Feodalsamhället & dagens maktsamhälle
Feodalsamhället & dagens maktsamhälle
Jag undrar om någon vet hur feodalsamhället såg ut under medeltiden i Europa, om man jämför med dagens maktsamhälle?
Jag är intresserad av hur maktsituationen såg/ser ut både under medeltiden och i dagens samhälle!
Vilka personer/grupper/institutioner (ex. kyrkan) hade makt och inflytande, och vilka hade inte det?
Hur såg relationen ut mellan de som hade/inte hade makt?
Hur fick de sin makt?
Vad vilar makten på?
Hur kan den förklaras, och vad består den av?
Exempelvis ekonomisk makt, politisk makt, generativ makt, könsmakt...
Tacksam för svar, eller tankar och idéer!
Jag är intresserad av hur maktsituationen såg/ser ut både under medeltiden och i dagens samhälle!
Vilka personer/grupper/institutioner (ex. kyrkan) hade makt och inflytande, och vilka hade inte det?
Hur såg relationen ut mellan de som hade/inte hade makt?
Hur fick de sin makt?
Vad vilar makten på?
Hur kan den förklaras, och vad består den av?
Exempelvis ekonomisk makt, politisk makt, generativ makt, könsmakt...
Tacksam för svar, eller tankar och idéer!
- Ralf Palmgren
- Medlem
Först och främst Välkommen till diskussionsforumet Skalman! 
Din fråga är väldigt bred och sträcker sig över en tidsperiod på över 1000 år och dessutom över både det latinska och det grekiska Europa. En väldig tidsperiod med andra ord. Under medeltiden fanns dessutom olika sorters maktstrukturer. Allt ifrån den värdsliga makten som innehades av aristokratin med kungar, länsherrar och riddare, den ideologiska makten som innehades av kyrkan, den ekonomiska makten som innehades av borgare, handelsstäder och Hansan samt till och med den makt som innehades av det "vanliga" folket eller allmogen. Därtill finns ett enormt antal böcker, vetenskapliga skrifter och avhandlingar som behandlar temat "maktstrukturer under medeltiden". Om detta nu skall jämföras med maktstrukturer i dagens moderna samhälle drunknar vi i den data som finns tillgänglig gällande temat makt. Du borde nog begränsa temat!
Din fråga är väldigt bred och sträcker sig över en tidsperiod på över 1000 år och dessutom över både det latinska och det grekiska Europa. En väldig tidsperiod med andra ord. Under medeltiden fanns dessutom olika sorters maktstrukturer. Allt ifrån den värdsliga makten som innehades av aristokratin med kungar, länsherrar och riddare, den ideologiska makten som innehades av kyrkan, den ekonomiska makten som innehades av borgare, handelsstäder och Hansan samt till och med den makt som innehades av det "vanliga" folket eller allmogen. Därtill finns ett enormt antal böcker, vetenskapliga skrifter och avhandlingar som behandlar temat "maktstrukturer under medeltiden". Om detta nu skall jämföras med maktstrukturer i dagens moderna samhälle drunknar vi i den data som finns tillgänglig gällande temat makt. Du borde nog begränsa temat!
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Icebal, välkommen till forumet.
Du kan också titta på följande trådar om feodalismen. Titta gärna i dem
viewtopic.php?t=21016&highlight=feodalism
viewtopic.php?t=17209&highlight=feodalism
viewtopic.php?t=16558&highlight=feodalism
Alla finns under forumet för medeltiden.
Anm: Min uppfattning om feodalism är att den är ganska så stor, det är många europeiska länder som har haft så.
Stefan
Du kan också titta på följande trådar om feodalismen. Titta gärna i dem
viewtopic.php?t=21016&highlight=feodalism
viewtopic.php?t=17209&highlight=feodalism
viewtopic.php?t=16558&highlight=feodalism
Alla finns under forumet för medeltiden.
Anm: Min uppfattning om feodalism är att den är ganska så stor, det är många europeiska länder som har haft så.
