Om negrer och bögar

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Amund » 8 november 2017, 18:23

pandersson2 skrev:En liten undran, är arab på väg att få samma utveckling som neger?
Nej inte alls - neger står i en klass för sig. Har själv använt ordet neger när jag citerat svenska sjömän under kriget men använder det självklart inte själv år 2017. Man skulle knappast kunna säga negerhalvön, negerspråket eller negervärlden - men Arabiska halvön, arabiska och arabvärlden fungerar bra.

Jag skulle mena att det som styr graden av nedsättande är om en benämning avhumaniserar en person och kollektiviserar densamme, jmf. dansk/danskjävel - en dansk är ok men danskjävel reducerar personen till en opersonlig och förutsägbar dussinperson. Samma med arab/arabjävel. Ord som neger, guling är självklart nedsättande genom sin avhumaniserande effekt men skulle kunna vara ännu värre om man sa nigger, bamsing eller gook. Enklast är ju att strunta i rasen på samma sätt som om det vore en belgare(vilken man inte kallar viting) och säger etiopier, korean eller vad det nu är, om en person är från Sydafrika är väl nationaliteten intressantare än huruvida denne är vit eller svart?

Fast vad tusan vet jag egentligen, språk är ju en tvåvägskommunikation och handlar alltså självklart inte endast om vad talaren avser med sina ord, lika viktigt är ju hur mottagaren tolkar det talade. Annars kan man ju säga vad man vill till vem som helst utan att behöva utkrävas något ansvar , man behöver då bara hänvisa till sin egen tolkning av det sagda. :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Lasse O » 9 november 2017, 18:59

Vi vet inte om 'arab' kommer att bli ett nedsättande uttryck om 5-10 år. Det beror helt och hållet om någon blir kränkt eller inte.
I dagens Göteborgsposten var det någon olycka till föreläsare som använt N-ordet under sin föreläsning. Stort rabalder och stora rubriker.
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/studen ... -1.4811603

"På min tid" tog vi oftast konflikterna direkt. I alla fall grät vi inte ut hos journalister över hur kränkta vi blivit.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 9 november 2017, 21:28

Lasse Odrup,
får jag göra ett tillägg? Uttryck kan även förklaras för nedsättande för att någon av politiska skäl vill att de skall vara kränkande för en annan grupp. Detta eftersom de själva anser att det är nedsättande att särskilja den gruppen. Om man nekar att gruppen existerar så slipper vi en debatt.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Donkeyman » 9 november 2017, 21:39

pandersson2 skrev: Uttryck kan även förklaras för nedsättande för att någon av politiska skäl vill att de skall vara kränkande för en annan grupp.
Håller helt med - men i det fallet är det oftast så att beteckningen klistras på någon som i grunden inte hör till den gruppen. Hur många har inte blivit skällda för att vara kommunist, nazist, fascist, rasist eller någon annan -ist bara för att de har fel uppfattning i någon fråga.

Där skiljer ju N-ordet sig ut. Man har knappast kallat någon neger utan att denne faktiskt är mörkhyad.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av raskens » 10 november 2017, 06:48

Donkeyman skrev: Där skiljer ju N-ordet sig ut. Man har knappast kallat någon neger utan att denne faktiskt är mörkhyad.
Vad det gäller svenska har du förmodligen rätt, däremot finns det andra språk där det kan användas nedsättande, rent allmänt.
Exempel ifrån tyska:
”der Neger sein“, betyder ungefär „få svarte Petter” (kanske lite starkare)

:-)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Donkeyman » 10 november 2017, 08:49

Skall kanske lägga till att ordet "bög" rent historiskt sett har använts just som ett nedsättande uttryck eller skällsord för många personer som över huvud taget inte varit just "bögar". Men "bögar" var ungefär det värsta man visste den gången. Och med lite tillägg kunde man använda "bögaktig" som beskrivning på en person som inte gav intryck av att vara en "stor stark karl". Med ungefär samma innehåll som "flickaktig". Bägge orden var givetvis ytterst förolämpande för en person av maskulint kön.

Ordet "Droskbög" hade antagligen sina rötter i att en "droskchaffis" ju bjöd ut sina tjänster åt allmänheten vilket också vissa "bögar" ansågs göra när de kontaktade andra män i sitt sökande efter likasinnade. Men det fanns ju många fler sammansättningar med ordet "bög" som också tjänade till att beskriva någon som var lite mindervärdig. Vid uppställning i det militära kunde till exempel chefen kommendera "Inga bögavstånd" om han ansåg att karlarna stod för tätt och inte höll reglementerat avstånd. Jag minns själv en händelse ungefär år 1968 då jag fick tvåmanshytt ombord på en båt jag jobbade i. Styrman påpekade något i stil med: "Du skall få egen hytt om ett par dar men till dess får du sätta en kork i arschelet för han du skall dela med är "bög". Inte fasen var den karln bög, snarare tvärtom - han hade ett våldsam förbrukning av damer - men han hade alltså ett något feminint utseende. Vilket gjorde honom "bögaktig" i den tidens språk.

Så visst har ord ändrat innehåll och användning på ganska kort tid.
Senast redigerad av 1 Donkeyman, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Markus Holst » 10 november 2017, 08:55

Donkeyman skrev:[mDär skiljer ju N-ordet sig ut. Man har knappast kallat någon neger utan att denne faktiskt är mörkhyad.
Det pratas ju om negerjobb, fast det kanske inte är nedsättande på det viset.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 10 november 2017, 10:13

Man har tidigare använt negrer om personer som saknar inflytande. Detta för svenskar.

