Kavallerifördelningen

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Kavallerifördelningen

Inlägg av Sarvi » 1 januari 2006, 12:00

När man läser om tiden 1900-1925 står det alltsomoftast om kavallerifördelningen som en dåtidens "ÖB:s klubba" (låt vara att ÖB inte fanns då). Hur var den organiserad (vi hade ju 50 kavalleriskvadroner, alla ingick väl inte i fördelningen) och hur var den utrustad? Hur var den tänkt att användas operativt och taktiskt? Samt hur stod den sig mot motsvarande utländska förband?

Nordisk familjebok (1924) skriver följande om kavallerifördelningen under denna tid (sista meningen ger upphov till ett snett leende hos undertecknad...):
Nordisk familjebok (suppl) skrev:Kavallerifördelning. Någon i fredstid organiserad kavallerifördelning har aldrig ingått i svenska härordningen, utan en sådan har endast tillfälligt sammandragits vid större fälttjänstöfningar i södra Sverige. Afsikten har varit att i krig bilda ett dylikt truppförband af Skånska husar- och dragonregementena, hvilka hvartdera skulle utgöra en kavalleribrigad, tillika med Vendes art.-regis ridande division (förut 6, numera 2 batterier). Världskrigets erfarenheter ge kraftigt stöd åt kavallerifördelningens bibehållande.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kavallerifördelningen

Inlägg av Hans » 1 januari 2006, 13:28

Sarvi skrev: (sista meningen ger upphov till ett snett leende hos undertecknad...):
Intresssant ämne.

Jag kan inte på rak arm tillföra något men jag skall kolla i bokhyllan. De facto att de refererar till erfarenheter från VK 1 kan vara relaterat till, inte västfronten utan kanske östfronten - och med det i tankarna skall man nog inte avfärda behovet av kavalleriförband helt.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 1 januari 2006, 13:50

Sant. Samväldets kavallerioperationer i mellanöstern var också ganska spektakulära exempel på hur kavalleriets rörlighet kunde utnyttjas för framgångsrik manöverkrigföring. Men min reflexion var snarare över kavalleriets lott i 1925 års försvarsslakt (året efter artikelns publicerande) - antalet kavalleriskvadroner blev bara 17 efter stålbadet, och kavallerifördelningen krympte till en kavalleribrigad.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Kavallerifördelningen

Inlägg av Bjernevik » 1 januari 2006, 23:48

Sarvi skrev:Hur var den organiserad (vi hade ju 50 kavalleriskvadroner, alla ingick väl inte i fördelningen) och hur var den utrustad?
I kriorg före 1925 så ingick ett kavalleriregemente i varje fördelning, utöver den nämnda kavallerifördelningen. Så nej, allt kavalleri var inte koncentrerat i kavallerifördelningen.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 2 januari 2006, 02:06

Är det nån som har "Ett taktik reglemente för Kavalleriet" el. motsv från nämnd period.

Kan tänka mig att kavalleriet skulle utnyttja svaga punkter i fiendens linje och tränga igenom pådjupet och störa underhåll mm medan infanteriet band upp fis trupper.

Hur såg man att kriget skulle te sig ca 1920 om det slog till på svensk mark, skulle det bli ett rörligt "östfronten" eller mer som på västfronten, finns det bågra studier?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 januari 2006, 09:54

Psilander skrev:Är det nån som har "Ett taktik reglemente för Kavalleriet" el. motsv från nämnd period.

Kan tänka mig att kavalleriet skulle utnyttja svaga punkter i fiendens linje och tränga igenom pådjupet och störa underhåll mm medan infanteriet band upp fis trupper.

Hur såg man att kriget skulle te sig ca 1920 om det slog till på svensk mark, skulle det bli ett rörligt "östfronten" eller mer som på västfronten, finns det bågra studier?
Har ett, dock från 1939 (som jag naturligtvis inte hittar).
Men det torde varit så att kavalleriförbanden skulle användas till som Du nämner strid på djupet av fiendens gruppering.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 4 januari 2006, 14:27

1914 bestod det svenska kavalleriet av 8 regementen (K1-K8) och 1 kår (K9) om totalt 50 skvadroner.
Av dessa var 6 regementen (K1-K4,K7-K8) om totalt 24 skvadroner avsedda för de 6 armefördelningarna (I-VI), kåren (K9) och dess 2 skvadroner var närmast avsedda för förbandet "Bodens trupper". Huruvida respektive regementes sk depå skvadron ingår i de 50 har jag inte fått fram.
För kavallerifördelningen återstod alltså 2 regementen (K5 & K 6) om totalt antingen 24 eller 16 skvadroner (24 minus 8 depå skvadroner)

Enligt mina källor avsågs Kavallerifördelningen emellertid indelas enligt följande:

"2 kavalleribrigader(!) (om vardera 2(!) kavalleribataljoner(!)" (ur K 5 & K 6)
eller
"2 kavalleriregementen (K5 & K6) om vardera 8 skvadroner"

Chef med stab
1 ridande kanondivison (3 batterier om vardera 4 st 7,5 cm fältkan M/00 avsågs bli 2 batterier om vardera 6 pjäser)(ur A 3)
1 fälttelegraf avd
1 förplägnads trupp
1 sjukvårds tropp
1 lätt ammunitions kolonn
1 tung ammunitions kolonn
1 kolonn kader


Normalt bestod Kavalleriregementet av följande:
stab
4 skvadroner
1 kulsprutepluton (2 ksp)
träng

Skvadronen bestod av:
4 troppar, mm alltsom allt omfattande 120 stridande och 15 övriga.

