Största fartyget byggt i Sverige
Största fartyget byggt i Sverige
De båda kryssarna Tre Kronor och Göta Lejon är de största örlogsfartyg som byggts i Sverige, men vilket är det absoult största fartyget som byggts i Sverige, och vad gör det nu?
Jag ställer frågan här eftersom det säkert är ett civilt fartyg.
Jag ställer frågan här eftersom det säkert är ett civilt fartyg.
Är det inte tankern Nanny? Nämndes i dokumentären om de svenska varven häromsistens. Hittade http://medlem.spray.se/kommandobryggan2 ... /nanny.htm
Sea World, som jollen heter nu, verkar f.n. vara under "management" av Wallem Shipmanagement, fast det är inte ägarna. Bild på åbäket http://www.wallem.com/Popup/seaworld.htm
Sea World, som jollen heter nu, verkar f.n. vara under "management" av Wallem Shipmanagement, fast det är inte ägarna. Bild på åbäket http://www.wallem.com/Popup/seaworld.htm
Var det inte det Åsling gjorde? Pumpade in en h-e massa pengar i varven till ingen nytta?Psilander skrev:Coolt, hon är större än USS Nimitz.
Sund att att man inte gjorde som vanligt och löste varvskrisen med några stora statliga projekt, kanske ett par nya jagare, men det hör inte hit på civilaforumet.
Följd fråga, vilken är Sveriges största torrdocka, respektive slip.
Inte för att jag är så insatt ifrågan, men var inte (S)-regeringens misstag att de stöttade de varv som gick sämst?Dalmas skrev:Var det inte det Åsling gjorde? Pumpade in en h-e massa pengar i varven till ingen nytta?Psilander skrev:
Sund att att man inte gjorde som vanligt och löste varvskrisen med några stora statliga projekt, kanske ett par nya jagare, men det hör inte hit på civilaforumet.
Genom att stödja de sjuka varven konkurrerades de mer livsdugliga ut. Sedan satt man med de sämst skötta varven kvar. Om man låtit marknadskrafterna råda så hade vi kanske fortfarande haft ett varv i Sverige.
Håll gärna diskussionen om varvsindustrins död i en egen tråd, varför inte tråden om Svensk varvshistoria, som redan berör ämnet.
Åter till Psilanders fråga om största torrdocka och slip, mao.
Åter till Psilanders fråga om största torrdocka och slip, mao.
Det gjorde man, det tillkom ett par isbrytare, Atle, Ymer, Frej och senare även Oden t.ex. samt att staten tvingade Broström att beställa två isförstärkta bulkfartyg, Columbialand och Thuleland.Psilander skrev:Coolt, hon är större än USS Nimitz.
Sund att att man inte gjorde som vanligt och löste varvskrisen med några stora statliga projekt, kanske ett par nya jagare, men det hör inte hit på civilaforumet.
Följd fråga, vilken är Sveriges största torrdocka, respektive slip.
Alla byggda på Svenskavarv.
Uddevalla har en docka som ska klara fartyg på upp till 650000 ton och eftersom Nanny, byggd på Uddevalla, är fortfarande bredaste fartyget i världen med sina 79m på bredden så antar jag att Uddevallas docka är störst i Sverige.
Ale - Wärtsilä, Helsingfors 1973Psilander skrev:ok...intrssant är det nån som har måtten (längd x bredd), annars finns det ju en del rätt stora flytdockor i världen
Byggdes inte isbrytarna i finland?
Jag hade hoppatsa på en jagare tex
Ymer - Wärtsilä, Helsingfors 1977
Frej - Wärtsilä, Helsingfors 1975
Oden - Götaverken-Arendal, Göteborg 1987
/CvD
Där ser man, blandar väl ihop dem med något annat.CvD skrev:Ale - Wärtsilä, Helsingfors 1973Psilander skrev:ok...intrssant är det nån som har måtten (längd x bredd), annars finns det ju en del rätt stora flytdockor i världen
Byggdes inte isbrytarna i finland?
Jag hade hoppatsa på en jagare tex
Ymer - Wärtsilä, Helsingfors 1977
Frej - Wärtsilä, Helsingfors 1975
Oden - Götaverken-Arendal, Göteborg 1987
/CvD
En av fyra, 25% rätt blir inte ens ett G. Men de tre tidiga byggdes då de Svenska Varven ansågs ha en stark framtid framför sig så tanken på räddningsordrar fanns nog inte då.