Midsommarstången

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Midsommarstången

Inlägg av Hexmaster » 21 mars 2005, 08:02

Fick ett tips på en tänkbar myt i ett annat forum: Midsommarstångens symbolik. Den självklara, att det rör sig om en fallossymbol som föremål för en fruktbarhetskult på solens dag, den skulle vara helt ogrundad. Lars Tollin har skrivit en B-uppsats i religionshistoria och haft den goda smaken att lägga ut den på nätet (synd på centreringen):
Lars Tollin skrev: Föreställningar som den här och andra minst lika fantasieggande muntliga beskrivningar kring midsommaren har jag tyvärr inte kunnat finna i några källor. Vi får nog betrakta dem såsom enskilda individers önskeföreställningar och fantasmagorier.
Vad säger ni? Att en till synes rimlig uppfattning inte kan styrkas i källorna, innebär det att den måste avfärdas? Vilka källor skulle kunna ha något att säga om saken i det här fallet?

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Re: Midsommarstången

Inlägg av Gorm » 21 mars 2005, 08:44

Hexmaster skrev:Vad säger ni? Att en till synes rimlig uppfattning inte kan styrkas i källorna, innebär det att den måste avfärdas? Vilka källor skulle kunna ha något att säga om saken i det här fallet?
Nödvändigtvis inte men vad är en rimlig uppfattning? Man bör kanske ransaka sig själv och fundera på vilka föreställnigar vi egentligen har om forntiden. Bara för att en pinne körs ner i marken behöver det inte vara en fallos. Vissa brukar påstå att kransarna på midsommarstången ska föreställa tesitklar, vad föreställer då de kransar som människor väljer att sätta på huvudet?? ;)

Hur som helst så bör man nog vara lite försiktig med att tveklöst föra vidare att midsommarstången är en fallos, utan kanske framföra en lite mer nyanserad beskrivning? Det som vi anser vara logiskt och självklart idag behövde inte vara det för 1000 år sedan (eller ens för 100 år sedan).

Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger så blir den till slut sanning.

/Johan

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Re: Midsommarstången

Inlägg av Conrad » 21 mars 2005, 09:12

Gorm skrev:
Hexmaster skrev:Vad säger ni? Att en till synes rimlig uppfattning inte kan styrkas i källorna, innebär det att den måste avfärdas? Vilka källor skulle kunna ha något att säga om saken i det här fallet?
Nödvändigtvis inte men vad är en rimlig uppfattning? Man bör kanske ransaka sig själv och fundera på vilka föreställnigar vi egentligen har om forntiden. Bara för att en pinne körs ner i marken behöver det inte vara en fallos. Vissa brukar påstå att kransarna på midsommarstången ska föreställa tesitklar, vad föreställer då de kransar som människor väljer att sätta på huvudet?? ;)

Hur som helst så bör man nog vara lite försiktig med att tveklöst föra vidare att midsommarstången är en fallos, utan kanske framföra en lite mer nyanserad beskrivning? Det som vi anser vara logiskt och självklart idag behövde inte vara det för 1000 år sedan (eller ens för 100 år sedan).

Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger så blir den till slut sanning.

/Johan
Var det inte Freud som sa: "ibland är en cigarr bara en cigarr". Jag är ganska säker på att midsommarstången ger associationer åt en phallos hos många människor och att den också gjorde det i gamla tider.

Det tillhör ju historisk metodik att avfärda det som inte går att belägga, hur dåligt källäget än är, och killen var väl glad att kunna komma fram till en slutsats i sin B-uppsats.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 mars 2005, 08:45

Tog en titt i den givna källan...
Jan-Öywind i NE skrev: midsommar

Midsommarfirandet återgår möjligen på en förkristen solståndsfest; om en sådan tiger dock källorna. Den säkerligen äldsta sedvänjan vid midsommar är tändandet av de fordom tämligen allmäneuropeiska midsommareldarna, kända sedan 500-talet. (...) Hos oss ersattes eldarna som samlingspunkt för bygdens ungdom vid midsommar av den från kontinenten ganska sent inlånade majstången (midsommarstången).

