Kinas mystiska Takla Makan-mumier
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
Kinas mystiska Takla Makan-mumier
OBS! Hoppas inte bilden är stötande. Bilden från Discovery.com.
Är det en 3000-årig "flagnad" tatuering man kan tyda, eller vad är det för något?
Bildtext: Even in death the so-called "Cherchen Man" cut a striking figure. He was almost 6 feet tall and buried in a bright red cloak. Scientists estimate that he lived 3,000 years ago. [1]
Några länktips:
http://www.upenn.edu/pennnews/current/f ... mmies.html (Victor Mairs projektpresentation)
http://www.pbs.org/wgbh/nova/chinamum/taklamakan.html
http://dsc.discovery.com/convergence/mu ... iddle.html (bilder)
EDIT: lade till bildtexten
Är det en 3000-årig "flagnad" tatuering man kan tyda, eller vad är det för något?
Bildtext: Even in death the so-called "Cherchen Man" cut a striking figure. He was almost 6 feet tall and buried in a bright red cloak. Scientists estimate that he lived 3,000 years ago. [1]
Några länktips:
http://www.upenn.edu/pennnews/current/f ... mmies.html (Victor Mairs projektpresentation)
http://www.pbs.org/wgbh/nova/chinamum/taklamakan.html
http://dsc.discovery.com/convergence/mu ... iddle.html (bilder)
EDIT: lade till bildtexten
Senast redigerad av 1 sibiriska tigern, redigerad totalt 25 gånger.
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
Har sett gubben förr, minns inte hur bilden beskrivits men det har inte fallit mig in att det skulle kunna vara något annat än en regelrätt tatuering.hitpil skrev:Det rör sig om en ansiktsmålning, som gjordes (i terapeutiskt syfte?) medan mannen fortfarande levde.
Vad är det för sorts färg? Hur vet man att den applicerades när mannen var i livet? Det skulle alltså inte frågan om någon sorts begravningsritual -- finns det fler exempel på sådant, från senare tider? Kanske har jag dåligt minne, eller så är det mest tatueringar som uppmärksammas, men jag kan inte erinra mig någon kultur där kroppsmålningar haft någon särskild roll. Ja, utom stridsmålningar då. Och make-up såklart.
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
hitpil skrev:Det rör sig om en ansiktsmålning, som gjordes (i terapeutiskt syfte?) medan mannen fortfarande levde.
SeHexmaster skrev:Vad är det för sorts färg? Hur vet man att den applicerades när mannen var i livet?
Barber, Elizabeth Wayland. The Mummies of Ürümchi. Macmillan 1999.
Mallory, James P. & Mair, Victor H. The Tarim Mummies. Ancient China and the Mystery of the Earliest Peoples from the West. Thames & Hudson 2000.
mvh/hitpil
Det anmärkningsvärda med de mumier man funnit i Takla Makan (Täklimakan) är att det huvudsakligen rör sig om europider av nordisk typ (i varje fall om det rör sig om tiden före den kinesiska erövringen århundrandena f.Kr)!
Osteologen Han Kanxing vid Pekinguniversitetet, som studerat ett stort antal kranier från området, konstaterar vad de gäller fynden i Qäwrighul (där man funnit de äldsta skeletten och mumierna, som daterats till 2100 f.Kr):
... they exhibit features associated with a type known as Proto-Europoid, a rather robust Caucasoid, especially well represented in Northern Europe and the steppelands and forest-steppe of Russia and the Ukraine. (J.P. Mallory & Victor H. Mair, The Tarim Mummies. Ancient China and the Mystery of the Earliest Peoples from the West, 2000)
Genetikern Paolo Francalacci, som deltog i den internationella expedition till området som anordnades 1995 under ledning av sinologen Victor Mair, hade möjlighet att ta prover från 11 mumier för DNA-analys. Krångel med de kinesiska myndigheterna gjorde dock att Francalacci endast kunde föra ut proverna från två mumier, av vilka proverna från en mumie visade sig vara användbara. Av DNA-analysen framgick det att personen tillhörde haplogrupp H (mtDNA), en haplogrupp som är vanligast förekommande i Västra och Norra Europa.
