-
Luno
- Medlem
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 07 maj 2003 14:03
- Ort: Portugal/Funchal
Inlägg
av Luno » 14 jun 2005 11:42
Jag har många gånger hört berättelser att under kallakriget så fanns det civila ryska lastbilar som hade hyttaket målat orange i Sverige. Orsaken ska ha varit att dom skulle bli lättare att hitta på satellitbilderna när dom stod vid olika skyddsobjekt och vet man hur lång lastbilen är så är det inte svårt att räkna ut hur stort skyddsobjekt är. Många av lastbilarna ska även ha använt Polska skyltar.
Men när man har tagit kontakt med föraren vid ett skyddsobjekt så kunde han inte ett ord polska utan pratade ändats ryska
Är det någon här som har mera info om detta?
Orsaken varför jag frågar är att idag när jag var på väg till jobbet så såg jag en vit rysk skyltad lastbil
Och ta mig FN om inte taket var målat orange

-
Ljunggren
- Medlem
- Inlägg: 183
- Blev medlem: 29 mar 2002 17:07
Inlägg
av Ljunggren » 14 jun 2005 12:41
Om jag inte kommer ihåg fel cirkulerade det många lastbilar där hela hytten var orange. Dessutom hade vi ju de välkända polska tavelförsäljarna, inte minst i flygflottiljstäderna, som letade efter piloter och annan krigsviktig personal.
-
Luno
- Medlem
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 07 maj 2003 14:03
- Ort: Portugal/Funchal
Inlägg
av Luno » 14 jun 2005 13:08
Det med tavelförsäljarna visste jag inte om tack för infon
en annan grej jag fick höra av min major var att i dom ryska lastbilarna var att det alltid två personer. enligt ryssen så var den andra personen en reservförare . men dom gånger man hade följt efter lastbilen så har man aldrig sett honom köra och man har även lagt märke till att han var kortare en medellängden.
En gissning från majoren var att han var en besättningsmedlem från ett bepansrat ledningsfordon som åkte med för att lära sig terrängen
-
Sarvi
- Medlem
- Inlägg: 5977
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Inlägg
av Sarvi » 14 jun 2005 13:15
Fanns det ryska fotospaningssatteliter med
1) kapacitet att "se" färger i
2) tillräckligt hög upplösning
under den här TIR-lastbils-eran?
[konspiratorisk]A-HA! Det här ställer ju färgvalet på televerkets bilar i en helt ny dager! Vem var femtekolonnaren som bestämde att dom skulle vara orange, va va?!?[/konspiratorisk]

-
Luno
- Medlem
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 07 maj 2003 14:03
- Ort: Portugal/Funchal
Inlägg
av Luno » 14 jun 2005 13:31
Sarvi skrev:Fanns det ryska fotospaningssatteliter med
1) kapacitet att "se" färger i
2) tillräckligt hög upplösning
under den här TIR-lastbils-eran?
[konspiratorisk]A-HA! Det här ställer ju färgvalet på televerkets bilar i en helt ny dager! Vem var femtekolonnaren som bestämde att dom skulle vara orange, va va?!?[/konspiratorisk]

Det jag hörde var att det hände under 70 och 80 talet och då var det nog inga problem att se lastbilarna på ett satellit foto och det borde även gå att se på ett svartvit foto fast det tar lite längre tid att hitta lastbilen

men när man väll vet var den är så vet man även hur stort skyddsobjektet är
BTW
Dom första televerket bilarna var faktiskt bruna med en vit rand

men det var en intressant grej du tog upp men det är lite offtopic
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30800
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 14 jun 2005 15:48
Det har varit uppe lite om detta tidigare
här.
MVH
Hans
-
Frogman
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
Inlägg
av Frogman » 21 jun 2005 14:01
Kamaz tillverkade många lastbilar med orange hytt, jag tvivlar starkt på denna teori, förmodligen en billig och bra färg
därav den oranga färgen.
-
Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Belisarius » 21 jun 2005 17:25
Frogman skrev:Kamaz tillverkade många lastbilar med orange hytt, jag tvivlar starkt på denna teori, förmodligen en billig och bra färg
därav den oranga färgen.
Lite som Televerket.