majstång, midsommarstång

Den egentliga majstången är en kontinental festföreteelse, känd sedan medeltiden, vari drag från städernas vapenövningar på första maj (jfr papegojskjutning; majstången har ofta haft en fågel i toppen) kombinerats med de bruk att pryda med blommor och löv, att maja, som är ett mycket allmänt förekommande sätt att fira sommarens ankomst. När denna sed, troligen redan under medeltiden, infördes till Sverige från Tyskland kunde den av klimatiska skäl inte iscensättas 1 maj utan försköts till midsommar; därav den synonyma svenska benämningen midsommarstång.
I litteraturförteckningen nämns Albert Eskeröds Årets fester, eftersom den råkar stå i hyllan så tog jag en titt i den med. Där står mer om allt; om den gamla seden att maja (där maj = grön kvist) som säkert är betydligt äldre än majstången; om Campus Maiius, dvs. majlägret, som var de karolingiska kungarnas mönstring på första maj - den hade tidigare skett första mars och då naturligtvis hetat Campus Martius; att majstången även fanns i miniatyrformat, s.k. majspiror, som kanhända är äldre än majstängerna; om kopplingen mellan majandet och Bibelns lövhyddohögtid, som visserligen är helt ohistorisk men som fick kyrkans gillande, vilket även gällde majspirorna som helt ogenerat stod inne i kyrkorummet; att det kontinentala bruket att maja just vid första maj inte tog hänsyn till svenskt klimat, och att detta blev helt ogörligt efter kalenderreformen 1753 vilket fick folket att flytta majstången till midsommar; men om ursprunget till det hela står frustrerande nog bara att en sådan utläggning...
Albert Eskeröd skrev: ...skulle föra oss alltför långt bort från vårt eget land. Att ursprunget icke är att söka i kristen sed är säkert nog. Och även om dessa symboler tidvis varit i kyrkans tjänst, står det dock fast att de till sin karaktär är rent profana.
Stångens symbolik får alltså uppletas på annat håll. Men för min del räcker det en stund att "majstång" är historiskt korrektare än "midsommarstång"... Aj. Och att källorna tiger om midsommarfirandet på järnåldern och tidigare kunde man väl förvänta sig, men att stången infördes "troligen redan under medeltiden"... Ja, där blev åtminstone jag en illusion fattigare.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Re: Midsommarstången

Inlägg av Gorm » 22 mars 2005, 11:13

Conrad skrev:Var det inte Freud som sa: "ibland är en cigarr bara en cigarr". Jag är ganska säker på att midsommarstången ger associationer åt en phallos hos många människor och att den också gjorde det i gamla tider.

Det tillhör ju historisk metodik att avfärda det som inte går att belägga, hur dåligt källäget än är, och killen var väl glad att kunna komma fram till en slutsats i sin B-uppsats.
Återigen, vad som associerades och inte associerades med en fallos under t ex järnåldern kan vi inte veta och därför är det mindre bra att använda detta som ett argument för att verifiera ett påstående. Möjligtvis skulle det gå att göra på ett religiöst och metafyssikt plan men detta är väl ett historiaforum eller?

/Johan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 mars 2005, 11:26

Det kan ju nämnas att pålar finns omnämna i flera sammanhang; Muhammed far ut mot sådana några gånger (vill jag minnas), i GT nämns "asherapålar" i åtminstone 2 Mos 34 nånstans, et cetera. Har inte kollat, men det är väl inte givet att varje påle automatiskt blir en fallos bara för att man ställer upp den. Det kan ju vara just avbildningar, totempålar, solur, eller rentav betydelselösa ställ för att det viktiga föremålet skall få en högre placering. Med mera.
Gorm skrev: Återigen, vad som associerades och inte associerades med en fallos under t ex järnåldern kan vi inte veta och därför är det mindre bra att använda detta som ett argument för att verifiera ett påstående. Möjligtvis skulle det gå att göra på ett religiöst och metafyssikt plan men detta är väl ett historiaforum eller?
Att inte ta något för givet som inte är styrkt är givetvis det som gäller. Å andra sidan så behöver man inte vara en von Däniken för att misstänka kopplingen - bara man håller reda på vad som är styrkt och vad som inte är det, till skillnad från ex.vis just von Däniken. Vi har inte bevisat att midsommarstången är en fallossymbol, men vi har heller inte bevisat att den inte är det. Hamnar vi tillräckligt långt tillbaka så lär vi knappast lyckas med vare sig det ena eller det andra...

