Om Sverige fortsatt vara en stormakt
Om Sverige fortsatt vara en stormakt
En del av er har vissa betänkligheter till mitt sätt att leka med historien, själv tycker jag det är en kul hobby.
Jag har uppdaterat min hem sida om flottan om Sverige fortsatt vara en stormakt in på 19/1900 talet. En ny sektion är tilllaggd med fartyg från 1860-1900.
Trilla gärna in på min hemsida och släng en flukt.
Hobbyn är egentligen att simulera örlogsfartygen och fått ut så mycket som möjligt av ett så litet skrov som möjligt och sedan rita fartygen och sätta dem i ett sammanhang. Programmet jag använder heter Springsharp.
Jag sitter inte vid min dator nu men ni ska få sidor och forum till fler som har denna roliga hobby.
Hoppas ni står ut med lite reklam
Jag har uppdaterat min hem sida om flottan om Sverige fortsatt vara en stormakt in på 19/1900 talet. En ny sektion är tilllaggd med fartyg från 1860-1900.
Trilla gärna in på min hemsida och släng en flukt.
Hobbyn är egentligen att simulera örlogsfartygen och fått ut så mycket som möjligt av ett så litet skrov som möjligt och sedan rita fartygen och sätta dem i ett sammanhang. Programmet jag använder heter Springsharp.
Jag sitter inte vid min dator nu men ni ska få sidor och forum till fler som har denna roliga hobby.
Hoppas ni står ut med lite reklam
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Om Sverige fortsatt vara en stormakt
Så det är DU som ligger bakom den
Skapade mig en del jobb (här?) för ett tag sedan då jag fick förklara för någon som hade tagit din sida som riktig historia att det var nog inte riktigt så.
Skojig och välgjord, gillar själv kontrafaktisk historia ibland.
MVH
Hans
Skapade mig en del jobb (här?) för ett tag sedan då jag fick förklara för någon som hade tagit din sida som riktig historia att det var nog inte riktigt så.
Skojig och välgjord, gillar själv kontrafaktisk historia ibland.
MVH
Hans
Jag är inte ens säker på att det var här, jag letade lite men hittade det inte - men missförståndet tror jag var runt något av flygplanen som inte, på riktigt, har varit i svensk tjänst.Psilander skrev:Tack.
Har du nån länk till diskussionen, det vore kul att se vad som fick dem att tro det var på riktigt.
Men om du verkligen är intresserad kan du ju leta igenom alla mina 3861 inlägg
MVH
Hans
Hittade den här diskussionen men du var inte med.
Diskussion
Har några ny fartyg på G, bla lite slagskepp från sent 1800-tal
Diskussion
Har några ny fartyg på G, bla lite slagskepp från sent 1800-tal
Det kan vara så enkelt att jag vill överdriva min viktighetPsilander skrev:Hittade den här diskussionen men du var inte med.
Diskussion
Har några ny fartyg på G, bla lite slagskepp från sent 1800-tal
Jag tror att det var den diskussionen jag tänkte på... men jag var ju inte ens med...
Frågan är om jag skall skylla på någon elak moderator som raderat mina klockrena inlägg, spriten eller min tilltagande ålder - vi tar det förstnämnda 8)
MVH
Hans
Min senaste skapelse
Calmare Nyckel, Sweden Battleship laid down 1878
Displacement:
10 145 t light; 10 641 t standard; 10 995 t normal; 11 277 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
360,89 ft / 360,89 ft x 65,62 ft x 21,33 ft (normal load)
110,00 m / 110,00 m x 20,00 m x 6,50 m
Armament:
4 - 10,83" / 275 mm guns (2x2 guns), 520,33lbs / 236,02kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in Coles/Ericsson turrets
on centreline ends, evenly spread
8 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 87,86lbs / 39,85kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
10 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 28,96lbs / 13,14kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, evenly spread
6 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
8 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 4,63lbs / 2,10kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 3 111 lbs / 1 411 kg
Shells per gun, main battery: 150
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,8" / 300 mm 203,41 ft / 62,00 m 9,71 ft / 2,96 m
Ends: 7,87" / 200 mm 157,48 ft / 48,00 m 9,71 ft / 2,96 m
Upper: 5,98" / 152 mm 234,58 ft / 71,50 m 8,01 ft / 2,44 m
Main Belt covers 87 % of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,8" / 300 mm 7,87" / 200 mm -
2nd: 3,94" / 100 mm - -
3rd: 2,24" / 57 mm - -
- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 10,83" / 275 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 4 shafts, 9 195 ihp / 6 859 Kw = 16,00 kts
Range 2 000nm at 8,00 kts (Bunkerage = 636 tons)
Complement:
536 - 697
Cost:
£0,955 million / $3,821 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 389 tons, 3,5 %
Armour: 3 952 tons, 35,9 %
- Belts: 2 044 tons, 18,6 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 1 063 tons, 9,7 %
- Armour Deck: 730 tons, 6,6 %
- Conning Tower: 115 tons, 1,0 %
Machinery: 1 955 tons, 17,8 %
Hull, fittings & equipment: 3 750 tons, 34,1 %
Fuel, ammunition & stores: 850 tons, 7,7 %
Miscellaneous weights: 100 tons, 0,9 %
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 523 lbs / 4 320 Kg = 18,3 x 10,8 " / 275 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric height 3,6 ft / 1,1 m
