Spanskt kustartilleri

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Spanskt kustartilleri

Inlägg av CvD » 3 november 2005, 12:21

Såg på Försvarsmaktens hemsida att Sverige gjort en inspektion enligt Wiendokumentet av Spanien.

Där står det att inom inspektionsområdet fanns bla en KA-brigad.
Jag trodde att det nästan bara var de nordiska länderna som hade kvar KA efter kriget. Någon som vet något mer om dagens spanska kustartilleri?

/CvD

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 3 november 2005, 12:30

Hmmm, jag har verkligen svårt att föreställa mig ett land som löper mindre risk för en sjöburen invasion än Spanien... 8O Ok, kanske Schweiz! Vilka är man rädda för? Portugiserna? Eller bara allt för många fulla, blekfeta och slagsmålslystna engelska turister? Isof skulle jag placera min KA brigad i Marbella eller kanske Malaga...

varjag
Saknad medlem †

Re: Spanskt kustartilleri

Inlägg av varjag » 3 november 2005, 13:01

CvD skrev:Såg på Försvarsmaktens hemsida att Sverige gjort en inspektion enligt Wiendokumentet av Spanien.

Jag trodde att det nästan bara var de nordiska länderna som hade kvar KA efter kriget. Någon som vet något mer om dagens spanska kustartilleri?

/CvD
Egentligen inte! Men en kvick googling säger att dom fortfarande har kustartilleri mest placerat för att 'kontrollera' genomfart av Gibraltar sund, vilket verkar naturligt och kanske är ett 'arv' från NATO-politiken under Kalla Kriget? Tydligen innefattar det så tunga vapen som 12-tums och 15-tumspjäser (305 och 381 mm). Den afrikanska delen av Spanien - Ceuta - nämns. Om vapen av dessa kalibrar finns placerade både söder och norr om sundet - kan de fortfarande göra livet surt för 'in-eller-ut - kräktare'....Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Spanskt kustartilleri

Inlägg av CvD » 3 november 2005, 13:10

varjag skrev:
CvD skrev:Såg på Försvarsmaktens hemsida att Sverige gjort en inspektion enligt Wiendokumentet av Spanien.

/CvD
Egentligen inte! Men en kvick googling säger att dom fortfarande har kustartilleri mest placerat för att 'kontrollera' genomfart av Gibraltar sund, vilket verkar naturligt och kanske är ett 'arv' från NATO-politiken under Kalla Kriget? Tydligen innefattar det så tunga vapen som 12-tums och 15-tumspjäser (305 och 381 mm). Den afrikanska delen av Spanien - Ceuta - nämns. Om vapen av dessa kalibrar finns placerade både söder och norr om sundet - kan de fortfarande göra livet surt för 'in-eller-ut - kräktare'....Varjag
Du har möjligen inga länkar att delge?
Få bara träffar på spansk-amerikanska kriget nämnligen

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 november 2005, 13:17

CvD som datoridiot - vet jag inte ens hur man 'gör' dom där fina blå hyperlänkarna på forumet.... :roll:
Men jag googlade på 'spains coastal artillery' och fick ett par bra träffar...Varjag

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 3 november 2005, 13:33

För er som kan spanska finns Sundets kustartillerikommandos hemsida (Mando de Artilleria de Costa del Estrecho) här:

http://www.ejercito.mde.es/organizacion ... /index.htm

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 4 november 2005, 12:54

Finns det några fler länder som har eller hade kvar kustartilleri fram kalla krigets slut utöver de skandinaviska och Spanien?

Vad har hänt med Danmarks KA?

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 4 november 2005, 13:04

Med tanke på Spaniens åldriga utrustningen, kanske vi skulle ha försökt och sälja våra 12/70-pjäser till dem när vi tyvärr skrotade systemet här hemma.

/CvD

Länkar till Spaniens KA-regementen:
Regimiento de Artillería de Costa nº 4 (spanska)
Regimiento de Artillería de Costa nº 5 (spanska)

Tvärr verkar Spaniens KA vara kidnappad av dess armé 8)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 november 2005, 14:51

CvD skrev:Finns det några fler länder som har eller hade kvar kustartilleri fram kalla krigets slut utöver de skandinaviska och Spanien?

/CvD
Har inte Taiwan något kustartilleri skulle jag bli mycket förvånad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 4 november 2005, 21:52

CvD skrev:Finns det några fler länder som har eller hade kvar kustartilleri fram kalla krigets slut utöver de skandinaviska och Spanien?

/CvD
Den sista operativa danska kustartilleribefästningen Stevnsfort från 1950-talet lades ned 2000. Det verkar som fortet nu är museum. Se http://www.aabne-samlinger.dk/oestsjael ... fortet.htm.

Spaniens granne Portugal hade också ett kustartilleriregemente, vilket hörde till armén och nu tycks vara nedlagt. dock kan man tänka sig att garnisionsartillerigrupperna på Azorerna och Madeira har vissa kustartilleriuppgifter. Sedan är det väl inte omöjligt att Sovjetunionen hade KA.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 12 november 2005, 14:32

Läste en intressant artikel i någon försvarstidning under min tid på ATS i Östersund.
Handlade om det spanska KA batteriet med 38cm kanonerna! Det var älder Vickerspjäser från 40-talet om jag inte missminner mig!
Stabila saker iaf!

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 12 november 2005, 14:41

Lützow skrev:Läste en intressant artikel i någon försvarstidning under min tid på ATS i Östersund.
Handlade om det spanska KA batteriet med 38cm kanonerna! Det var älder Vickerspjäser från 40-talet om jag inte missminner mig!
Stabila saker iaf!
Du har inget minne när och vilken tidning det var??

/CvD

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 17 november 2005, 22:37

Var för ganska exakt ett år sen. Handlade om försvarsmaterial i sverige och utlandet. typ från försvarsindustrin!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 november 2005, 22:52

Nu har jag inte kollat alla länkar men jag hittade detta på systerforumet.

http://www.vickers381.com/paloma/pepacta04.htm
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=90615

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem

Inlägg av Korpen » 1 december 2005, 21:45

Lite mer info om själva pjäsen, skule ha varit skoj att göra värnplikt på en 38cm kanon :D
http://www.navweaps.com/Weapons/WNSpain_15-45_mkB.htm

Skriv svar