Tuna-namnen

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Tuna-namnen

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 januari 2005, 16:04

Jag gör en liten avstamp från tråden som behandlar husbyar.

viewtopic.php?t=8780

Har en känsla om att den tråden kanske spårar ur lite grann om jag utvecklar mitt inlägg, då kan man lika gärna sätta upp en ny tråd.

Det finns många gårdar/byar/samhällen och städer med stavelsen Tuna, antingen som prefix eller som suffix. I Uppland finns socknar som exempelvis Torstuna, Håtuna, Skepptuna, Tuna, Simtuna, Altuna samt samhället Sigtuna. Dessa platser har ungefär samma bakgrund hos de namn som har Husby i sitt namn, som exempelvis Husby-ar.

Stefan

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Tuna-namnen

Inlägg av Christer Samuelsson » 31 januari 2005, 17:37

Stefan Lundgren skrev:Jag gör en liten avstamp från tråden som behandlar husbyar.

viewtopic.php?t=8780

Har en känsla om att den tråden kanske spårar ur lite grann om jag utvecklar mitt inlägg, då kan man lika gärna sätta upp en ny tråd.

Det finns många gårdar/byar/samhällen och städer med stavelsen Tuna, antingen som prefix eller som suffix. I Uppland finns socknar som exempelvis Torstuna, Håtuna, Skepptuna, Tuna, Simtuna, Altuna samt samhället Sigtuna. Dessa platser har ungefär samma bakgrund hos de namn som har Husby i sitt namn, som exempelvis Husby-ar.

Stefan
Jag tror du bör formulera om detta något. Vad är det du vill diskutera? Exakt vad ?
Christer Samuelsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 januari 2005, 17:39

Jag försökte bara svara på det nästa inlägget i tråden om "husbyar", men jag tyckte att denna tråd eventuellt skulle spåra ur då, det är väl därför jag öppnade en ny tråd. Du kan läsa där om du vill, Christer.

Stefan

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 31 januari 2005, 17:58

Stefan Lundgren skrev:Jag försökte bara svara på det nästa inlägget i tråden om "husbyar", men jag tyckte att denna tråd eventuellt skulle spåra ur då, det är väl därför jag öppnade en ny tråd. Du kan läsa där om du vill, Christer.

Stefan
Vad är det du vill diskutera i denna nya tråd, åtminstone jag begriper igenting.
Christer samuelsson.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 31 januari 2005, 18:01

Jag tror det var menat som en tråd om Tuna-namnen och deras eventuella samband med andra namn? Fast jag tror den i så fall hör hemma i avd nordisk forntid (vilket väl även husabynamnen borde göra).

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 31 januari 2005, 18:13

Olof Ekström skrev:Jag tror det var menat som en tråd om Tuna-namnen och deras eventuella samband med andra namn? Fast jag tror den i så fall hör hemma i avd nordisk forntid (vilket väl även husabynamnen borde göra).
För all del visst kan det vara så, men vi får väl hoppas att Stefan själv har någon mening om sina inlägg. Jag kan för mitt liv inte begripa vad han vill diskutera.
Alltså Stefan det enda jag vill veta om din nya tråd är, vad vill du diskutera???

// CS

Edit. Det är rätt att alltsammans hör hemma i Nordisk forntid, vi får väl flytta det hela.
CS

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 1 februari 2005, 11:32

Tuna-namnen är i regel tidigare än t ex Husabyarna som i regel hör till medeltid. Till skillnad från Husabyarna som förknippats med den gryende kungamakten och Uppsala Öd så verkar Tuna haft en mer sakral funktion. Det finns runt 120 tunanamn i Sverige. De återfinns ofta i en miljö tilsammans med andra ortsnamn från järnålder, ofta sakrala sådana, som t ex Frölunda, Lunda, Torsby osv. I regel återfinns det även namn som syftar på krigare eller hantverk som t ex Rinkeby, Karleby och Smedby. Ofta finns det ett Husby i dessa områden också, frågan är dock om de är samtida vilket många forskare inte tror.