Antropologen Brian Hemphill konstaterar i en studie att populationen i Takla Makan inte kan 'kopplas samman' med andra samtida europida populationer i Asien, utan utgör "an outlier that exhibits no close affinities" (a.a).
Textilfynden har uppmärksammats mycket. Arkeologen James P. Mallory och Victor Mair jämför textilier från Qizilchoqa (Hami-regionen) med textilier från samma tid funna i saltgruvor vid Hallstatt i Österrike:
The Qizilchoqa twill is virtually identical to the textile fragments recovered from Hallstatt with respect to both style and technique ... We are not talking simply of the diffusion of a particular weaving and colour pattern...
One is tempted to argue that only a direct historical connection (migration) between Europe and the Tarim Basin c 1000 BC can possibly account for the similarities. (a.a)
Arkeologen Elizabeth Wayland Barber, som är expert på förhistoriska textiler och som också deltog i ovannämnda expedition, jämför i sin bok The Mummies of Ürümchi (1999) "the plaid twills of Hami och Hallstatt" och konstaterar att "they parallel each other too closely for the sheer chance". Barber vill dock förklara likheterna med ett gemensamt ursprung, kanske var förfäderna till Xinjiangfolket (populationen i Takla Makan eller Tarim Basin) och folket i Hallstatt "erstwhile neighbors" i det indoeuropeiska "urhemmet".
I början av 1900-talet fann tyska expeditioner till området flera "dokument" (däribland på trä!) skrivna med ett nordindiskt alfabet, men på ett dittills okänt språk. Det visade sig vara ett indoeuropeiskt språk av kentumtyp, närmast släkt med de keltiska språken, men med vissa arkaiska drag. Språket (i två skriftliga varianter) har av forskarna kallats tochariska på grundval av uppgifter man funnit i skrifterna. Folket som talade språket har man kallat tocharer (ett faktiskt existerande namn på ett forntida folk i Centralasien, som man tidigare inte kunnat placera geografiskt).
Dokumenten, som är från sjätte till åttonde århundradet e.Kr, utgörs huvudsakligen av buddistiska skrifter.
I buddistiska "grotthelgedomar" (cave shrines) från samma tid har man funnit fresker med avbildningar av personer med nordiskt utseende och ibland även med inskriptioner på tochariska.
Fynden tyder på att Xinjiangfolkets urhem låg i Europa. Victor Mair anser att
Xinjiangfolkets hemland ... var ett område som sträckte sig över hela Centraleuropa, från norra Danmark till Svarta havets nordvästra strand. ... mitt i området låg (det som Mair anser vara kulturens centrum) vad som numera är Sydtyskland, nordöstra Österrike och norra Tjeckien. (Heather Pringle, Mumiekongressen. Vetenskap, besatthet och evig död, 2001)
Andra forskare har dock tvekat att förlägga Xinjiangfolkets urhem så långt västerut med tanke bl.a på det enorma avståndet och svårigheterna för en folkgrupp att vandra hela denna väg genom en rad andra folks områden. Flera hypoteser har lagts fram om Xinjiangfolkets vandring från ett antaget indoeuropeiskt urhem till Xinjiang. Dessa hypoteser har dock inte varit särskilt övertygande.
Frågan är om det verkligen rörde sig om en "folkvandring"! Vad kan få en grupp människor att bosätta sig i ett så ogästvänligt område som Täklimakan, en öken? En rimlig förklaring är att man bosatte sig där för att bedriva handel med folken i öster. För att handeln skulle fungera krävdes det emellertid utvecklade förbindelser västerut.
Notera att oaserna i Takla Makan ligger i slutet av den urgamla handelsväg som kallas Sidenvägen.