Relaterat: Här och var finns stenar travade på varandra, folk målar dem regelbundet än i våra dagar i starka färger. Vad de lär symbolisera kan ni nog gissa. Frågan är om det är lika osäkert som midsommar-/majstängerna? Och om det verkligen är en tradition som går tillbaka till förkristen tid?

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Re: Midsommarstången

Inlägg av Conrad » 22 mars 2005, 12:03

Gorm skrev:
Conrad skrev:Var det inte Freud som sa: "ibland är en cigarr bara en cigarr". Jag är ganska säker på att midsommarstången ger associationer åt en phallos hos många människor och att den också gjorde det i gamla tider.

Det tillhör ju historisk metodik att avfärda det som inte går att belägga, hur dåligt källäget än är, och killen var väl glad att kunna komma fram till en slutsats i sin B-uppsats.
Återigen, vad som associerades och inte associerades med en fallos under t ex järnåldern kan vi inte veta och därför är det mindre bra att använda detta som ett argument för att verifiera ett påstående. Möjligtvis skulle det gå att göra på ett religiöst och metafyssikt plan men detta är väl ett historiaforum eller?

/Johan
Har du belägg för din hypotes att folk kan ha saknat snuskig fantasi på järnåldern? :wink:

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Re: Midsommarstången

Inlägg av Gorm » 22 mars 2005, 16:57

Conrad skrev:Har du belägg för din hypotes att folk kan ha saknat snuskig fantasi på järnåldern? :wink:
Det har jag inte sagt men vad säger att allt som sticker ut lite MÅSTE vara en fallos? I mina ögon skulle majstången lika gärna kunna vara en symbol för världsträdet i sådant fall... eller kanske både och? *vilt spekulerande* :)

/Johan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 22 mars 2005, 18:11

Innan det blir för snuskigt....en alternativ teori:
Jag har för mig att man på kontinenten, i byar i forna dagar hade en påle stående i centrum av byn, och att denna påle sedan lövades på första maj.
Pålen är på en del håll i Europa (t ex Bayern) permanent prydd med representationer av de hus som finns i byn, och är på det sättet en slags ägo- eller existenssymbol. Den representerar det lokala samhället, eller stammen, helt enkelt. Jämför gärna med flaggnedsättande på månen och liknande: Detta är vårt.

Glömde nästan: viewtopic.php?p=141767

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mars 2005, 18:18

Visserligen har nog sådana där stänger en gammal tradition, men nutida midsommarfirande har nog inte så starka band till nordisk forntid. Det kan också vara så att midsommarstången och midsommarfirande har blivit förändrad över tiden från urminnes tider till nutid. Nu vet jag inte exakt hur länge man har firat midsommar och iallafal hur länge man har haft nån blomsterklädd stång.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 mars 2005, 19:10

Widsith skrev:Jag har för mig att man på kontinenten, i byar i forna dagar hade en påle stående i centrum av byn, och att denna påle sedan lövades på första maj.
Japp, det är den seden som kommit hit men som flyttats till midsommar emedan den inte var anpassad efter det nordiska klimatet, i synnerhet inte efter de elva dagarna 1753.
Pålen är på en del håll i Europa (t ex Bayern) permanent prydd med representationer av de hus som finns i byn, och är på det sättet en slags ägo- eller existenssymbol. Den representerar det lokala samhället, eller stammen, helt enkelt. Jämför gärna med flaggnedsättande på månen och liknande: Detta är vårt.
Ah, nu börjar det likna nåt. Just permanenta majstänger beskrivs på flera ställen, alltså även i Sverige. Känner du till om dessa stänger varit föremål för någon sorts firande; dans, "majning" el.dyl?
En sedvänja som nämns i NE är "papegojskjutning", när man satt upp en fågel (modell, antar jag?) högst upp i stången som man sedan skjutit prick på. Om fågeln till äventyrs representerar något, á la den bajerska traditionen, så låter det genast lite speciellare än en vanlig skjutövning.
Glömde nästan: viewtopic.php?p=141767
:oops: Den var från 2003 den, fast rätt kort... Snabbkoll:
Örjan skrev:Midsommarstången är med största sannolikhet inhemsk eftersom det är bara Sverige och Finland som firar midsommar.
Nix, det är den inte. Googla "may-pole", t.ex. Och kopplingen till just midsommar är alltså av (relativt) sent datum.
Christer Samuelsson skrev:...den inte helt tokiga teorin att våreldarna mycket väl kunde ha sitt ursprung i att man om våren kunde ha ett behov av att göra sig av med gamla vårdkasar och samtidigt s.a.s. provköra vårdkasekjedjorna.
En praktisk anledning till att elda... Låter underbart, fast det låter sig väl inte ledas i bevis...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 22 mars 2005, 23:18