Någon som minns Stockholms negrer?
https://www.youtube.com/watch?v=Hird8LiEzU0

Bög används även idag som nedsättande uttryck i svenska skolor. Åtminstone enligt min son som fått höra det.

Donkeyman,
Enligt Björn Ranelid kallades han för neger när han växte upp. Detta i retningssyfte.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Markus Holst » 10 november 2017, 10:38

Även jag har blivit retad med neger på 60-talet slog det mig just, av min storebror. Bög kunde vi också kalla varandra i sandlådan, men vi visste inte vad det betydde.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av LasseMaja » 10 november 2017, 11:22

pandersson2 skrev:Någon som minns Stockholms negrer?
Visst, med Michael Alonzo, en förgrundsgestalt inom antirasismen på den tiden. Bandet var dock poppis även inom skinhead-kretsar.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Amund » 10 november 2017, 18:46

Markus Holst skrev: Det pratas ju om negerjobb, fast det kanske inte är nedsättande på det viset.
Ordet ”negerjobb” eller negergöra som jag tror de flesta förstår är nedsättande visar ju verkligen på att n-ordet ska tolkas som något sämre och mindre värd, något som en vit man inte ska syssla med. Trots detta försöker många låtsas som att n-ordet bara är en värderingsfri beskrivning av hudfärgen.

Som sagt, det är ju minst lika viktigt hur mottagaren tolkar det sagda. Gäller även den stackars drängen som vid hemkomsten efter att ha besökt staden för första gången, med glädje berättar om hur artiga stadsborna varit – ”De kallade mig för bondjävel trots att jag bara är dräng ”. :)

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av erep » 10 november 2017, 21:52

Markus Holst skrev:
Donkeyman skrev:[mDär skiljer ju N-ordet sig ut. Man har knappast kallat någon neger utan att denne faktiskt är mörkhyad.
Det pratas ju om negerjobb, fast det kanske inte är nedsättande på det viset.
Nja, då jag körde taxi i början av 80-talet i Helsingfors, fanns det väl en eller två mörkhyade chaufförer i stan. Branschen var reglerad och bilarna var indelade i 19 grupper, vilka alla hade sitt körschema då man fick och måste köra. Körturerna var 10 h, av vilket man skulle köra 8 h och ha olika pauser i 2h.

Körturen mellan kl. 20 och 06 kallades "neekerivuoro" eller "neekeri", dvs. negerturen eller negern, och 19-05 "mulatti", d.v.s. mulatten. Så nog fanns där med tanken att det var det värsta, kanske för någon som inte fick annat, även om det då var allegoriskt, eftersom de kanske 2500 chaufförerna för ca. 1300 bilar var vita utom ett par undantag.

Numeraundviker jag nog ordet, eftersom det av samhället är så negativt värdeladdat. Man är kanske även lite vanare att lyssna på hur olika ord andvänds när man själv är en minoritet, d.v.s. svenskapratande i Finland. Inte för att jag skulle undivika att visa det eller att prata svenska kl. 03 i korvkioskkön ute på finska landsorten, men blir bara vanare att inte bedöma enskilda människor enligt grupptillhörighet. Sedan å andra sidan finns ju generella drag i grupper, men ifråga om "negrer", vill jag inte egentligen dra slutsatser.


---------
P.S. Nu ser det annorlunda ut gällande chaufförerna
P.P.S Nu håller man på att avreglera behovsprövningen för antalet bilar, vilket även betyder att man kör när man vill
P.P.P.S En student som inte bara väntade kunde göra en bra lön även under dessa synbarligen tysta morgonnätterna. Placering och tankearbete hjälpt med uppiffad radio och lite fräckhet bidrog till studiekassan :wink:

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av LasseMaja » 11 november 2017, 08:53


Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Donkeyman » 11 november 2017, 10:37

Markus Holst skrev: Det pratas ju om negerjobb, fast det kanske inte är nedsättande på det viset.


Visst är det nedsättande därför att man beskriver en syssla som inte anses kräva någon märkbar hjärnkapacitet. För övrigt fanns det en gång i tiden en satirisk annons: "Neger sökes för dito arbete".

Men den som är en god iakttagare av samhällets förändring ser ju med egna ögon en utveckling som illustrerar uttrycket. När ett yrke får lägre status försvinner också de så kallade "Etniska Svenskarna" att minska i antal medan de "Nyanlända" ökar i antal. Jag återvänder till droskchaffisen. För 30 år sedan var det ett yrke som hade hög status bland arbetare. Chauffören hade fin uniform och körde en stor blankpolerad bil. Han kunde sin stad eller sitt område utan och innan och kunde ge goda råd till kunderna. Självfallet körde han alltid den bästa vägen mellan A och B. I dag är droskorna ett lågstatusyrke, man behöver inte kunna sin stad längre och lönenivån har sjunkit stadigt i jämförelse med andra jobb. Vilket självfallet påverkar rekryteringsunderlaget. Självfallet finns det många fler jobb som har fått samma utveckling.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Femtiotrean » 11 november 2017, 10:51

Off-topic, men vad är skillnaden mellan en "ethical code" ellet en "code of ethics" and en "värdegrund"?

Skriv svar