Kan det vara så att vissa grupper bland indoeuropéerna tidigt ägnade sig åt handel, över stora avstånd och med egna handelsstationer? Det är en modell för handel som vi finner i Medelhavsområdet under det sista årtusendet f.Kr. Greker, fenicier, judar m.fl upprättade egna handelsstationer runt om på Medelhavskusten, men även (vilket är mindre känt) inåt land.
Kan en bidragande orsak till de indoeuropeiska språkens spridning vara att indoeuropeiskan, åtminstone i senare förhistorisk tid, i vissa områden kom att fungera som ett handelsspråk, ett lingua franca?
mvh/hitpil
Osteologen Han Kanxing vid Pekinguniversitetet, som studerat ett stort antal kranier från området, konstaterar vad de gäller fynden i Qäwrighul (där man funnit de äldsta skeletten och mumierna, som daterats till 2100 f.Kr):
... they exhibit features associated with a type known as Proto-Europoid, a rather robust Caucasoid, especially well represented in Northern Europe and the steppelands and forest-steppe of Russia and the Ukraine. (J.P. Mallory & Victor H. Mair, The Tarim Mummies. Ancient China and the Mystery of the Earliest Peoples from the West, 2000)
Genetikern Paolo Francalacci, som deltog i den internationella expedition till området som anordnades 1995 under ledning av sinologen Victor Mair, hade möjlighet att ta prover från 11 mumier för DNA-analys. Krångel med de kinesiska myndigheterna gjorde dock att Francalacci endast kunde föra ut proverna från två mumier, av vilka proverna från en mumie visade sig vara användbara. Av DNA-analysen framgick det att personen tillhörde haplogrupp H (mtDNA), en haplogrupp som är vanligast förekommande i Västra och Norra Europa.
Antropologen Brian Hemphill konstaterar i en studie att populationen i Takla Makan inte kan 'kopplas samman' med andra samtida europida populationer i Asien, utan utgör "an outlier that exhibits no close affinities" (a.a).
Textilfynden har uppmärksammats mycket. Arkeologen James P. Mallory och Victor Mair jämför textilier från Qizilchoqa (Hami-regionen) med textilier från samma tid funna i saltgruvor vid Hallstatt i Österrike:
The Qizilchoqa twill is virtually identical to the textile fragments recovered from Hallstatt with respect to both style and technique ... We are not talking simply of the diffusion of a particular weaving and colour pattern...
One is tempted to argue that only a direct historical connection (migration) between Europe and the Tarim Basin c 1000 BC can possibly account for the similarities. (a.a)
Arkeologen Elizabeth Wayland Barber, som är expert på förhistoriska textiler och som också deltog i ovannämnda expedition, jämför i sin bok The Mummies of Ürümchi (1999) "the plaid twills of Hami och Hallstatt" och konstaterar att "they parallel each other too closely for the sheer chance". Barber vill dock förklara likheterna med ett gemensamt ursprung, kanske var förfäderna till Xinjiangfolket (populationen i Takla Makan eller Tarim Basin) och folket i Hallstatt "erstwhile neighbors" i det indoeuropeiska "urhemmet".
I början av 1900-talet fann tyska expeditioner till området flera "dokument" (däribland på trä!) skrivna med ett nordindiskt alfabet, men på ett dittills okänt språk. Det visade sig vara ett indoeuropeiskt språk av kentumtyp, närmast släkt med de keltiska språken, men med vissa arkaiska drag. Språket (i två skriftliga varianter) har av forskarna kallats tochariska på grundval av uppgifter man funnit i skrifterna. Folket som talade språket har man kallat tocharer (ett faktiskt existerande namn på ett forntida folk i Centralasien, som man tidigare inte kunnat placera geografiskt).
Dokumenten, som är från sjätte till åttonde århundradet e.Kr, utgörs huvudsakligen av buddistiska skrifter.
I buddistiska "grotthelgedomar" (cave shrines) från samma tid har man funnit fresker med avbildningar av personer med nordiskt utseende och ibland även med inskriptioner på tochariska.
