt vi sparat ihop till detta oförstörbara medium? Informationen från 70-talet och 80-talet kan kanske bli lite suddig i konturerna, men från 90 och framåt kommer varenda liten blogg och grimas framför webkameran att vara säkrad för ättlingarna i sjunde led. Och dom kommer att betrakta oss som lite pinsamma original: "Varför i..........sparade han på det där???"

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 mars 2006, 00:06

Olika myndigheter gör dessutom sitt bästa för att bevara så mycket som möjligt, och uppdatera vartefter lagringsmedia förändras. Tidningar, litteratur, film, musik, etc...etc. Så satsa på en karriär som arkivist! :)

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 mars 2006, 09:36

I ett program om problemet med dataformat visades magnetband från DDR upp. De var i gott skick och gick utmärkt att läsa, men eftersom dokumentationen om formaten tydligen var obefintlig så hade man fantastiskt lite att gå på. Vad är en nolla och vad är en etta? Hur många bitar används? Hur organiseras filerna? Vilka bitar bildar ett A? För att inte tala om själva datafilerna...

Men i vår datavärld har vi inte sådana problem. Format som FAT och NTFS, ASCII och JPEG, med flera, är synnerligen väldokumenterade. Har man data som filer så kan man enkelt säkerhetskopiera, och göra fräscha kopior med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 mars 2006, 08:59

Jag delade tråden och flyttade ämnet Dataförlust vid filkopiering?till Civil teknikhistoria, så att den här tråden kan fortsätta på ursprungsämnet.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 4 mars 2006, 13:36

Dûrion Annûndil skrev:Jag delade tråden och flyttade ämnet Dataförlust vid filkopiering?till Civil teknikhistoria, så att den här tråden kan fortsätta på ursprungsämnet.
Och ursprungsämnet var då hur vår tid kommer att synas i historien om t.ex. 150 år. Anledningen till Harald Tandlös funderingar var att mer och mer information bara finns på olika datamedia, som magnettejp, skivminnen och CD-skivor, vilka har en begränsad livslängd och han funderade också över om det kommer att finnas utrustning om 150 år vilket gör att man kan läsa informationen. Jag citerar något ur tråden "Dataförlust vid filkopiering?":
Widsith skrev: Hällristningar och grottmålningar uppfyller märkligt nog på många sätt kraven på ett "långtidsminne", kanske skulle man återgå till det filformatet? I bergrum då, för att undvika luftföroreningar.
Eller CD-skivor som håller - förresten är ju CD-skivor också en sorts hålkort
Holodiskar behöver inte hålla för att kunna överföra information - och är också ett slags hålkort. Se mitt inlägg ovan.
Widsith skrev:Här är en intressant artikel i ämnet livskraftig information: Ensuring the Longevity of Digital Information.
http://www.clir.org/pubs/archives/ensuring.pdf
Som jag sagt tidigare (se den andra tråden), så är problemet med lagring av vår samtid att
1. Det som överför informationen, mediet, måste vara så hållbart att informationen bevaras för lång tid.
2. Sättet att lagra informationen måste vara lika känt för den framtide historikern som det är för den nutide arkivarien.
3. Informationen måste vara lätt att återvinna, även om teknologin förändras.

Ser man på punkt 1, som följer av Harald Tandlös funderingar, så diskuteras en del av detta i tråden "Dataförlust vid filkopiering?". Ser man på mediers hållbarhet som sådan, så är holodiskar att föredra, då även en trasig sådan kan användas för att återskapa den ursprungliga informationen, eller kanske grottmålningar och hällristningar. Helt on topic således.

Punkt 2 berörs av Hexmaster ovan. Finns det ett väldokumenterat filformat bör informationen kunna återskapas, men detta förutsätter också att filers innehåll alltid är identiskt med det ursprungliga originalets. Se tråden "Dataförlust vid filkopiering?" för mina tankar kring detta.

Punkt 3 om återvinning av information skulle också vara besvarat genom kommentaren om väldokumenterade filformat om det inte vore för det som tas upp i tråden "Dataförlust vid filkopiering?".

Så diskussionen om överföring av information 150 år in i framtiden beror på hur vi söker lösningen på de tre problem jag tagit upp ovan.

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 4 mars 2006, 21:53

Vill minnas att jag för flera år sedan hörde en intervju i ämnet med nån arkivarie/museumsperson. Den enda lösningen hon såg på sikt var (om jag minns rätt) att regelbundet överföra materialet till nya medier. Redan då fanns det problem med vissa format. Det låter omöjligt att klara utom för viss viktig information.
Men nån strategi måste väl arkiv m. fl. ha?

Edit:
Vi vill dock i sammanhanget konstatera att erfarenheten av den tekniska utvecklingstakten hittills indikerar att den övre tidsgränsen för att kunna bevara elektronisk information utan att samtidigt planera in metoder och resurser för tekniska generationsskiften torde vara högst tio år, i praktiken snarare tre till sju år.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De metoder som står till buds för att överbrygga tekniska generationsskiften torde i huvudsak vara följande:
1. Bevarande av den ursprungliga tekniska miljön
2. Emulering (simulering) av den ursprungliga tekniska miljön
3. Migrering till andra versioner eller system
4. Konvertering till andra format
Sid 27, 28: http://www.statskontoret.se/upload/Publ ... 003107.pdf

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 17 mars 2006, 01:55

Intressant artikel i Aftonbladet i ämnet (o)hållbara lagringsmedia.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 05,00.html

Forskare: Inspelbara CD-skivor håller bara 2-5 år.
Representant för Maxell: Våra skivor håller i hundra år.

Skriv svar