Böcker av Skalmaniter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hexmaster » 17 november 2009, 13:39

Jag vill inte verka tråkig och "gammal-medial" (eller partisk), men med "Böcker av Skalmaniter" avses nog främst tryckta utgivna böcker. En utlagd PDF kan visserligen vara nog så informativ, men det är en lite annan sak. Tycker jag.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 17 november 2009, 13:46

Man kunde ju ha tråden "Nätböcker av skalmaniter"... inte mig emot.

Hyde
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 januari 2006, 23:30
Ort: Stockholm

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hyde » 25 februari 2010, 21:56

Hej alla,

Det var länge sedan jag loggade in och har kanske inte varit den mest aktiva på forumet - så kan jag anse mig vara en Skalmanit?
Tänkte iaf flagga för boken Mörkrets Apostlar, som publicerats av undertecknad, vilken är en religionshistorisk expose om föreställningen av den onde från medeltid till efterkrigstid. Hur förhöll sig t.ex. Strindberg, Baudelaire m.fl. till hin håle? För den pengamedvetne så finns boken på ca 100 bibliotek men finns annars, återigen, att hitta på både Adlibris och Bokus. Den är påkostad och tål att tittas på, vilket borde tilltala bibliofilen.

Tack för mig och tack för ett bra forum med alla dessa spännande diskussioner.

Mvh,
Hyde

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 7 mars 2010, 07:16

Nu har jag gett ut en ny pappersbok, som vi kan kalla en filosofisk översikt i romanform. Den heter "Till Smaragdeburg" och handlar om en Pilgrim som beger sig genom ett okänt landskap, Terra Incognita, för att nå det fjärran Smaragdeburg där allt ska bli så bra, så bra.

På vägen möter han bekantingar som Nietzsche, Swedenborg, Simone Weil, Jean-Paul Sartre, Heidegger och Kierkegaard. De tre sistnämnda huserar i det berömda Existen City, existensialisternas stad, och Pilgrim går in till dem alla, språkar och tömmer en och annan hutt. Sedan lämnar han staden i ett diesellok, körandes maskinen som om han aldrig gjort annat. Efter en stigning når han en platå med utsikt över landet:
... man kunde se ut över vida nejder, över slätten vi lämnat, ja över hela Terra Incognita som jag dittills genomvandrat: över Existen City, skogen och fälten dessförinnan med Skönhetens palats, över Dödens Fält och det rödglödande Helvetet, samt öknen, don Castas djungel, Fåfängan och de nejder som låg mellan denna och Metallstaden, min startpunkt.

Det var en syn kan jag meddela, en sammanfattning av min resa så långt. Och minsann hade jag inte mött vad jag fruktat i början: en syndig stad, Fan Själv och hemska nejder, och Frillan och en massa annat. Min lättsamma vandring i början hade ändrat karaktär, man mötte inte bara smarta män utan även korkade, man mötte både det ena och det andra i detta Terra Incognita. Och resan var inte slut än...
Boken är på 136 sidor och 25 kapitel, plus ett efterord. Den trycktes i 100 ex på Kph i Uppsala och bands i klot av Alunda bokbinderi. För 90:- kan den köpas och du gör det här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... aragdeburg

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 22 april 2010, 15:36

lampros skrev:Nu har jag gett ut en ny pappersbok (...). Den heter "Till Smaragdeburg" och handlar om en Pilgrim som beger sig genom ett okänt landskap, Terra Incognita, för att nå det fjärran Smaragdeburg där allt ska bli så bra, så bra.
Detta skrev jag i mars i år. Nu har det kommit en recension av boken. Det är Peter Öberg på bloggen Spektakulärt, som sammanfattar:
Vad Smaragdeburg är och om staden överhuvudtaget finns har karaktärerna i boken olika uppfattningar om. Kanske är staden en symbol för någon sorts slutmål eller tillfredställelse, en släkting till Nirvana eller Michael Moorcocks stad av vila, Tanelorn. Poängen verkar vara att det är resan som är viktig.
Så skrev Öberg. Hela recensionen finns att läsa här:

http://spektakel.blogsome.com/2010/04/1 ... ragdeburg/

Och nu finns "Till Smaragdeburg" att köpa i bokhandeln också, till exempel här:

