(IFK) Göteborg

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

(IFK) Göteborg

Inlägg av Hexmaster » 9 augusti 2005, 10:44

Kommun- och stadsvapen är ju inget som får användas hur som helst, utan endast i officiella sammanhang - har jag fått lära mig. Hur kommer det sig då att IFK Göteborg får använda Göteborgs stadsvapen?

Bild

Bild

Det finns säkert fler exempel, men det här var det som föll mig i ögonen. Försökte googla men i den här branschen verkar den heraldiska betydelsen av ordet "vapen" vara den sista man tänker på...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 9 augusti 2005, 11:27

Spelar det nån roll att djuret står spegelvänt?

/ Probstner

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Inlägg av jcb » 14 augusti 2005, 21:18

Det är fullt tillåtet att använda kommunvapen i privata sammanhang (och dit räknar jag även exempelvis föreningar) så länge som det inte rör sig om att man använder vapnet i näringsverksamhet som "varumärke eller annat kännetecken för varor eller tjänster" (allt enligt lagen om skydd för vapen och vissa andra officiella beteckningar). Det är alltså fullt tillåtet att hissa en flagga med sin kommuns vapen på sin egen flaggstång eller att använda kommunens vapen i emblemet för den egna fotbollsklubben - och man behöver inte söka tillstånd för det. Nu är det ofta så att både kommuner och föreningar tror att alla måste söka tillstånd för att få använda en kommuns vapen och ofta avslår kommunerna varje sådan ansökan (oavsett om kommunen har rätt att göra det eller ej).

Utan att veta, så skulle jag kunna tänka mig att det är något sådant som ligger bakom att IFK Göteborg använder Göteborgs vapen, men med de förändringarna att lejonet är vänt åt (heraldiskt) höger och att den sköld lejonet håller är silverfärgad och inte blå.

För den som vill fördjupa sig i detta ämne finns det ett intressant arbete författat av jur. kand. Eric Bylander: Kommunvapenrätt – en studie av det svenska rättsskyddet för officiella symboler med särskild inriktning på kommunala vapen (1998).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 augusti 2005, 21:55

OK, inte för att det varken angår eller intresserar mig i nämnvärd grad, men däremot intresserar och angår det personer i min yrkesverksamma närhet; jag skall höra efter vad de har att säga om det hela. Som jag förstått det får folk inte ens sätta ut sin hemkommuns vapen på sina hemsidor, om aldrig så personliga och icke-kommersiella, vilket - när jag nu, för första gången :( tänker efter - låter besynnerligt, rentav misstänkt; Sveriges flagga kan man ju använda i bl.a. det sammanhanget, och vem har hört att en kommuns symbol skulle smälla högre i "skyddssammanhang" än självaste nationens?
Observera att Orusts kommunvapen är varumärkesskyddat och endast får användas av Orust kommun.
Det är alltså inte tillåtet för vare sig föreningar eller privatpersoner att använda det på trycksaker, hemsidor m.m.
"Jag har närt en faktoid vid min barm!" -- Fast det vore ju inte första gången. Eller sista.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 augusti 2005, 22:44

Det måste väl bero helt på i vilket sammanhang man använder kommunvapnet på sin hemsida? Att "illustrera" t ex en inledning om sig själv med ett kommunvapen från den kommun man kommer ifrån kan knappast vara olagligt, använder man däremot vapnet som ett inslag i hemsidans design kan jag tänka mig att det inte är tillåtet. Dessa funderingar utan att helt ha koll på gällande regler.

/Johan

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Inlägg av jcb » 15 augusti 2005, 09:33

Som jag skrev ovan så är det inte tillåtet att använda kommunvapen som "varumärke eller annat kännetecken för varor eller tjänster" utan tillstånd. Annan användning är tillåten. Det är alltså fullt tillåtet att använda kommunens vapen på alla möjliga sätt på sin privata hemsida.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 augusti 2005, 09:43

Så den här måtte de ha sökt & fått trenne tillstånd för:

Bild

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Inlägg av jcb » 15 augusti 2005, 15:08

Det skulle man kunna tänka sig.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 26 augusti 2005, 10:06