Fynden tyder på att Xinjiangfolkets urhem låg i Europa. Victor Mair anser att
Xinjiangfolkets hemland ... var ett område som sträckte sig över hela Centraleuropa, från norra Danmark till Svarta havets nordvästra strand. ... mitt i området låg (det som Mair anser vara kulturens centrum) vad som numera är Sydtyskland, nordöstra Österrike och norra Tjeckien. (Heather Pringle, Mumiekongressen. Vetenskap, besatthet och evig död, 2001)
Andra forskare har dock tvekat att förlägga Xinjiangfolkets urhem så långt västerut med tanke bl.a på det enorma avståndet och svårigheterna för en folkgrupp att vandra hela denna väg genom en rad andra folks områden. Flera hypoteser har lagts fram om Xinjiangfolkets vandring från ett antaget indoeuropeiskt urhem till Xinjiang. Dessa hypoteser har dock inte varit särskilt övertygande.
Frågan är om det verkligen rörde sig om en "folkvandring"! Vad kan få en grupp människor att bosätta sig i ett så ogästvänligt område som Täklimakan, en öken? En rimlig förklaring är att man bosatte sig där för att bedriva handel med folken i öster. För att handeln skulle fungera krävdes det emellertid utvecklade förbindelser västerut.
Notera att oaserna i Takla Makan ligger i slutet av den urgamla handelsväg som kallas Sidenvägen.
Kan det vara så att vissa grupper bland indoeuropéerna tidigt ägnade sig åt handel, över stora avstånd och med egna handelsstationer? Det är en modell för handel som vi finner i Medelhavsområdet under det sista årtusendet f.Kr. Greker, fenicier, judar m.fl upprättade egna handelsstationer runt om på Medelhavskusten, men även (vilket är mindre känt) inåt land.
Kan en bidragande orsak till de indoeuropeiska språkens spridning vara att indoeuropeiskan, åtminstone i senare förhistorisk tid, i vissa områden kom att fungera som ett handelsspråk, ett lingua franca?
mvh/hitpil
En ca 2000 år gammal mumie från Takla Makan visas just nu upp vid en utställning om Sidenvägen på Edo-Tokyo Museum i Japan!
Det rör sig om den s.k Yingpan-mannen, som kinesiska arkeologer grävde fram 1995, och som enligt kineserna är den bäst bevarade mumien man hittills funnit.
Mannen bär en "gold foil death mask" och är iklädd "elaborate golden embroidered red and maroon garments with seemingly Western European designs" (Saiget, se nedan!).
Mannen ska, enligt de knapphändiga uppgifterna, ha ett blont skägg och vara närmare 2 meter lång!
Uppgiften om kroppslängden bör man nog inte utan vidare acceptera, innan den är bekräftad av oberoende forskare. Cherchen-mannen uppgavs ju först vara 2 meter lång (en uppgift som Elizabeth Wayland Barber utgår ifrån i sin bok The Mummies of Ürümchi, 1999), men Victor Mair kunde vid en mätning på museet i Ürümchi konstatera att mannen var 2 dm kortare (The Tarim Mummies, 2000)!
Yingpan-mannen omnämns i ett pressmeddelande från Xinhua News Agency i april 1999 och sägs då ha "tjockt brunt hår".
Ett foto av mannen utan mask verkar det f.n vara omöjligt att få tag i. Men följande foto av mumien finns att tillgå,
http://www.meshrep.com/PicOfDay/mummies/yingpan_man.jpg
AFP-korrespondenten Robert J. Saiget har skrivit en intressant artikel, Genetic testing reveals awkward truth about Xinjiang's famous mummies (2005-04-20). För den fulla texten, se t.ex
http://cooltech.iafrica.com/features/434360.htm
mvh/hitpil
Det rör sig om den s.k Yingpan-mannen, som kinesiska arkeologer grävde fram 1995, och som enligt kineserna är den bäst bevarade mumien man hittills funnit.
Mannen bär en "gold foil death mask" och är iklädd "elaborate golden embroidered red and maroon garments with seemingly Western European designs" (Saiget, se nedan!).
