Halloween

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Halloween

Inlägg av Hexmaster » 28 oktober 2005, 09:02

(Osäker på var jag ska lägga den här tråden, kan tänka mig att flytta den beroende på vilken riktning diskussionen tar...)

Läste om hur kolossalt viktig tidpunkten för påskens firande varit i kyrkan; minsta avvikelse och man räknades bland smådjävlarna, ungefär.

Å andra sidan så har vi just nu en relativt ny helg vars främsta svårigheter att etablera sig här verkar vara att man inte kommit överens om vilken dag den skall firas... Få se, vilka alternativ finns för de ungar som vill gå runt och bus-eller-godis:a? Alla Helgons Dag inträffar nu på lördagen den 5 november, och så har vi Allhelgonadagen den 1 november, men i USA firas den enl. Wikipedia den 31 oktober. Den hjälpsamme får se till att ha godisskålen framme hela vecka 44, alltså.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 oktober 2005, 11:53

Varför fira halogen för? Det räcker gott med alla helgons för min del.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 28 oktober 2005, 12:55

Varför firar man alla helgons dag i ett protestantiskt land egentligen? Känns lite bakvänt. Kanske har helgen lite annan betydelse nuförtiden men varför det namnet? Hur har alla helgons dag firats i Sverige på den tiden då man var hårdare med vad som ansågs höra till den rätta läran? Kanske fanns det konservativa på 1800-talet som var lika emot att börja tända ljus och fira papistiska halvgudar på alla helgons dag som det idag finns de som tycker Halloween är ett importerat kommersialiserat jippo?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 oktober 2005, 13:04

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alla_helgons_dag
I samband med reformationen avskaffades denna senare helgdag, och dess innebörd kom istället att övertas av 1 november. Kyrkor runt om i landet håller även öppet för allmänheten under alla helgons dag för bön. Sedan 1983 ägnas också på nytt dagen efter Alla helgons dag i Svenska kyrkan åt de dödas minne.
Wikipedia reder också ut datum-förvirringen, som sannerligen inte är något nytt:
Ursprungligen var dagen en fast helgdag den 1 november, en plats den behållit i andra länder. Vid en helgdagsreform år 1772 ändrades detta till att istället vara första söndagen i november. Första november förlorade då sin status som helgdag men behöll ändå sin benämning i almanackan. Sedan dess har det alltså de flesta år funnits två skilda dagar med denna beteckning.
Keltiskt, katolskt och kommersiellt, i en salig blandning. "Importerat jippo" skulle man väl kunna rubricera det mesta som, men det är naturligtvis skillnad när det inträffar i ens egen tid. *ironi*

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 29 september 2005, 09:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 28 oktober 2005, 15:44

finns/fanns det inte nåt som kallades för "alla själars dag" som skulle motsvara dagen då man hedrade sina avlidna släktingar (vilket många knappast lär räknas in i kategorin alla helgon) som firades den andra november tror jag, i anslutning till alla helgons dag.
Sen ar väl allhelgonaafton blivit nåt slags samlingsnamn för de båda dagarna och firas numer på samma dag, första lördagen i november.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 28 oktober 2005, 18:02

Tomas Ibsen skrev:Varför fira halogen för?
För att folk uppenbarligen tycker det är kul?

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 28 oktober 2005, 20:23

Ja, kanske är det ett komersiellt, importerat jippo. Eller en orsak att festa. Barnen firar Halloween friskt i Frankrike också. Ett kommersiellt jippo är det även i USA och Kanada. För alla. Kineser och indier. Och det har för det mesta ingenting med religion att göra. Tidigare var det som sagt en grej för barnen i Nordamerika. Nu, däremot vågar man inte släppa ut barnen på sådana saker. Det anses för farligt.

Vi har ju påskkäringar som alternativ fast det är kanske inte lika stort, nu längre. Jag och mina kompisar var det när vi var små. Det spelade ingen roll om man var kille eller tjej.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 28 oktober 2005, 21:28

hannberg skrev:Barnen firar Halloween friskt i Frankrike också.
Var det Bergling som sade att nu är landet så avkristnat så det inte ens finns en vettig helg när höstmörkret infinner sig. Som vanligt har han rätt, varför har de hemska amerikanska marknadskrafterna lyckats t.o.m. att invadera Frankrike med sitt hemska Allahelgonaspektakel*? Ganska enkelt, vi behöver ett avbrott mellan industrisemestern och julen.

Glad Allahelgona!

Hans

*Intressant är att det är väldigt stort i Frankrike och det var det inte för tjugo år sedan.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 29 oktober 2005, 01:05

Hans skrev:
hannberg skrev:Barnen firar Halloween friskt i Frankrike också.
Var det Bergling som sade att nu är landet så avkristnat så det inte ens finns en vettig helg när höstmörkret infinner sig. Som vanligt har han rätt, varför har de hemska amerikanska marknadskrafterna lyckats t.o.m. att invadera Frankrike med sitt hemska Allahelgonaspektakel*? Ganska enkelt, vi behöver ett avbrott mellan industrisemestern och julen.

Glad Allahelgona!

Hans

*Intressant är att det är väldigt stort i Frankrike och det var det inte för tjugo år sedan.
Vem är denne Bergling?
Hälsningar
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 29 oktober 2005, 08:41

Bergling, spionen?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 29 oktober 2005, 10:07

Berglin, skämttecknaren? :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 29 oktober 2005, 11:58

Rancid skrev:Varför firar man alla helgons dag i ett protestantiskt land egentligen? Känns lite bakvänt.
Angående helgon och protestantism kan jag citera småskriften "Det var en svensk som satt fången" av Fredrik Sidenvall (handlar för övrigt om Karl IX:s frilloson Carl Carlsson Gyllenhielm):
Ja nog finns det lutherska helgon både kända och okända, både framstående och enkla obemärkta människor, men deras namn och antal vet bara Gud.
/Kristofer

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 oktober 2005, 17:12

Jan Berglin, utan ett extra g :oops:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 29 oktober 2005, 18:12

Jag har firat Halloween ett år som Dracula, en tjejkompis sminkade mej rätt grymt :)
Annars ser jag ingen anledning att fira.
Det är ju bara en amerikansk trend som vi hakat på.....

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 november 2005, 12:05

Andreas #1 skrev:
Tomas Ibsen skrev:Varför fira halogen för?
För att folk uppenbarligen tycker det är kul?
Gör dom? Som jag förstått det tycker de flesta att det bara är jobbigt.

Men vaddå, affärerna säljer ju för lite mer pengar, så vad är det att klaga på...?

Skriv svar