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=92887

Det är SF-Bokhandeln i Stockholm och Göteborg det rör sig om. Köp antingen på postorder eller gå in på butiken, Västerlånggatan 48 i Stockholm eller Östra Larmgatan 16 i Göteborg. Ja även butiken i Malmö (Storgatan 41) lär ha den. Pris 148 över disk.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hexmaster » 13 maj 2010, 18:23

Hex går över gränsen:

Peter Olausson, Strutsen gjemmer ikke hodet i sanden (Pax, Oslo 2010). Det är i princip Är det verkligen sant? på norska, med innehållet lätt justerat för att passa publiken (några artiklar om norska ting har ersatt några om rent svenska angelägenheter).

En kul, typisk och inte så lite ironisk detalj är att jag får heta "Olaussen" på en massa ställen (t.ex. här). Med tanke på vad boken handlar om så är det så bra att det nästan verkar arrangerat. :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 13 maj 2010, 18:52

Hexmaster skrev:Hex går över gränsen:

Peter Olausson, Strutsen gjemmer ikke hodet i sanden (Pax, Oslo 2010). Det är i princip Är det verkligen sant? på norska, med innehållet lätt justerat för att passa publiken (några artiklar om norska ting har ersatt några om rent svenska angelägenheter).
Congrats.

Kommer det fler böcker på svenska? Eller blir det typ revidering av den första?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hexmaster » 13 maj 2010, 20:03

lampros skrev:Kommer det fler böcker på svenska? Eller blir det typ revidering av den första?
Nästa svenska bok kommer i höst. Den är färdigskriven och korrekturläst, omslaget är också klart. Till skillnad från de tidigare tre (eller fyra om man räknar norsken som en egen bok) så kommer den inte att handla om faktoider, mer än helt perifert. Om ett par dagar har jag lov att berätta mer. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hexmaster » 26 maj 2010, 22:01

I augusti kommer Nya ord med historia av undertecknad. Mer här.

Användarvisningsbild
Myling
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 juli 2010, 11:28

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Myling » 10 augusti 2010, 16:47

En ny och ganska lättsam bok om Frankrike år 1700 har nu släppts av undertecknad. Den är illustrerad och behandlar allt från geografi, politik och kultur till folktro, historik och vardagsliv. Mer information om Solkungens rike finns här.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Artur Szulc » 15 augusti 2010, 15:26

I mitten av oktober utkommer min tredje bok, I Stalins våld, på Norstedts.

http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/ ... -inbunden/
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Leif H
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 mars 2002, 13:04
Ort: Leif Högberg
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Leif H » 11 september 2010, 07:48

Min nya bok SPÅR AV ETT FÖRSVAR finns nu ute. Underrubriken Skånskt försvar under två världskrig och ett Kallt krig säger väl det mesta. Mer info kan du finna på www.bunker.nu

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Johan Matsson » 15 november 2010, 12:49

Hexmaster skrev:Utkommer idag: Fler faktoider (förlagets beskrivning).

Utkommer om några dagar: Är det verkligen sant? (förlagets beskrivning).
Intressanta grejer, dock inte läst dem. Var i Sverige ett tag 2009, var det dig jag hörde på bilradion kanske? Om ovanstående ämne.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hexmaster » 15 november 2010, 12:54

Fullt möjligt, jag har haft en egen serie (Mytjägarna i P1) som gått i omgångar och anlitats lite då och då i andra sammanhang. Hemsidan har du i min profil. ;-)

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Simon_HBG » 9 januari 2011, 00:52

I mars 2011 kommer min "Svenska arméns uniformer 1875-2000" som jag skrev för väldigt många år sedan..

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917329103X

Skriv svar