Roll period: 14,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,40
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,762
Length to Beam Ratio: 5,50 : 1
'Natural speed' for length: 19,00 kts
Power going to wave formation at top speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -25,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,19 ft / 5,85 m
- Forecastle (20 %): 13,29 ft / 4,05 m
- Mid (50 %): 13,29 ft / 4,05 m
- Quarterdeck (15 %): 13,29 ft / 4,05 m
- Stern: 13,29 ft / 4,05 m
- Average freeboard: 13,76 ft / 4,19 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 86,6 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 94,6 %
Waterplane Area: 20 039 Square feet or 1 862 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 99 %
Structure weight / hull surface area: 137 lbs/sq ft or 671 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,64
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Calmare Nyckel, Lybske Swan, Göta Lejon, (Finlands Vapen(
Sidor som pysslar med nästan samma sak
Wesworld
Warships1
Calmare Nyckel, Sweden Battleship laid down 1878
Displacement:
10 145 t light; 10 641 t standard; 10 995 t normal; 11 277 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
360,89 ft / 360,89 ft x 65,62 ft x 21,33 ft (normal load)
110,00 m / 110,00 m x 20,00 m x 6,50 m
Armament:
4 - 10,83" / 275 mm guns (2x2 guns), 520,33lbs / 236,02kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in Coles/Ericsson turrets
on centreline ends, evenly spread
8 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 87,86lbs / 39,85kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, all amidships
10 - 4,13" / 105 mm guns in single mounts, 28,96lbs / 13,14kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in casemate mounts
on side, evenly spread
6 guns in hull casemates - Limited use in all but light seas
8 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 4,63lbs / 2,10kg shells, 1878 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 3 111 lbs / 1 411 kg
Shells per gun, main battery: 150
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,8" / 300 mm 203,41 ft / 62,00 m 9,71 ft / 2,96 m
Ends: 7,87" / 200 mm 157,48 ft / 48,00 m 9,71 ft / 2,96 m
Upper: 5,98" / 152 mm 234,58 ft / 71,50 m 8,01 ft / 2,44 m
Main Belt covers 87 % of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,8" / 300 mm 7,87" / 200 mm -
2nd: 3,94" / 100 mm - -
3rd: 2,24" / 57 mm - -
- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 10,83" / 275 mm
Machinery:
Coal fired boilers, simple reciprocating steam engines,
Direct drive, 4 shafts, 9 195 ihp / 6 859 Kw = 16,00 kts
Range 2 000nm at 8,00 kts (Bunkerage = 636 tons)
Complement:
536 - 697
Cost:
£0,955 million / $3,821 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 389 tons, 3,5 %
Armour: 3 952 tons, 35,9 %
- Belts: 2 044 tons, 18,6 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 1 063 tons, 9,7 %
- Armour Deck: 730 tons, 6,6 %
- Conning Tower: 115 tons, 1,0 %
Machinery: 1 955 tons, 17,8 %
Hull, fittings & equipment: 3 750 tons, 34,1 %
Fuel, ammunition & stores: 850 tons, 7,7 %
Miscellaneous weights: 100 tons, 0,9 %
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 523 lbs / 4 320 Kg = 18,3 x 10,8 " / 275 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric height 3,6 ft / 1,1 m
Roll period: 14,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,40
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,762
Length to Beam Ratio: 5,50 : 1
'Natural speed' for length: 19,00 kts
Power going to wave formation at top speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): -25,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 19,19 ft / 5,85 m
- Forecastle (20 %): 13,29 ft / 4,05 m
- Mid (50 %): 13,29 ft / 4,05 m
- Quarterdeck (15 %): 13,29 ft / 4,05 m
- Stern: 13,29 ft / 4,05 m
- Average freeboard: 13,76 ft / 4,19 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 86,6 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 94,6 %
Waterplane Area: 20 039 Square feet or 1 862 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 99 %
Structure weight / hull surface area: 137 lbs/sq ft or 671 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,64
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Calmare Nyckel, Lybske Swan, Göta Lejon, (Finlands Vapen(
Sidor som pysslar med nästan samma sak
Wesworld
Warships1
Har gjort nya sidor till Calmare Nyckel och pansarkryssaren Axel von Fersen
HMS Calmare Nyckel
HMS Axel von Fersen
vad sägs om dem?
HMS Calmare Nyckel
HMS Axel von Fersen
vad sägs om dem?
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
De genereras i ett program som heter springsharp. du kan ladda ner programmet från hemsidan
Programmet är bra och en ännu bättre version är på G, tyvärr funkar det inte till planande skrov som tex MTBs eller mindre jagare så bra.
Programmet är bra och en ännu bättre version är på G, tyvärr funkar det inte till planande skrov som tex MTBs eller mindre jagare så bra.