Stefan
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Välkommen! Som Ralf nämnde ovan, så omfattar din fråga så pass mycket att den blir som frågan "hur långt är ett snöre?". Dessutom så är det knepigt att jämföra med dagens maktstrukturer, då dessa varierar rejält beroende på re(li)gion, ekonomisk utvecklingsnivå, etc. Det finns samhällen idag som kan kallas "medeltida", och de som är resultatet av 500 års utveckling. M.a.o. ingen lätt fråga att utveckla utan att begränsa frågeställningen.
Gissar att läraren ifråga inte alls tänkte sig något extremt cerebralt.B Hellqvist skrev: M.a.o. ingen lätt fråga att utveckla utan att begränsa frågeställningen.
så låt oss använda detta som en ledtråd - och en nyckel till frågan - och det tilltänkta svaret...
Flera ledtrådar: hur långt tid fick ni på er, och hur många sidor borde svaret vara på?
Begränsar uppgiften...
Själva uppgiften vi fått är väldigt flummigt beskriven, så vi har fått tolka den rätt fritt själva.
Huvudsyftet är iaf att jämföra och analysera två tider i historien, maktsituationen.
Jag har bestämt mig för att komprimera mitt arbete till den svenska historien.
Och med medeltiden menar jag runt (före) 1200-talet,
innan det feodala maktsystemet började försvinna i Sverige.
Uppsatsen bör bli runt 2 A4 sidor.
Enklare?
Huvudsyftet är iaf att jämföra och analysera två tider i historien, maktsituationen.
Jag har bestämt mig för att komprimera mitt arbete till den svenska historien.
Uppsatsen bör bli runt 2 A4 sidor.
Enklare?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Begränsar uppgiften...
OK, flummigt, men det ger visst manöverutrymme.Icebal skrev:Själva uppgiften vi fått är väldigt flummigt beskriven, så vi har fått tolka den rätt fritt själva.
Ursäkta, men det är i och med t.ex. Alsnö stadga 1280 som feodalismen (i en försvenskad form) vinner inträde i Sverige - det var snarare resterna av det vikingatida samhället som var på fallrepet. Träldomen fanns fortfarande, men avskaffades på 1320-talet. Kyrkan och klosterväsendet växte sig stark.Jag har bestämt mig för att komprimera mitt arbete till den svenska historien.
Kolla efter Dick Harrisons "I Arns fotspår" - det är i allt väsentligt en light-version av hans "I jarlens tid", där den svenska feodalstatens (such as it was) framväxt beskrivs.Uppsatsen bör bli runt 2 A4 sidor.
Enklare?
Om du ska jämföra med nutida svenska maktstrukturer, så kan vinkeln bli väldigt politisk, och påverkas både av din syn på det hela och (om man är beräknande) vad som kan gå hem hos läraren. Man kan se det socialdemokratiska partiet som nutidens "adel", där "förläningar" (landshövdingsposter, generaldirektörsposter) utdelas till de som "kungen" (Göran Persson) finner gott att upphöja i rang och värdighet. Anders Isaksson är en debattör som ofta och gärna använder den infallsvinkeln. Vill man ha en mer vänsteranstruken analys, kan man hävda att medeltidens internationella kyrka idag motsvaras av EU, och att det låg/ligger i bådas intresse att folket är lydigt, etc, etc. Medeltidens stormän motsvaras av storföretagen, och allt som hör till en marxistisk syn på historien.
Enklare? Bara om du bestämmer dig för infallsvinkeln, men risken är att varje försök att klämma fram likheter mellan 1200-talets och nutidens Sverige kan bli väldigt krystade.
- Ralf Palmgren
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Är lite rostig på just den biten, men har för mig att tanken om träldomens avskaffande dök upp på 1320-talet. Men givetvis var det 1335 som är märkesåret!Ralf Palmgren skrev:Träldomens ärftlighet upphävdes i Sverige först genom ett kunglig påbud av Konung Magnus Eriksson av Sverige (1319-1364) i den så kallade Skarastadgan av år 1335. Därmed avskaffas träldomen officiellt i Västergötland och Värmland.Träldomen fanns fortfarande, men avskaffades på 1320-talet.