Skalman.nu Forum

Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia.
Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.

Gå direkt till innehåll

Lastfartyg

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.

Lastfartyg

Inläggav Battler 23 jul 2005 00:59

Klippt ur quizen:
FredH skrev:Belisarius skrev:
Panamax-klass: 965 ft x 106 ft, eller max 290 meter långa och 32,3 meter breda. Annars går de inte in i slussarna.

Ganska små skepp med moderna mått, m.a.o...



Korrekt.
Små vet jag inte, möjligen på bredden. De enda fartyg som byggs större än dessa måtten idag är VLCC och ULCC samt de större containerfartyg som bl.a. Sealand-Maersk bygger och har, de är på över 6000+ TEU. Men de används främst på trader mellan Asien-Europa och i Pacific, så de behöver inte använda kanalen. Men de är inte speciellt många, snarare tvärt om, ganska få. Det blir lätt otympligt att hantera för stora fartyg, oavsett slussars begränsning.


Har för mig att det finns bulkfartyg på både 200.000 och 300.000 ton.

MVH
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem
Sweden
 
Inlägg: 4683
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Lastfartyg

Inläggav FredH 23 jul 2005 10:40

Battler skrev:Klippt ur quizen:
FredH skrev:Belisarius skrev:
Panamax-klass: 965 ft x 106 ft, eller max 290 meter långa och 32,3 meter breda. Annars går de inte in i slussarna.

Ganska små skepp med moderna mått, m.a.o...



Korrekt.
Små vet jag inte, möjligen på bredden. De enda fartyg som byggs större än dessa måtten idag är VLCC och ULCC samt de större containerfartyg som bl.a. Sealand-Maersk bygger och har, de är på över 6000+ TEU. Men de används främst på trader mellan Asien-Europa och i Pacific, så de behöver inte använda kanalen. Men de är inte speciellt många, snarare tvärt om, ganska få. Det blir lätt otympligt att hantera för stora fartyg, oavsett slussars begränsning.


Har för mig att det finns bulkfartyg på både 200.000 och 300.000 ton.

MVH


Visst gör det, t.ex. Berge Stahl är på 365 000 DWT. Byggd för att transportera malm.
Men flera kombinationsfartyg finns också, byggda för att kunna lasta både Olja, Malm och andra gods i bulkform.
FredH
Medlem
Sweden
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Inläggav varjag 25 jul 2005 12:10

LASTFARTYG är ju ett oerhört omfattande ämne och trådens fastnande på 'de största och värsta' kanske skymmer deras helt otroliga historia. FredH skrev om 'kombinationslastare' med t.ex. malm och olja. Jag var lättmatros på vad jag tror var världens andra s.k. 'malm/tanker', RAUNALA. Grängesbergsbolaget byggde omkring 1946 två stycken, RAUTAS och RAUNALA. Lapplandsmalmen var så tung att fartygen kunde lastas fulla i de smala men djupa malmrummen.'Patentluckor' hade dom också - med dånet från en jordbävning drog man ståljalusier över lastrummen, en nyhet på den tiden. På bägge sidorna om dessa fanns oljetankar och idén var att fartygen skulle dra malm från Narvik till USA east coast och ta olja hem från Caripito i Venezuela. Fartygen var på omkring 13000 BRT och DET ansågs jättestort för den tiden. Skroven var svetsade - en annan nyhet. Svetsningstekniken var inte så utvecklad - och RAUNALA uppvisade regelbundet sprickor i däcket framför kommandobryggan. En orsak till någon oro hos besättning och befäl. De sistnämnda försäkrade 'att går hon av' flyter vi på de tomma oljetankarna (med malmlast), annars på oljan (med oljelast) - det sista lät mera troligt.....
Varjag
varjag
Stödjande medlem
Australia
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Jättar på sjön

Inläggav Confident 04 aug 2005 12:20

Jag tänkte bara på norska Jahre Wiking som skulle vara en jätte på över 300 000 DWT. Är det någon som vet om hon fortfarande är i tjänst?

Dessutom: hur pass stort är det största torrlastfartyget i nuläget?

Angelägen om svar.
:)

mvh/Dagwood
Confident
Tidigare medlem
Sweden
 
Inlägg: 418
Blev medlem: 23 apr 2004 14:27
Ort: Helsingborg

Re: Jättar på sjön

Inläggav FredH 04 aug 2005 14:06

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Jag tänkte bara på norska Jahre Wiking som skulle vara en jätte på över 300 000 DWT. Är det någon som vet om hon fortfarande är i tjänst?

Dessutom: hur pass stort är det största torrlastfartyget i nuläget?

Angelägen om svar.
:)

mvh/Dagwood


Senast jag läste om Jahre Wiking låg hon som flytande lager i Persiska Viken, utanför Qatar. Hon är ruskigt dyr att köra med, samt att jag tror att hon knappast skulle klara en klassning som fartyg. Hon gjorde en resa mellan Ras Tanura och US Gulf, tog bara 60000$ per dag i betalning och tror inte hon gick runt ekonomiskt.

Det största torrlastfartyget vet jag ej på rak arm, Berge Stahl är bland de största på 365000 DWT.