(Utrustning: sabel, karbin M/94 , revolver M/87 senare pistol M/07)(kulsprutorna var först M/00, 1915 ersattes dessa av 16 st M/14)

Ser man till ett typiskt kavalleriregementes (K3) mobiliseringsorganisation under perioden 1914-18, så
framgår att detta regemente vid mobilisering 1914 avsåg sätta upp följande:

Till III:e Fördelningen:
Regementet K 3 om stab, 4 skvadroner samt tross (totalt 973 off & manskap, 846 hästar och 35 hästfordon)

Depå: 185 off & manskap , 106 hästar


Efter 1916 såg det ut enligt följande:

Till III:e Fördelningen:
Regementet K 3 om stab 3 skavdroner, ksp plut samt tross (totalt 573 off & manskap, 666 hästar, 48 hästfordon, 2 ksp)
Till XIII:e Fördelningen:
Regementet K 103 om stab 1 skvadron samt tross (totalt 203 off & manskap, 254 hästar, 23 hästfordon)

K 3 fotskvadron: 230 off & manskap, 5 hästar, 4 hästfordon
Depå: 184 off &manskap, 106 hästar
Etappförband: 360 off & manskap, 119 hästar, 7 hästfordon
Kontingenter: 158 off & manskap, 173 hästar

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 4 januari 2006, 14:32

Den redovisningen blev avsevärt muntrare än avsett, ersätt 8) med åtta så blir det mer sakligt.... :D

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 4 januari 2006, 15:51

FNP skrev:Den redovisningen blev avsevärt muntrare än avsett, ersätt 8) med åtta så blir det mer sakligt.... :D
Fixat - klicka i rutan "Inaktivera Smilies i det här inlägget" i alternativmöjligheterna under själva meddelandet när inlägget skrivs, så slipper man dom glasögonförsedda små kufarna. :)

Stort tack för uppgifterna, förresten! :) Jag noterar att man hade eget artilleri, mycket intressant. Hur stod sig dettas rörlighet mot de "rent" beridna delarnas? Var det i huvudsak vägbundet...?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 4 januari 2006, 16:06

Dom kunde väl ta sig fram rätt hyfsat i terrängen, kanske med svårighet i skogsområden, men på Skåneslätten borde det ha gått rätt bra.

Britterna har ett cermionellt förband med ridande artilleri som brukar ha uppvisningar.
http://www.army.mod.uk/kingstprha/index.html

Finns några biler på dem här också, dock åkandes på en gräsmatta
http://degroote.com/doug/TroopingTheColour1999.html

Samt amerikanska
http://www.celebratefreedomfoundation.org/mtart.htm

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 januari 2006, 19:01

Artilleriet var väl inte ett "K" förband utan kungl Wendes A3, som levde på traditionen från Leipzig och Öv von Cardell.

Beriden jägartjänst bredevs väl fram till 50-talet på bla K4, och var inte det på tapeten igen i mitten av 90-talet, det skulle vara ett rätt intressant sätt att bedriva patrullering på i internationell tjänst.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 januari 2006, 19:45

Psilander skrev: Beriden jägartjänst bredevs väl fram till 50-talet på bla K4, och var inte det på tapeten igen i mitten av 90-talet, det skulle vara ett rätt intressant sätt att bedriva patrullering på i internationell tjänst.
T.o.m i slutet av 60-talet.
Dock har jag aldrig hört talas om att det under 90-talet skulle återinföras.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 5 januari 2006, 19:53

Jag har sett bild från 60-talet någonstans på samverkan mellan hkp och hästburen patrull.

Har för mig att hemvärnet i Östersundstrakten (?) körde havremoppe längs med gränsen till Norge på 90-talet. Fan vet varför, förstås.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 5 januari 2006, 20:11

Sarvi skrev:Jag har sett bild från 60-talet någonstans på samverkan mellan hkp och hästburen patrull.

Har för mig att hemvärnet i Östersundstrakten (?) körde havremoppe längs med gränsen till Norge på 90-talet. Fan vet varför, förstås.
Låter som lokalt initativ eller detta.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 5 januari 2006, 20:14

Fast förstås, den sista havremoppen utgick väl 1968?

MVH

Hans

Skriv svar