Svenska Robotar och dess namn.

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Svenska Robotar och dess namn.

Inlägg av Psilander » 4 maj 2005, 22:09

Jag blir inte riktigt klok på numreringen av svenska robotar, ibland löpnummer, ibland modell efter år ibland nån tredje variant. kan någon reda ut begreppen.

Jag försöker mig på en sammanställning, ur huvudet
Rb01- Hulmlan, försöksrobot
Rb315 - Försöksrobot på HMS Halland under 50-talet
Rb304 - försöksrobot inför Rb04

Rb04 - flygburen radarsökande sjömålsrobot
Rb05 - flygburen radiostryd attackrobot
Rb06 - Seacat, fartygsburen Lvrb, radiostyrd
Rb08 - land och sjöburen radarstyrd sjömålsrobot
Rb12 - Pingvin, fartygsburen IR-styrd sjömålsrobot
Rb15 - mark, luft och fartygsburen aktiv radarmålsökande sjömålsrobot
Rb17 - buren laserstyrd lätt kustrb
Rb23 - Bamse, semiaktiv LVrobot
Rb24, RB24J - Sidwinder, IR styrd AAM
Rb27 - Huges Falcon, IR styrd AAM
Rb28 - Huges Falcon, radarstyrd AAM
Rb53 - Bantam? Pvrobot
Rb52 - lätt kustrobot, trådstyrd
Rb 55 - TOW, trådstyrd PV robot
Rb 56 - BILL, trådstyrd PV-robot
RB68 - Bloodhound, semiaktiv LVrobot
Rb66 - Bomarc ??
Rb67-77-97 - Hawk, semiaktiv lvrobot
Rb69 - redeye, IR-lvrobot
Rb70 - laserstyrd Lvrobot
Rb71- Skyflash, semiaktiv jaktrobot
Rb74 - AIM9L-sidewinder
Rb75 - Maverick, TV/IR styrd attackrobot
Rb90 - laserstyrd LV-robot
Rb99 - AMRAAM, FAF jaktrobot
Senast redigerad av 2 Psilander, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 4 maj 2005, 22:27

Rb24 - AIM-9B

Rb24J - AIM-9J

Rb74 - AIM-9Li (improved, ombyggd i Sverige)

Rb75 - AGM-65A

Rb75T (Tung) - AGM-65A med minstridsdel.

Rb28 - Semiaktiv RRjaktrobot

Rb99 - AIM-120B Flottans variant, kommandostyrd, TN-navigering, aktiv RRmålsökare.

Är TOW och Bill samma robot? Om minnet inte sviker.

Rb55 - TOW

RB56 - Bill och Bill II (Bill II bl.a. tandemstridsdel.)

De treställiga Rbnummren med 3 i första positionen indikerar försöksrb.

J.K Nilsson

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 4 maj 2005, 22:41

Mig veterligt så är det bara löpnummer, inte årtal. Sedan har vissa av löpnumren kanske verkat vara årtal som t ex RBS 67 som kom runt 1967.

Sedan är det ju så att löpnumren inte kommer i ordning. Något system har väl funnits åtminstone i början. En gissning är att 0 - 19 = sjörobotar, 20 - 49 = jaktrobotar, 50 - 59 = pvrobotar och 60 - 69 = lvrobotar. Det stämmer i alla fall med hur de tidiga robotarna var numrerade. Det stämmer dock inte med RBS 70, RB 71 m fl så min gissning är att där blev det någon slags nummerföljd så att RBS 70 följde på RBS 69. Numera verkar robotar kunna få ett nummer mer eller mindre på måfå.

Ovanstående är dock min gissning och gör inte något anspråk på att vara sant.

Slutligen några kommentarer till listan:

Bantam var Rb 53, inte Rb 50.
RBS 56 är den svenska Bill, inte en version av den amerikanska TOW som mycket riktigt är RBS 55.
Bloodhound var RB 68, aldrig RB 58. Däremot har jag ett svagt minne av att den hette RB 368 under utprovningen.
Något som saknas i listan är RB 66, Bomarc, som fanns som alternativ/tillägg till Bloodhound.
Maverick är RB 75.
IRIS-T som är tänkt att ersätta Sidewinder har fått beteckningen RB 98.
Det nya pansarskottet NLAW, eller STORM som det också kallas, har klassats som pvrobot och fått beteckningen RB 57. I det fallet verkar man i alla fall följa traditionen att pvrobotar har nummer i 50-serien.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 maj 2005, 23:15

Tack för svaren, uppdaterade min lista.

Blir fortfarande inte klok på numreringen trots vissa klarlägganden var passar
Rb06 Seacat in i sjö eller Lv facket?
Rb04 sjö eller luft facket?
varför fortsätter man inte att ge Sidewinder Rb24b -Rb24J och Rb24L istället för nytt nummer?

Rb15 har också en massa extra namn som mk1, mk2, mkII, Ka, och F för sina olika användiningsområden och exportvarianter.

Finns det nån officell förklaring

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 5 maj 2005, 11:12

Hur långt var planeran på att skaffa Bomarc? var det ett alternativ till blodhund? Roboten är gigantisk....

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 maj 2005, 12:29

Jag har "Ett år i luften serien" från sent 50-tal, tidigt 60-tal hemma och där naämns inget om Bomarc trots många artiklar om tex SAC, amerikanskt LV och robotar i allmänhet, ¨å planerna kan inte ha varit särskillt långt framskridna, själv är det första gången jag hör det.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 5 maj 2005, 19:57

Ja77 skrev:Hur långt var planeran på att skaffa Bomarc? var det ett alternativ till blodhund? Roboten är gigantisk....
Det gick inte ens till planer på anskaffning. Under 50- och 60-talen så pågick fortlöpande diskussioner om hur luftförsvaret skulle vara uppbyggt, om luftvärnet skulle tillhöra Armén eller Flygvapnet osv. Ett av många förslag var då att bygga upp en tämligen omfattande arsenal av stora luftförsvarsrobotar för att kunna möta ett inledande sovjetiskt anfall med kärnvapen. Tanken var att ha en blandning av RB 66 och RB 68. Det enda resultatet blev att ett begränsat antal RB 68 köptes in och efter den stora Luftförsvarsutredningen i slutet av 60-talet så blev det bestämt att jaktflyget skulle vara huvudvapnet mot fientligt flyg varför även RB 68 försvann.

Allt detta stod i en uppsats i ett nummer av Militärhistorisk tidskrift som jag just nu har lånat ut, så jag kan tyvärr inte vara mer exakt än så. Återkommer när jag får tillbaka det.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 6 maj 2005, 23:30

Psilander skrev:
Rb06 Seacat in i sjö eller Lv facket?
Så vitt jag vet så hade Seacatroboten i svensk tjänst beteckningen RB07. Har i alla fall aldrig hört beteckningen RB06 i samband med Seacat tidigare. Förmodligen in i sjöfacket eftersom den aldrig funnits i landbaserad version i svensk tjänst.

/Per

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 8 maj 2005, 15:04

Bjernevik skrev:Allt detta stod i en uppsats i ett nummer av Militärhistorisk tidskrift som jag just nu har lånat ut, så jag kan tyvärr inte vara mer exakt än så. Återkommer när jag får tillbaka det.
Nu har jag fått tillbaka numret. Uppgifterna återfinns i artikeln om Robot 68 i Militärhistorisk tidskrift 1992/93. I LUR-58 (Luftförsvarsutredning 1958) så utvärderades Hawk (RB 67), Bloodhound II (RB 68) och Bomarck (RB 66). Man tittade även på Nike, Bloodhound III, Thunderbird II, Talos, Terrier och Tartar men dessa gick aldrig längre än till studier.

Hotbilden var kärnvapenbärande höghöjdsbombplan med farter runt M1,5 - M1,7. För att kunna möta ett överraskande insatt anfall så rekommenderades anskaffning av fyra divisioner RB 66 (112 robotar) och tolv divisioner RB 68 (192 robotar). RB 68 var avsedda som närförsvar mot lågflygande mål. Dessa skulle nämligen upptäckas så sent att man inte hann sätta in RB 66. Insatsbeslut för RB 66 skulle nämligen tas när fi passerade en linje som gick 15 mil utanför territorialgränsen...

Av allt detta så blev det i slutänden bara sex divisioner RB 68 med 96 robotar. Hotbilden hade ändrats så att man nu bara ansåg sig behöva möta enstaka kärnvapenbärande flygplan på hög höjd, allt annat skulle jaktflyget hantera.

En personlig reflektion är att det nog var tur att det blev så. Med tanke på de skenanfall som Sovjetunionen regelbundet utförde mot vår territorialgräns långt in på 80-talet så är det nog inte uteslutet att nsatsberedda RB 66 hade avfyrats med efterföljande krig "av misstag"...

Chaos
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 april 2005, 15:07
Ort: Vara

Inlägg av Chaos » 11 maj 2005, 14:12

vilken är den nyaste svenska roboten som används? räckvidd?, träffsäkerhet? när byggdes den och hur bra är den? hur många (inte modeller) utan antal robotar av varje modell har svenska försvaret?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 11 maj 2005, 15:23

Chaos skrev:
vilken är den nyaste svenska roboten som används? räckvidd?, träffsäkerhet? när byggdes den och hur bra är den? hur många (inte modeller) utan antal robotar av varje modell har svenska försvaret?
Menar du antal lavettage i krigsorganisationen eller det faktiska antalet robotar av varje modell som är inköpta? Om du menar det senare så är nog det mesta hemligstämplat är jag rädd för. Det enda jag känner till med säkerhet är de 100 radarjaktrobotarna av typ Amraam (Rb 99 på svenska) som inköptes som en interimslösning i avvaktan på en ny radarjaktrobot. Amraamroboten borde väl ligga väl till som den senaste roboten som införlivats i FM också. Flygvapennytt nr 2 2003 hade en artikel om Amraamförsöken i Vidsel (klicka på länken för att öppna PDF:n om detta, sidorna 2-5)

http://www.flygvapennytt.mil.se/attachm ... r_rb99.pdf

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 maj 2005, 17:19

Det spm är på G är annars LV robot till Visby-systemet, troligtvis Umkonto från Sydafrika (FAF och mot köp för Jas?)
I studien har också ESSM och ASTER 15 varit men passade inte av olika anledningarna. ster 15 var annars bäst i test och den marinen ville ha, men inte ekonomerna.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 19 juli 2005, 15:38

Vad hade SS-10 och SS-11 för nuffror? Vågar man gissa på Rb 51 och 52 (eftersom Bantam är 53)?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 19 juli 2005, 16:23

Psilander skrev:Det spm är på G är annars LV robot till Visby-systemet, troligtvis Umkonto från Sydafrika (FAF och mot köp för Jas?)
I studien har också ESSM och ASTER 15 varit men passade inte av olika anledningarna. ster 15 var annars bäst i test och den marinen ville ha, men inte ekonomerna.
Umkonto skulle ju kunna vara bra som något slags motköp med Gripen kanske.
Det skulle alltså inte vara någora större problem att integrera ASTER-15 på Visbyfartygen?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 juli 2005, 17:57

NJA, mycket utrymme finns det ju inte. Man byggde ju fartygen först utan att tänka på robot. Men vad man ville ha och vad man kan få är ite alltid samma sak. Det är möjligt att den kan varit för hög också, precis som ESSM.

Jag är lite skeptisk till nuvarande Umkohnto pga av dess korta räckvidd(nästa samma som 57an) Läste nånstans att det är en ny long range UMkohnto på gång.

För övrigt så skall visbys lv-robot heta rb 09.

Skriv svar