Kungens pappa

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
George Orwell II
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 januari 2005, 14:15
Ort: Dalarna

Kungens pappa

Inlägg av George Orwell II » 17 januari 2005, 14:33

Kungens pappa dog i en flygolycka 1947. Det fick vi veta i det tal kung Carl Gustaf höll förra veckan.

För mig var olyckan en fullständig nyhet. Jag visste ingenting om detta trots att jag varit intresserad av historia hela mitt 52-åriga liv. Det är nästan så att man kan börja fundera på om olyckan har mörklagts. Det antydde ju kungen också lite försiktigt i sitt tal.

Min fråga är denna: Har någon författare eller journalist undersökt den här olyckan närmare? Känner någon av Skalmans läsare till om det finns böcker eller artiklar om olyckan? Eller kanske webbsidor?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 januari 2005, 14:46

Har du aldrig tyckt att Gustav VI Adolf verkade lite gammal för att vara farsa till Carl Gustaf?

Susning skriver en del om arvprinsen: susning.nu

Intressant att han deltog i OS i Berlin och hade flera SM-medaljer i fäktning...

Vad gäller flygolyckan så finns det säkert en och annan som kokat ihop konspirationsteorier, konstigt vore väl annars, men den främsta anledningen till att man inte tagit upp saken oftare är väl att det var just en olycka. Vad mer finns att säga?

Och var i kungens tal finns denna antydan till att något mörklagts???

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 januari 2005, 14:47

Du kan titta igenom http://www.susning.nu, sedan finns det hemsidor som behandlar händelsen och det är såväl kungliga som genealogiska hemsidor. Svenska dagbladets årsbok från 1947 har nog behandlat händelsen också.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 januari 2005, 14:52

Jag kan bara tala för mig själv, för mig var det ingen nyhet. Tyvärr så är det inte ovanligt att föräldrar dör före sina föräldrar så något unikt är det inte tal om. I tidningar från den tiden finns det artiklar om händelsen. Att det sen inte talas om det dagligen beror väl på man hellre pratar om glada saker. De som har anhöriga som har dött pratar inte dagligen om det.

Jag hörde inte själv kungens tal, men jag har svårt att tro att det ska vara någon konspiration bakom detta. Om jag hade varit en offentlig person som kungen, hade inte jag tyckt om att vädra min känslor för veckorpressen om vad jag tycker om att min pappa dog när jag var mindre. Veckopressen har inga problem att hitta artiklar själva så varför hjälpa dem på vägen? Om du går tillbaka till veckorpressen från den tiden gissar jag på att du inte kommer ha problem att hitta skriverier olyckan. :lol:

/Martin

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Krusse » 17 januari 2005, 15:14

Den 26 januari 1947 på hemväg från ett icke officiellt besök i Holland mellanlandar ordinarie KLM-plan på Kastrup. Då det sedan startar råkar det i spinn på låg höjd och exploderar då det träffar marken - det var ju fulltankat. Alla 16 passagerare samt alla 6 ur besättning omkommer. Orsaken till olyckan visar sig vara ett kvarglömt höjdroderlås. Även andra brister i säkerhetskontrollen på Kastrup uppdagas. Vad de skulle bestå i har jag inge uppgift om - förmodligen har det att göra med att det uppenbarligen var möjligt att glömma höjdroderlåset? Olyckan var väl "tidstypisk" med tanke på hur dålig flygsäkerheten var 1947. Några uppgifter om mörkläggning av olyckan har jag inte hittat. Kungen var inte ens fyllda 1 år vid tidpunkten och ingen kom väl att tänka på att det kunde slumpa sig så att han kom att leva sina första år i total ovetskap om tragedin. "Det var så på den tiden" som han mycket riktigt uttryckte sig. En tragedi men ingen skandal.
Senast redigerad av 1 Krusse, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 17 januari 2005, 15:16

Det enda jag kan komma på nu är att han ville strida på Finlands sida under kriget. Han förbjöds dock att göra det av hovet (eller regeringen), men behöll nära kontakter med den finländska ledningen.

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Krusse » 17 januari 2005, 15:31

I filmen "Framom första linjen" berätta Harry Järv - filmen handlar ju om honom - om hur prins Gustaf Adolf imponerar på finländarna genom att inspektera fronten inom skotthåll "för grannen". Till alla som inte sett filmen - lyckliga ni. Rusa nu åstad och hyr den - finns endast på CD.

Användarvisningsbild
Spenen
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 2 oktober 2004, 12:24
Ort: Orminge

Inlägg av Spenen » 17 januari 2005, 19:10

Min pappa, som har egna konspirationsteorier om allting hävdar att planet skulle skjutits ner av danska motståndsmän el. liknande, fortfarande upprörada över sveriges svek eller nånting i andra världskriget. Vet inte om det finns fler pappor med denna teori här, men jag tycker ärligt talat den är jättedålig. Men han verkar tro på den? Nån som hört nåt liknande?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 17 januari 2005, 19:13

Jag läste någonstans att han var relativt impopulär som prins och att han helst jagade vildsvin i Tyskland.
Om man ska tala om konspirationsteorier, så kan man ju hävda att hans tyskvänlighet under kriget resulterade i att han mördades. Det var någonting om att de hade "glömt" att lossa låsanordningen för vingklaffarna innan plandet lyfte.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 januari 2005, 19:18

De bland mina förfäder som var kommunister brukade hänvisa till Gustaf Adolf som nazist, som jag tolkar det en överdrift för att markera att han i delar av arbetarrörelsen betraktades som mer tyskvänlig än vad som ansågs vara lämpligt. Om ett sådant synsätt var utbrett så är det inte konstigt om diverse konspirationsteorier florerade.

