Då jag tycker detta kan vara värt en egen tråd att diskutera i, skapar jag en!Mille1 skrev:6. Fel! Samtliga tyska desertörer skickades tillbaka, samtliga avrättades. Dom Norskar som skickades tillbaka, så var det långt ifrån alla som sköts. Många skickade till läger i Tyskland, b l a min farfars bror, som hamnade i Bergen Belsen.Gudbjorn skrev:.
6. Nordmenn og Tyske Desertører som flyktet til sverige ble sendt tilbake, hvor de ble henrettet av Nazistene.
Beträffande de norrmän som återsändes över gränsen tycks det dock vara klarlagt att ingen (det var f.ö. mycket "vanligt" folk) överlämnades till tyskarna över gränsen, även om en del senare kan ha åkt fast och hamnat i t.ex. Bergen- Belsen.
Annorlunda förhåller det sig med de tyska desertörerna!
Jag har en intressant bok utgiven av den tyske forskaren, sedermera historieprofessorn Jan Peters, som vistades med sina föräldrar här under kriget. De återvände efter kriget till Öst-Tyskland, där han och fadern gjorde karriär. Boken "Exilland Schweden", utkom 1984.
Efter det muren föll har författaren (som f.ö. p.g.a. sina förtjänster fick fortsätta som historieprofessor) berättat att han av DDR-myndigheterna tvingades till en besvärlig balansgång för att få boken utgiven, eftersom den jämte historieskrivningen om exilen också måste innehålla ett lämpligt antal smickrande omdömen om Sovjetunionen samt en del skäll på Sveriges "eftergivenhet" mot tyskarna. Detta har också författaren tvingats göra, men man kan se att han har gjort det motvilligt och med varsam hand.
Hur som helst: På sid. 176-186 behandlar författaren de tyska "militärflyktingarna" i Sverige. Han har då också tagit del av diverse statliga betänkanden, som SOU 1946:36 "Betänkande angående flyktingars behandling", utgiven av den s.k. Sandlerkommissionen, som granskade behandlingen även av de s.k. militärflyktingarna.
Det framgår att i en hemlig förordning av den 1 nov. 1940 (som skall ha varit undertecknad av den dåvarande statssekreteraren Tage Erlander) regeringen hade förordnat att tyska desertörer skulle återsändas eftersom de inte kunde anses vara politiska flyktingar (!!!).
Men samtidigt framkommer det av ett annat kapitel i boken att man redan under Norgefälttåget tog emot en del tyska desertörer som placerades i läger och som fick stanna i landet och att detta även senare förekom. Och från november 1942 förekom inga avvisningar alls, konstaterar författaren.
Antalet avvisade tyska desertörer och säkerligen som sagts till avrättning av tyskarna anger författaren till allra minst 15, men troligen avsevärt högre.
Sammantaget kom det fram till några månader före krigsslutet 400-500 tyska desertörer till Sverige konstaterar författaren. Där engagerades f.ö. en del av dem i politiskt arbete för "Freies Deutschland", den organisation som upprättades i Sovjet av exiltyskar, tyska krigsfångar och desertörer till Tysklands befrielse, och som alltså även fanns i Sverige.
Flyktvågen från främst Baltikum med flera tusen tyskar på flykt undan ryssarna de sista krigsmånaderna räknas inte hit.
Jag har förut refererat till denne tyske författare om interneringen av de tyska exilkommunisterna under kriget, se tråden "Interneringslägren Långmora och Smedsbo", viewtopic.php?t=6239&highlight=smedsbo , som har sitt intresse vid belysningen av ovanstående.