Som exempel kan vi ta Akalla där jag bor. Här har vi t ex Sollentuna, Rinkeby, Husby, Lunda och andra namn med järnåldersanknytning som t ex Tensta, Kista och Eggeby. Inget Smedby dock men det kan ju försvunnit med tiden. Synd att de flesta förknippar dessa namn med segregerade förorter och problemområden, de skulle bara veta! ;)

/Johan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 1 februari 2005, 12:09

Gorm skrev:Husabyarna som i regel hör till medeltid.
Nog daterar man väl vanligen husabyarna till åtminstone något sekel eller två före 1100?

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 1 februari 2005, 12:24

OT iofs men enligt Svenskt ortsnamnslexikon dateras namnet vanligen till slutet av vikingatiden och början av medeltid, kanske främst till 1000- och 1100-talen. Frågan är om de har samma funktion under sen vikingatid som senare under medeltiden? Vad jag försökte göra var att skilja dem från Tuna-namnen genom att påstå att de tillhör olika tidsskikt. Det Husby som finns i mina trakter ligger exempelvis vid ett gravfällt från yngre järnålder och nämns kanske (osäkert på en runsten) på en runhäll i närheten som daters till yngre järnålder/tidig medeltid. Detta gör att en datering till t ex 1000-talet inte är omöjlig. Möjligheten finns dock att platsen bytt namn.

/Johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2005, 13:23

Christer

Jag kanske inte uttryckte mig klart i första inlägget, titta på tråden "Husbyar" viewtopic.php?t=8780
så får du svaret, det var samma svar som jag skrev till Henke runt 27 januari har jag för mig. Syftet med denna tråd var tuna-namnen kom med i denna tråd. Visserligen har det samma ursprung, men det skiljer sig lite grann också.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 1 februari 2005, 13:44

Gorm - då är vi nog eniga egentligen. Min starkaste reaktion mot kopplandet av tuna och husaby är nog att de vad jag förstår tillhör skilda epoker. Så som jag ser det hör bägge snarast hemma i forntidsforumet, men vad gäller husabyarna är det lite suddigt. Jag är gärna flexibel i frågan om det finns utrymme för det:-) / Olof

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2005, 13:46

Ja, lite kuriosa bara.
Tuna-namnen är lite mer vanligare än Husby-namnen, men har en likhet. Det är mer eller mindre betydelfulla ortnamn som innehåller Tuna.

Stefan

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 1 februari 2005, 13:52

Stefan Lundgren skrev:Ja, lite kuriosa bara.
Tuna-namnen är lite mer vanligare än Husby-namnen, men har en likhet. Det är mer eller mindre betydelfulla ortnamn som innehåller Tuna.
Mindre betydelsefullla? ;) Likheterna är väl att de båda representerar centralorter av något slag, skillnaden verkar vara att Tuna verkar ha en mer religiös betydelse. Vad tror du? Om Tuna alltså, nu lämnar vi Husby. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 1 februari 2005, 13:53

Olof Ekström skrev:Gorm - då är vi nog eniga egentligen. Min starkaste reaktion mot kopplandet av tuna och husaby är nog att de vad jag förstår tillhör skilda epoker. Så som jag ser det hör bägge snarast hemma i forntidsforumet, men vad gäller husabyarna är det lite suddigt. Jag är gärna flexibel i frågan om det finns utrymme för det:-) / Olof
Jag skulle placera Husabyrna i Medeltidsforumet eftersom det är under denna period (1100-->) som de verkar haft störst betydelse.

/Johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2005, 14:00

Det är lite tvetydligt också med det första skedet kring ortnamn. Jag skulle nog eventuellt också placera dessa i Historia: Övrigt också. Men tuna-namnen är äldre och då skall de också bli placerade här på detta forum.

Stefan

Skriv svar