-
Ilic
- Tidigare medlem
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 21 jan 2005 22:29
- Ort: Sverige
Inlägg
av Ilic » 23 jun 2005 18:43
Knappast spionage.
Jag har stött på den här myten så många gånger och oftast är det hemvärnsmän eller motsvarande personer som fått besök av tavelförsäljare eller hittat TIR-bilar utanför sin adress/sitt objekt/annan militär installation.
Varför skulle de (sovjeterna) bruka långtradare i syftet att spionera. Det vore ju bra mycket enklare att hyra sig en volvo 240/740/850, eller hur? Alltsamman härstammar från en Timbo-bok författad av en paranoid före detta öststatare (jag har hört honom själv under ett föredrag på stadsbiblioteket här i stan).
Det finns ingen - ingen - makt som skulle kunna bearbeta denna gigantiska informationsmängd som samlas in av alla dessa långtradarchaufförer, tavelförsäljare och slikt.
Jag har varit med om en mängd liknande diskussioner och snart kommer u-båtar och grodmän dyka upp (!) i tråden...
Däremot vill jag med kraft understryka att Sverige har och är föremål för spioneri. Men det är en HEEELT annan sak.
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 23 jun 2005 18:58
Det är bevisat att TIR-bilar genomförde nån form av underrättelseverksamhet.
Fördelen med en TIR-bil jämfört med en vanlig bil är att man får plats med mer utr i en lastbil.

-
J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
Inlägg
av J.K Nilsson » 23 jun 2005 20:03
Så mycket underättelsemängd kan det knappst bli av att provåka kartor och uppdatera med terrängtyperna. Signalspaning utgår jag från att vi dagligen utsätts för i vårat arbete, i en eller annan form.
J.K Nilsson
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 23 jun 2005 20:04
J.K Nilsson skrev:Så mycket underättelsemängd kan det knappst bli av att provåka kartor och uppdatera med terrängtyperna. Signalspaning utgår jag från att vi dagligen utsätts för i vårat arbete, i en eller annan form.
J.K Nilsson
Säg inte det.... Ryssarna rekade nog mer än vi visste (eller ville veta)

-
J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
Inlägg
av J.K Nilsson » 23 jun 2005 20:16
Vad jag menade var att stora delen av åkeriets verksamhet var att kontrollera våra kartor. Hur ligger flygfältet beläget, hur många klargöringsfickor syns, o.s.v? Har det skett några avverkningar kring banan än, stämmer således lantmätetriets senaste utgåva? På MHS fick armékadetterna göra kartrek först för att planera kompaniets strid och därefter åka ut och titta på terrängen. Fanns det någon anfallsplan utgår jag från att detta gjordes regelmässigt men det blir inte så mycket att ta med hem för att låta någon centralkomité mala igenom underlaget.
Vilka övningar skulle vara intressanta att följa via signalspaning? Att få en överblick över förbandets framgångar ligger i intresse: Hur ser signaleringarna ut, signaldisciplinen, fyllnadssignalering, m.m. Slutövningarna studerades noga men det kan inte bli så mycket information så att det blir ohanterbart.
J.K Nilsson
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 23 jun 2005 20:21
I Västerbotten i anslutning till en "hemlig" anläggning byggdes en gång i tiden en rastplats viden större väg. Rastplatsen i anslutning till anläggningen brukade av nån konstigt anledning hysa många TIR-bilar.

-
J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
Inlägg
av J.K Nilsson » 23 jun 2005 20:31
MD650 skrev:I Västerbotten i anslutning till en "hemlig" anläggning byggdes en gång i tiden en rastplats viden större väg. Rastplatsen i anslutning till anläggningen brukade av nån konstigt anledning hysa många TIR-bilar.

Utmärkt på vägkartan får jag förmoda?
J.K Nilsson