Jahre Wiking är föresten inget torrlastfartyg då hon är byggd för råolja.
FredH
Medlem
Sweden
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Mer om stora fartyg och dess öden

Inläggav Confident 04 aug 2005 16:36

Tack för infot, FredH! :)

Jag läste i Guinness Rekordbok, för övrigt, om världens största vrak, Energy Determination, som exploderade, bröts itu och sjönk i Hormuzsundet 1979.
Känner Du till något om detta enorma fartyg? Hon skall ha varit en tanker, inte bulk-eller torrlastare om jag minns rätt... :)


mvh/Dagwood
Confident
Tidigare medlem
Sweden
 
Inlägg: 418
Blev medlem: 23 apr 2004 14:27
Ort: Helsingborg

Re: Mer om stora fartyg och dess öden

Inläggav FredH 04 aug 2005 19:54

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Tack för infot, FredH! :)

Jag läste i Guinness Rekordbok, för övrigt, om världens största vrak, Energy Determination, som exploderade, bröts itu och sjönk i Hormuzsundet 1979.
Känner Du till något om detta enorma fartyg? Hon skall ha varit en tanker, inte bulk-eller torrlastare om jag minns rätt... :)


mvh/Dagwood


Inte så stor, 350m lång, 153000 BRT.
Exploderade i No 9 stb tank, bröts itu, det är bara halva fartyget som ligger kvar, förskeppet bogserades till Dubai och såldes senare som skrot till Korea. Som tur är var det på ballastresa på väg in i Viken som det skedde. Så inget större oljespill skedde.

Om hon är världensstörsta vrak vet jag inte men vid sin tid var det den försäkringsmässigt största förlisningen för Lloyds.
FredH
Medlem
Sweden
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Inläggav gunship 04 okt 2005 15:36

engelsmännens Derbyshire-båtar (en har ju gått under) är väl ganska så stora... :wink:
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Sweden
 
Inlägg: 815
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Utanför Sthlm

Inläggav Belisarius 04 okt 2005 17:23

FredH:

Små vet jag inte, möjligen på bredden. De enda fartyg som byggs större än dessa måtten idag är VLCC och ULCC samt de större containerfartyg som bl.a. Sealand-Maersk bygger och har, de är på över 6000+ TEU. Men de används främst på trader mellan Asien-Europa och i Pacific, så de behöver inte använda kanalen. Men de är inte speciellt många, snarare tvärt om, ganska få. Det blir lätt otympligt att hantera för stora fartyg, oavsett slussars begränsning.


Vad är "ganska få"? Enbart Maersk Sealand har väl över 30 st 6000 TEU och över vid det här laget.
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Sweden
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Göteborg

Inläggav FredH 04 okt 2005 21:44

Belisarius skrev:
FredH:

Små vet jag inte, möjligen på bredden. De enda fartyg som byggs större än dessa måtten idag är VLCC och ULCC samt de större containerfartyg som bl.a. Sealand-Maersk bygger och har, de är på över 6000+ TEU. Men de används främst på trader mellan Asien-Europa och i Pacific, så de behöver inte använda kanalen. Men de är inte speciellt många, snarare tvärt om, ganska få. Det blir lätt otympligt att hantera för stora fartyg, oavsett slussars begränsning.


Vad är "ganska få"? Enbart Maersk Sealand har väl över 30 st 6000 TEU och över vid det här laget.


Eftersom det skall finnas runt 50000 handelsfartyg som används i internationellfart så anser jag de 32 som Maersk Sealand har som ganska få.
FredH
Medlem
Sweden
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Inläggav tryggve 07 okt 2005 17:53

I en (nu ganska gammal) bok om fartyg som jag fick som liten grabb så finns en artikel om "världens (då) största fartyg", en oljetanker vid namn "Gobtic Tokyo" (eller något liknande). Vad hände med dessa stora tankers, försvann de när Suezkanalen öppnade igen?
Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem
Sweden
 
Inlägg: 5761
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Inläggav FredH 08 okt 2005 09:01

tryggve skrev:I en (nu ganska gammal) bok om fartyg som jag fick som liten grabb så finns en artikel om "världens (då) största fartyg", en oljetanker vid namn "Gobtic Tokyo" (eller något liknande). Vad hände med dessa stora tankers, försvann de när Suezkanalen öppnade igen?


Inte helt, i samband med Suezkrisen, Israel-Arabkrigen så fanns det ett stort behov att kunna frakta stora mängder olja runt Afrikaskust. I samband med att Suez öppnades och området stabiliserades, samt att Suez vidgades så minskade det behovet.
Men även oljekriserna under 70-talet knäckte planerna på stora (gigantiska) tankfartyg. Dels beroende på att dessa drar så otroligt stora mängder med bunkers.
Det finns en rolig film där vd för Saléns tankrederi sitter och skryter om deras stora nybyggnadsprogram någon gång i början av 70-talet. Då spottade svenskavarv ut VLCC och enstaka ULCC till Svenskaägare. Flera av dessa gick raka vägen från varv till uppläggning då botten gått ur hela tankmarknaden.

Dessa saker i kombination fick redarna att omvärdera behovet av stora tankfartyg. Nu räcker det med storlekar kring 250tton till 350tton.

Flera av de stora fartygen hamnade som flytande lager i Persiska Viken i brist på ekonomi att köra dem.

Uddevalla byggde Sveriges största fartyg någonsin 1978, Nanny på 499tton dödvikt. Då låg över 50miljoner ton tankfartyg upplagda i brist på frakter. Nanny kostade Svenska skattebetalare 150tkr per dag sedan Svenska Varv köpt fartyget 1981. 1984 såldes den vidare till Grekiska ägare. 2003 skrotades det i Kina.
FredH
Medlem
Sweden
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö


Återgå till Civil teknikhistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster