Böcker av Skalmaniter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 7 maj 2005, 21:41

Wellington skrev:
MD650 skrev:
Wellington skrev: Jodå, jag är fortfarande här. Kollar vad som hänt en till två gånger i veckan, men läser långt mer än jag "snackar". :)

Micke T.
Nån ny bok på G?
:)
Havets vargar kommer i höst; handlar om ubåtskriget på Atlanten. Därefter kommer "fortsättningen" på Bismarck, Tirpitz: Kampen om Norra Ishavet (arbetstitel). Släpps troligtvis någon gång i februari-mars 2006.

Var det någon av er skalmän som hade behållning av min och Niklas serie om VK2 i Populär Historia?
Hej!

Jag har köpt samtliga men inte läst alla tyvärr....dock så det som jag har läst har varit til belåtenhet :)

Antar att du har nästan daglig kontakt med Niklas och undrar om du kan fråga honom om det är på g någon från hans sida i stil med Stalins hämnd? Har i och för sig hans nr men man vill inte störa för mycket om han håller på med en bok.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 10 maj 2005, 14:03

Niklas tidigaste projekt efter Tirpitz blir en bok om den tyska utbrytningen från Korsunfickan (med Anders Frankson). Den kan förväntas i handeln vid denna tid nästa år.

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 10 maj 2005, 17:00

Wellington skrev::)

Havets vargar kommer i höst; handlar om ubåtskriget på Atlanten. Därefter kommer "fortsättningen" på Bismarck, Tirpitz: Kampen om Norra Ishavet (arbetstitel). Släpps troligtvis någon gång i februari-mars 2006.

Var det någon av er skalmän som hade behållning av min och Niklas serie om VK2 i Populär Historia?
Ja den var skitbra! :D :) synd bara att man inte har alla delarna.. En liten fråga bara: Hur mycket fick du o Niklas för att göra denna serie åt Populär historia? :)

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 augusti 2003, 15:15
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 10 maj 2005, 18:23

Königstiger skrev:
Wellington skrev::)

Var det någon av er skalmän som hade behållning av min och Niklas serie om VK2 i Populär Historia?
Ja den var skitbra! :D :) synd bara att man inte har alla delarna.. En liten fråga bara: Hur mycket fick du o Niklas för att göra denna serie åt Populär historia? :)
Hupp!! Jag är inte helt övertygad om att redaktionen på Populär Historia vill att jag basunerar ut de ekonomiska detaljerna kring just detta fall i cyberrymden, så med risk att göra dig besviken avhåller jag mig från att svara. Min peronliga kalkyl för ett år är att jag måste dra in drygt 150 000/år före skatt i bokroyalties om det ska vara värt att offra så mycket av sin fritid på att skriva. I fallet med VK2-serien gick jag back, men såg istället det hela som en vunnen erfarenhet. Det var kul och mycket lärorikt att ta någonting så gigantiskt som andra världskriget och sedan mala ned det till en begriplig översikt utan att den röda tråden gick helt förlorad.

Är ditt intresse att göra med tankar på en egen artikel? Kontakta i så fall Magnus Bergsten på Populär Historia. Han kan då säga om det finns intresse och vad den ekonomiska ersättningen skulle bli. :D

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 11 maj 2005, 00:26

Wellington skrev:Niklas tidigaste projekt efter Tirpitz blir en bok om den tyska utbrytningen från Korsunfickan (med Anders Frankson). Den kan förväntas i handeln vid denna tid nästa år.
Jaa! Den kommer jag att se fram emot! :D

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 31 maj 2005, 19:59

Kan väl blygsamt medela att jag tillsammans med en styrelsekollega från Svenska heraldiska föreningen håller på att skriva en bok om Svenska kyrkans heraldik. Den kommer att ges ut på Historiska Media förmodligen någon gång i början av nästa år eller möjligen till jul i år.

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 31 maj 2005, 20:21

Med än mer blygsamhet passar jag på att meddela att jag har skrivit den inledande artikeln i Asarums Hembygdsförenings årsbok. Om Fornborgen utanför Karlshamn. ;)
Finns att köpa i Karlshamns Kommun, lite här och var. Bla i Lundins Bokhandel och på Konsum i Asarum.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 juni 2005, 21:51

tyskaorden skrev:Kan väl blygsamt medela att jag tillsammans med en styrelsekollega från Svenska heraldiska föreningen håller på att skriva en bok om Svenska kyrkans heraldik. Den kommer att ges ut på Historiska Media förmodligen någon gång i början av nästa år eller möjligen till jul i år.
Hoppsan hoppsan! Hoppas jag inte kräver för mycket om jag ber om skriftlig underrättelse när den kommer ut? :)

Verkar faktiskt smått intressant. :)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 8 juni 2005, 10:13

Hej Tomas!

Visst kan jag meddela när boken kommer ut.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 augusti 2005, 13:21

Jag har aldrig kikat på denna tråden förut - och blev högst imponerad av kvalifikationerna hos många Skalmaniter som 'publicerat sig'. Själv har jag aldrig orkat med en bok - men många facktidningsartiklar om sällsynta och ovanliga pistoler - som jag skjutit med och dissekerat. Alltsammans på engelska och i Australien och lite i USA. Som alla andra gamlingar - knogar man ju med memoarerna....fast det enda som blivit klart är titeln...

Women and Pistols - that I have Fired and Met

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 20 augusti 2005, 15:36

Stellan Bojerud måste ha gett ut ett antal titlar? Fd(?) skalmaniten "Skalden" gav ut en på nätet.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 augusti 2005, 17:16

tyskaorden skrev:Hej Tomas!

Visst kan jag meddela när boken kommer ut.
Tackar.

Håller själv på med en bok, som förvisso står still pga källbrist, med likväl en bok. Inge aning när, eller ens om den kommer komma ut, men jag kan ju hålla er uppdaterade om ni vill. :)

/Tomas (som förmodligen kommer få en del draghjälp av sitt efternamn, eller?)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 oktober 2005, 17:21

Inkluderar det även uppsatser på universitetet i denna tråd?

Stefan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 21 oktober 2005, 17:38

Stefan Lundgren skrev:Inkluderar det även uppsatser på universitetet i denna tråd?

Stefan
Nej, personen som startade tråden skrev:
Så -- vilka skalmaniter har publicerat vilka böcker?
MVH

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 3 januari 2006, 22:40

Kan medela att min och min kompis bok med titeln "Kyrkans märken: vapen stämplar, sigill, emblem" kommer ut i april, är på 190 s och kommer att ha ett ca-pris på 260 Kr.

Skriv svar