/ Probstner

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 17 januari 2005, 21:12

Om det svenska kungahusets "nazistsympatier" har det diskuterats här:viewtopic.php?t=12827

Och här:viewtopic.php?t=9272&postdays=0&postord ... f&start=30

Mvh Petter

George Orwell II
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 januari 2005, 14:15
Ort: Dalarna

Inlägg av George Orwell II » 18 januari 2005, 09:44

Tack för svaren.

Det var inte i talet som kungen gav en antydan om mörkläggning. Det var i DN-intervjun

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=363787

Han använder ju faktiskt ordet tabu. Det är i och för sig berättigat att inte berätta allt för ett barn, men det dröjde väldigt länge innan kungen fick någon klar bild av sin fars död. Det var för tio år sedan, när han var i 50-årsåldern. Det kan tolkas som en mörkläggning.

Lägg märke till att susning.nu betecknar arvprins Gustaf Adolf som "lynnig, envis" med "ett äkta fighterhumör och uthållighet". Med andra ord obekväm för de krafter som under hela 1900-talet arbetat för att göra kungamakten fullständigt maktlös.

Så vitt jag kan bedöma började det arbetet 1914 och pågår än idag. Så sent som på 40-talet hade väl kungen fortfarande kvar en hel del makt. Det verkar som det mesta arbetet i den vägen gjordes på 50- och 60-talen. Det måste ha gått lätt eftersom det då var den blide och försynte Gustaf VI Adolf som var kung. En händelse som ser ut som en tanke...?

Även Carl Gustaf har ända fram till nu varit blid och försynt, farfar upp i dagen. Frågan är om han i och med den senaste utvecklingen har blivit pappas pojke. Som övertygad rojalist hoppas jag på det senare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 januari 2005, 11:56

(En sak: Sitter verkligen journalisten och tilltalar majonnäsen i tredje person? Va?)
DN skrev: - Nej, det var ingen som talade med mig om detta. Det var tabu. Ett barn skulle skyddas från den otäcka sanningen. Min mor hade då förlorat två av sina bröder i kriget, efter fyra systrar var jag ende manlige arvingen. Så det var en ganska stor press på henne, och familjen levde under mycket speciella omständigheter.
"Tabu" var ordet. Mörkläggning för barn är en helt annan sak än mörkläggning för samhället i stort.

Det som hände för tio år sedan var att en utställning om Gustav Adolf gjordes och då fick kungen nya kontakter, som nämns. Han hade givetvis känt till att farsan dog i en flygolycka 1947, det visste åtminstone jag för mer än tio år sedan...
DN skrev: Frågan är hur han har bearbetat förlusten?

- Det var nog väldigt sent i så fall. Jag lärde mig mer och mer i samband med att jag gjorde en utställning om min far på Öland, i vår lilla paviljong, för tio år sedan. Då fick jag en del nya kontakter och det kom gamla vänner som kände min far. Det betydde mycket att lära känna honom på det här sättet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 januari 2005, 12:22

Hexmaster skrev:(En sak: Sitter verkligen journalisten och tilltalar majonnäsen i tredje person? Va?)
Jepp. Kanske om kungen duar reportern? Tror att det är korrekt tilltalsätt, om inte Ers majestät används. :) Själv reagerade jag på en intervju i radion, där reportern duade kungen. :)

On topic: Ett liknande tabu förekom(mer) om självmord. Har en kamrat vars far tog sitt liv när sonen var en handfull år gammal. Han fick inte höra den riktiga historien bakom sin faders död förrän i de tidiga tonåren, eller något sådant. Fram tills dess var det en vanlig trafikolycka... :(

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 18 januari 2005, 19:59

George Orwell II skrev:Lägg märke till att susning.nu betecknar arvprins Gustaf Adolf som "lynnig, envis" med "ett äkta fighterhumör och uthållighet". Med andra ord obekväm för de krafter som under hela 1900-talet arbetat för att göra kungamakten fullständigt maktlös.

Så vitt jag kan bedöma började det arbetet 1914 och pågår än idag. Så sent som på 40-talet hade väl kungen fortfarande kvar en hel del makt. Det verkar som det mesta arbetet i den vägen gjordes på 50- och 60-talen. Det måste ha gått lätt eftersom det då var den blide och försynte Gustaf VI Adolf som var kung. En händelse som ser ut som en tanke...?
Är detta en halvkväden visa som säger att republikanska krafter iscensatt ett attentat mot prinsen i syfte att få en medgörlig kung på tronen? Eller övertolkar jag det hela?

Mvh Petter

Skriv svar