Mannen ska, enligt de knapphändiga uppgifterna, ha ett blont skägg och vara närmare 2 meter lång!
Uppgiften om kroppslängden bör man nog inte utan vidare acceptera, innan den är bekräftad av oberoende forskare. Cherchen-mannen uppgavs ju först vara 2 meter lång (en uppgift som Elizabeth Wayland Barber utgår ifrån i sin bok The Mummies of Ürümchi, 1999), men Victor Mair kunde vid en mätning på museet i Ürümchi konstatera att mannen var 2 dm kortare (The Tarim Mummies, 2000)!
Yingpan-mannen omnämns i ett pressmeddelande från Xinhua News Agency i april 1999 och sägs då ha "tjockt brunt hår".
Ett foto av mannen utan mask verkar det f.n vara omöjligt att få tag i. Men följande foto av mumien finns att tillgå,
http://www.meshrep.com/PicOfDay/mummies/yingpan_man.jpg
AFP-korrespondenten Robert J. Saiget har skrivit en intressant artikel, Genetic testing reveals awkward truth about Xinjiang's famous mummies (2005-04-20). För den fulla texten, se t.ex
http://cooltech.iafrica.com/features/434360.htm
mvh/hitpil
Jag har med hjälp av japanska ambassaden fått tag i ett foto av Yingpan-mannen på en japansk webbsida med nyheter om utställningen på Edo-Tokyo Museum.
Tyvärr visar det sig att mumien visas upp med dödsmasken på! Och jag misstänker starkt att kineserna har tillhandahållit fotot!
Men det går framåt! För första gången får vi se Yingpan-mannen i helfigur! 2 meter lång?
http://www.city.koganei.tokyo.jp/news/2 ... /mummy.jpg
mvh/hitpil
Tyvärr visar det sig att mumien visas upp med dödsmasken på! Och jag misstänker starkt att kineserna har tillhandahållit fotot!
Men det går framåt! För första gången får vi se Yingpan-mannen i helfigur! 2 meter lång?
http://www.city.koganei.tokyo.jp/news/2 ... /mummy.jpg
mvh/hitpil
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
Jag mätte han i Photoshop och personen på bilden är 54,4 mm lång (från häl till hjässa). Är det verkligen en man och inte en kvinna - p.g.a. masken?
Om man nu antar att sträckan från vänstra axeln till högra handflatan är 1 m (motsvarar längden 35,6 mm på bilden) blir personens längd 1,53. Jag hade svårt att tyda vad som egentligen var armen och handen, men det ser ut som om den går ner nästan till knäna. (eller hur?)
Å andra sidan: masken på bilden är 6,77 mm hög. Om detta motsvarar 25 cm i verkligheten blir personen istället precis 2,00 m lång.
Jag skulle nog gissa på det förra, d.v.s. ca. 1,50-1,60 m lång.
Om man nu antar att sträckan från vänstra axeln till högra handflatan är 1 m (motsvarar längden 35,6 mm på bilden) blir personens längd 1,53. Jag hade svårt att tyda vad som egentligen var armen och handen, men det ser ut som om den går ner nästan till knäna. (eller hur?)
Å andra sidan: masken på bilden är 6,77 mm hög. Om detta motsvarar 25 cm i verkligheten blir personen istället precis 2,00 m lång.
Jag skulle nog gissa på det förra, d.v.s. ca. 1,50-1,60 m lång.
längden?
Förlåt om jag verkar korkad men vad grundar du att sträckan från vänstra axeln till högra handflatan är 1 m på?
Re: längden?
Har du provat att mäta dig själv? För min del blev det... (mäter) ...En meter rätt så precis.Matua skrev:Förlåt om jag verkar korkad men vad grundar du att sträckan från vänstra axeln till högra handflatan är 1 m på?
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
Konstigt
Hm, jag mätte och fick 95cm, är 183cm lång. Mätte även på min flickvän som är 160cm, för henne blev det 87cm....