Lite intressant att Centraleuropas majstänger oftast återfinns i katolska områden (har dock sett även i protestantisk ort strax n om Nürnberg, så det är kanske inte hundraprocentigt). Och att det sedan är ett hopp upp till vårt superlutherska Norden.

Kan f ö bekräfta både från Tjeckien och Bayern att det ibland tävlas byar emellan att i berusat tillstånd stjäla grannens majstång. Apropå det där med identitet och självkänsla. Det sker i regel under vissa rituella former och utövas av byns ynglingar. Speciella sånger sjungs etc. Dock numera sällan riktiga slagsmål i samband med det, utan det hela sker mer på skoj.

Stångresning i Poing (Bayern): se nedan

Och i Vöcklabruck (Österrike):
Bild

Majstång (t h i bilden) på torget i Veselí (Sydböhmen): se nedan

Och i Oberviechtach (Bayern):
Bild

/ Probstner

Edit: oops, sorry, såg inte att bilderna var så stora!
Bilagor
Poing.jpg
Poing.jpg (97.71 KiB) Visad 8733 gånger
Veselí.jpg
Veselí.jpg (46.58 KiB) Visad 8734 gånger
Senast redigerad av 1 Probstner, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 23 mars 2005, 07:23

Jag hittade denna beskrivning av ceremonin runt resandet av "Maibaum":
http://www.geocities.com/SiliconValley/ ... aibaum.htm

Och här lite mer om seder kring stången:
http://www.germanculture.com.ua/library ... 42601a.htm

Jag hade en vild idé att majstängerna skulle ha något att göra med folkvand-
ringstidens Europa, men tydligen kan inte sedvänjan spåras längre tillbaka
än till 900-talet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 mars 2005, 09:36

Fina bilder, fina länkar, tackar... (Fast var är majstången på torget i Veselí?)

På Widsiths första länk ser man en sorts kyrktupp på stången, det skulle alltså vara en rest av den s.k. papegojskjutningen. Är det möjligtvis därifrån som kyrktupparna kommer?
Widsith skrev: tydligen kan inte sedvänjan spåras längre tillbaka än till 900-talet.
Var står det?

Andra tolkningar av majstången: Irminsul (en pelare som jag trodde var rent mytologisk men enligt Wikipedia var det en faktisk pelare som förstördes 772: http://sv.wikipedia.org/wiki/Irminsul), Yggdrasil; nånstans gjorde någon en koppling till indiska lingam och det är den gamla fallosen igen, på sanskrit.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 23 mars 2005, 10:19

Hexmaster skrev:Var står det?
Min källa är kanske inte helt tillförlitlig, det medger jag, men
det var allt jag kunde få tag på under min dammsugning av
nätet.
It wasn't until the 10th century that villagers first
erected a pole in the local square and then decorated it with
sausages, cakes, and ribbons. The villagers believed that
dancing around the maypole would bring them good luck
and wealth.
http://www.gourmetretailer.com/gourmetr ... 1000521489

Snälla Probstner, har du inte något grafikprogram där du kan
förminska bilderna något? Nu måste jag scrolla hit och dit för
att läsa inläggen...

Skriv svar