Ett litet sidospår men kan vara intressant veta att Göteborgs stadsvapen har varit en heraldiskt omdebatterad het potatis i århundranden. Vapnet har sitt ursprung i 1600-talets början och bygger på riksvapnets Göta Lejon. Av någon anledning (troligen pga missförstånd och okunskap om heraldiska regler) gjordes en förändring när Göteborgsvapnet fastställdes. Göteborgslejonet blev heraldiskt vänsterställt, dvs att när man tittar på det så är det vänt åt höger, detta till skillnad mot Göta Lejon som är heraldiskt högerställt. En mindre kosmetiskt miss kan tyckas men enligt heraldiska regler så anses ett vänsterställt djur vara på flyende och det har riksheraldiker från Karl XII:s tid fram till mordern tid tyckt varit opassande för rikets andra stad. Göteborgs stad har dock i alla tider velat ha sitt "flyende" lejon kvar och envist motsatt sig några förändringar.
Striden mellan staden och riksheraldikerämbetet gjorde att staden under lång tid saknade officiellt vapen. IFK Göteborg bildades 1904 då striden blossat upp igen och det var oklart vilket håll lejonet skulle promenera åt. Uppenbarligen valde de illojala blåvita att följa rekommendationerna från den stockholmska överheten.. :wink:

Mer om turerna kring lejonet kan läsas här: http://www.goteborg.se/prod/sk/goteborg ... enDocument

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 19 september 2005, 07:44

Jag kan som en lustig(?) parentes nämna att om man tittar på GL:s bussar och spårvagnar så står lejonet lite hursomhelst. På en del är det högerställt och på en del är det vänsterställt!! 8O

Egentligen tycker jag att det är tämligen remarkabelt att de inte kunnat bestämma sig för vilket och att de inte följer stadens/kommunens standard...

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Inlägg av jcb » 19 september 2005, 11:58

Om jag har förstått saken rätt så finns inte GL (Göteborgs Lokaltrafik) längre, utan har ersatts av Västtrafik. Spårvagnarna i Göteborg körs av Göteborgs Spårvägar (GS) på uppdrag av Västtrafik.

Riktigt så rörigt är det inte med lejonets vändning på spårvagnarna. Göteborgs vapen försvann från spårvagnarna någon gång på 80-talet. I samband med en revision av vagnarnas färgschema för några år sedan kom vapnet tillbaka. Man ville då samtidigt courtoisie-vända vapnet så att lejonet inte åkte baklänges på ena sidan. Detta med courtoisie-vändning på fordon är inte något fel - snarare tvärt om. Courtoisie-vändning brukar också tillämpas när två makar ställer samman sina sköldar i ett aliansvapen, för vapen på en norrvägg i en kyrka (vilka vänds mot altaret), och för vapen i ett ex libris (vilket vänds mot titelsidan i boken).

När vapnet återinfördes på spårvagnarna så höll Göteborgs kommun på att se över sin grafiska profil. Kommunen kunde därför inte ge några definitiva besked om vad man ansåg om courtoisie-vändning. Resultatet blev att det åtminstone tillfälligt var tillåtet. Observera att det alltså inte är lejonet som vänds, utan hela vapen. Det courtoisie-vända vapnet överensstämmer inte med den variant som riksheraldikern argumenterade för en gång (se nedan). Spårvägen valde alltså att vända vapnet så att lejonet hela tiden skulle åka framåt. Mot detta skulle dock en heraldisk teoretiker kunna invända att eftersom att lejonet är flyende, så borde det åka baklänges på båda sidorna.

Slutet på denna historia är att när kommunen väl klubbat sin grafiska profil, så hade man samtidigt bestämt sig för att inte tillåta kommunens bolag att vända vapnet på sina fordon. Därför kommer alla spårvagnar i framtiden att föra vapnet med det heraldiskt vänsterställda lejonet på båda sidorna.
Bilagor
gbg3.gif
Göteborgsvapen, courtoisie-vänt
gbg3.gif (6.16 KiB) Visad 3355 gånger
gbg2.gif
Göteborgs vapen
gbg2.gif (5.68 KiB) Visad 3354 gånger
gbg1.gif
Göteborgs vapen, enligt riksheraldikerns förslag
gbg1.gif (4.61 KiB) Visad 3355 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 september 2005, 13:55

Stort tack till Rancid och jcb för utläggningar. Tänk vad mycket dramatik man missar...

Skriv svar