När och varför upphörde feodalismen? Och varför dröjde det mycket längre tid innan feodalsamhället var avskaffat i ryssland och andra länder i öst? En sak som är svårt att svara på är varför feodalismen aldrig slog igenom i sverige? kan det ha varit för att våran kung under den tiden inte hade så mykket makt så att han kunde organisera upp ett feodalsamhälle eller varför? intressant.
//Bonaparte
feodalism
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ett tips, i samma forum som detta inlägg så har jag hittat två intressanta trådar om feodalism.
Men på svaret på din fråga kortfattat.
Det var inte samma typ av feodalism som i Ryssland som exempelvis Frankrike.
Två trådar om ämnet.
viewtopic.php?t=17209&highlight=feodalism
viewtopic.php?t=16558&highlight=feodalism
Visserligen är jag ingen moderator och tänker inte hobbymoderar heller, men eftersom jag är en van medlem så skulle jag inte blir försvånad över om denna tråd blir lås.
Men tittar gärna i den sista tråden, där står det mer allmänt om själva feodalismen.
Stefan
Men på svaret på din fråga kortfattat.
Det var inte samma typ av feodalism som i Ryssland som exempelvis Frankrike.
Två trådar om ämnet.
viewtopic.php?t=17209&highlight=feodalism
viewtopic.php?t=16558&highlight=feodalism
Visserligen är jag ingen moderator och tänker inte hobbymoderar heller, men eftersom jag är en van medlem så skulle jag inte blir försvånad över om denna tråd blir lås.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ett tips kan vara att du läser Pierre Andersens bok "Övergången från antiken till feodalismen", men jag kan också skriva lite elak om den boken. Du får nog vara beredd på att den är ganska så tung bok, men den är avdelad ett par kapilen om detta iallafall....Så du kan alltid försöka med att läsa om det. Den är bra förklarad om själva feodalismen, men Andersen använder ganska många främmande ord som gör att boken blir lite tung att läsa.
Personligen hinner jag inte göra nån genomgång om just feodalismen just nu, kanske i morgon.
Stefan
Personligen hinner jag inte göra nån genomgång om just feodalismen just nu, kanske i morgon.
Stefan
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: feodalism
Det där beror på vad man menar med feodalismen. Menas det det politiska systemet - administration och värvning av trupp, eller menar man den samhällsekonomiska?Bonaparte skrev:När och varför upphörde feodalismen? Och varför dröjde det mycket längre tid innan feodalsamhället var avskaffat i ryssland och andra länder i öst?
Den politiska feodala administrationen existerade inte särskilt mycket längre i Ryssland än någon annanstans. Likt alla andra europeiska stater fanns det adel fortfarande, fastän riket ordnats i administrativa enheter utanför adelstitlar och läntagande.
Samhällsekonomiskt var det ju värre i östra Europa än i västra, eftersom livegenskapen levde vidare längre där in på 1800-talet.
I Sverige fanns inte förutsättningarna för att skapa en feodalism likt i Frankrike exempelvis. Samhällsekonomin och den politiska situationen var annorlunda, eftersom här inte fanns några storgods som styrdes av inflytelserika stormän som sedan blev den frankiska adeln och livegna bönder. I Sverige var det fullt av fria bönder, och ont om mäktiga stormän med monopol på vapenmakten. Generellt sett. Kungen hade inte makten att fördela stora markområden till sina förtrogna.Bonaparte skrev:En sak som är svårt att svara på är varför feodalismen aldrig slog igenom i sverige? kan det ha varit för att våran kung under den tiden inte hade så mykket makt så att han kunde organisera upp ett feodalsamhälle eller varför?
Sverige hade dessutom inte det behovet av feodalism för att rekrytera försvaret - De fria bönderna hade skyldighet att ställa upp istället, eller se till att vissa ställde upp.
Mvh -Dan