Firandet av födelsedagar
- sibiriska tigern
- Medlem
- Olof Ekström
- Medlem
- sibiriska tigern
- Medlem
Intressant fråga! När började man fira födelsedagar, och varför?
I Bibeln finns det nämnt några gånger; det var på Herodes födelsedag som Salome dansade för honom, och i 1:a Mosebok nämns hur faraos födelsedag firades: "Då höll han ett gästabud för hela hovet, och då upphöjde han i kretsen av hovet förste munskänken och förste bagaren". Så högtiden har åtminstone åldern inne.
Nu hamnar vi visserligen i en annan tråd, fast det är ju inte första gången
I Bibeln finns det nämnt några gånger; det var på Herodes födelsedag som Salome dansade för honom, och i 1:a Mosebok nämns hur faraos födelsedag firades: "Då höll han ett gästabud för hela hovet, och då upphöjde han i kretsen av hovet förste munskänken och förste bagaren". Så högtiden har åtminstone åldern inne.
Nu hamnar vi visserligen i en annan tråd, fast det är ju inte första gången
- sibiriska tigern
- Medlem
Det ska visst heta rites-de-passage och det är riter knutna till människans livsstadier, befruktning, födelse, könsmognad, giftemål, mogen ålder och död följd av livet efter detta; riter i livets steg. Nu vet jag inte om det finns ett svenskt ord annat än "passage-riter".
Jag slog upp "födelsedagsfirande" i NE och hittade intressant nog att kyrkofadern Origenes (185-254) motarbetade födelsedagsfirande...
Jag slog upp "födelsedagsfirande" i NE och hittade intressant nog att kyrkofadern Origenes (185-254) motarbetade födelsedagsfirande...
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Initiationsriter, eller Övergångsriter (eng: Rites of passage).elof skrev:Det ska visst heta rites-de-passage och det är riter knutna till människans livsstadier, befruktning, födelse, könsmognad, giftemål, mogen ålder och död följd av livet efter detta; riter i livets steg. Nu vet jag inte om det finns ett svenskt ord annat än "passage-riter".
- Olof Ekström
- Medlem
Aha - ja man kan väl anta att födelsedagsfirande är beroende av två saker, att man räknar år och att man har en kalender. Bägge delar finns förstås åtminstone i mellanöstern vid kristi födelse, vi vet ju att judendomen hade kalender redan då och att man firar pojkars tolfte påsk speciellt (för att ta ett trivialt exempel). Exakt när och var man börjat högtidlighålla födelsedagar som bemärkelser, det är en knivigare fråga. Jag har inte en aning. Om Origenes motarbetade seden kan det kanske antyda att det var något av en nymodighet. Några äldre exempel kan jag inte komma på.
- Olof Ekström
- Medlem
Veckans boktips verkar bli Linda Rannells Lewis Birthdays från 1976. Hittar den omnämnd på en del hemsidor, visserligen är dessa av det tröttsamt genomkristna slaget, men i citaten hittar jag inget som tyder på att själva boken inte skulle vara mer neutral och pålitlig än så.
Hur som helst:
)
Hur som helst:
Ptolemaios V regerade 204 - 180 f.Kr, betydligt senare än den farao som omnämns i 1:a Mosebok, på Josefs tid, när det nu var mer exakt. (Sidan som jag hittade citaten på skriver typiskt nog att "Ptolemy V was an ancient Egyptian king"Linda Rannells Lewis skrev: Birthdays have been celebrated for thousands of years. In early civilizations, where the development of a calendar made an organized reckoning of birth dates possible, the horoscopes of ruling monarchs, their successors and rivals had to be cast with care and birthday omens meticulously examined, for the prospects of the mighty would affect the prospects of the entire society. By the time of Ptolemy V this practice was well established: 'Ptolemy, the ever living, the beloved of Ptah, the son of the two Brother-Gods, was born on the fifth day of the month DIOS, and this day was, in consequence, the beginning of great prosperity and happiness of all living men and women
Linda Rannells Lewis skrev: Birthday celebrations, even at this early stage (Babylon, vad jag förstår /Hex), were not strictly reserved for the great rulers. Society adapts for its communal use those practices of the elite which it admires and can afford. In the fifth century before Christ, the Greek historian Herodotus, describing the festivals of the Persians, wrote: 'It is their custom to honor their birthday above all other days: and on this day they furnish their table in a more plentiful manner than at other times. The rich then produce an ox, a horse, a camel, and an ass, roasted whole in an oven; but the poor produce smaller cattle.
Linda Rannells Lewis skrev: In Egypt households of the same period birthdays were celebrated similarly. A part of the family budget was set aside to buy birthday garlands and animals for sacrifice, just as we might plan to spend a certain sum for balloons, party hats, and an ice cream cake
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: