Historiska Museet
Historiska Museet
Såg Vetenskapsmagasinet på Luciadagen (efter Ralfs tips men det hade jag nog gjort ändå) men det enda jag minns är reportaget om hur Historiska museet spårat ur och blivit någon sorts konstmuseum.
...Va fan!?!
(Det här är en händelseutveckling och debatt som åtminstone gått mig totalt förbi, lyckas inte hitta något här.)
Resonemanget, som det beskrevs, gick i korthet ut på att eftersom man inte med säkerhet kan säga något om hur det var förr i tiden är det historiskt felaktigt att t.ex. bygga rekonstruktioner av vikingahus och stenåldershyddor, eftersom de ändå bara kan bli approximationer. Istället skall man lyfta fram de eviga existensiella frågorna, visa på sambanden mellan då och nu, och för sådant är konstnärer minst lika lämpade som historiker, arkeologer m.fl.
Nu fick man se glimtar av vad som verkar vara en parodi på en historisk utställning, där föremål från vikingatid och järnålder ställts ut, inte som ting med historia (alltså helt utan upplysningar om fyndort etc.) utan som nån j-a installation.
Är det så illa som det framställs? Vem bär i så fall ansvaret för utvecklingen, och hur ställer man saker och ting till rätta? Jag vill skriva på en lista!
...Va fan!?!
(Det här är en händelseutveckling och debatt som åtminstone gått mig totalt förbi, lyckas inte hitta något här.)
Resonemanget, som det beskrevs, gick i korthet ut på att eftersom man inte med säkerhet kan säga något om hur det var förr i tiden är det historiskt felaktigt att t.ex. bygga rekonstruktioner av vikingahus och stenåldershyddor, eftersom de ändå bara kan bli approximationer. Istället skall man lyfta fram de eviga existensiella frågorna, visa på sambanden mellan då och nu, och för sådant är konstnärer minst lika lämpade som historiker, arkeologer m.fl.
Nu fick man se glimtar av vad som verkar vara en parodi på en historisk utställning, där föremål från vikingatid och järnålder ställts ut, inte som ting med historia (alltså helt utan upplysningar om fyndort etc.) utan som nån j-a installation.
Är det så illa som det framställs? Vem bär i så fall ansvaret för utvecklingen, och hur ställer man saker och ting till rätta? Jag vill skriva på en lista!
Re: Historiska Museet
Det har hänt en massa skumma saker på HM. Det började förra året ngn gång med att man sparkade akademiskt skolade guider och ersatte dem med "pedagoger".Hexmaster skrev:Såg Vetenskapsmagasinet på Luciadagen (efter Ralfs tips men det hade jag nog gjort ändå) men det enda jag minns är reportaget om hur Historiska museet spårat ur och blivit någon sorts konstmuseum.
...Va fan!?!
(Det här är en händelseutveckling och debatt som åtminstone gått mig totalt förbi, lyckas inte hitta något här.)
Resonemanget, som det beskrevs, gick i korthet ut på att eftersom man inte med säkerhet kan säga något om hur det var förr i tiden är det historiskt felaktigt att t.ex. bygga rekonstruktioner av vikingahus och stenåldershyddor, eftersom de ändå bara kan bli approximationer. Istället skall man lyfta fram de eviga existensiella frågorna, visa på sambanden mellan då och nu, och för sådant är konstnärer minst lika lämpade som historiker, arkeologer m.fl.
Nu fick man se glimtar av vad som verkar vara en parodi på en historisk utställning, där föremål från vikingatid och järnålder ställts ut, inte som ting med historia (alltså helt utan upplysningar om fyndort etc.) utan som nån j-a installation.
Är det så illa som det framställs? Vem bär i så fall ansvaret för utvecklingen, och hur ställer man saker och ting till rätta? Jag vill skriva på en lista!
Sedan har vi den där affären med Israels ambassadör, och utan att ta ställning för eller emot så kan man undra vad "installationen" hade där att göra?
Ur pressmeddelande 2004-09-08 med anledning av att man anställer en s.k. konstcurator (en som producerar konstutställningar) som utställningsproducent:
Hittade dessutom en debattartikel införd i SvD så tidigt som 2002-12-18, citerar första stycket:
Är kommentarer överflödiga?- Samtida konst är sedan tidigare ett viktigt inslag i vår utställningsverksamhet. Ofta finns där ett uttalat intresse av vår samtid och en förmåga att gestalta vår tids stora existentiella frågor, säger Maria Perstedt, utställningschef. Vi har mycket positiva erfarenheter av hur god samtidskonst i samspel med museets egna föremål, på ett annat sätt än den traditionella kulturhistoriska utställningen, synliggör vår egen tid. Samtidskonsten kan tala till våra besökare på ett nytt och annorlunda sätt.
Historiska museet har sedan flera år arbetat med att förändra bilden av det traditionella dammiga museet. Museet vill bidra till att ge kulturhistoria utrymme i samhällsdebatten med hjälp av lyhördhet mot omvärlden, en dos utforskande nyfikenhet, historiska perspektiv och samtidskonst. Utställningarna ska alltid sätta människan i centrum och berätta om kulturhistoria med aktualitet. Celia Prado kommer att bidra till att vår utställningsverksamhet utvecklas i den riktningen.
Hittade dessutom en debattartikel införd i SvD så tidigt som 2002-12-18, citerar första stycket:
http://www.popark.nu/synpunkt/rentzhog.htmlSten Rentzhog skrev: Avskedandet av personal vid Statens historiska museum, motiverad med museichefens önskan att byta arkeologiska specialister mot annan kompetens, kan bli starten till en minst sagt märklig utveckling vid våra statliga museer. Har en museichef rätt att använda sitt museum och dess resurser till vilket ändamål som helst, oavsett museets inriktning och samlingsområde? Vad skulle hända om Kristian Bergs många kolleger började göra samma sak?
Museer i bemärkelsen utställningslokaler (samlingarna är något annat) har inget berättigande om folk inte besöker dem. Sannolikt hör jag och många andra här på Skalman till den sortens besökare som kan få ut något av alla sorters museer, alltifrån traditionella vitriner med mängder av föremål till mer spektakulära innovationsförsök. Men vi är inte representativa. Ämneskompetenta guider är helt meningslösa om ingen vill lyssna på dem. Åtminstone i teorin så borde museipedagoger vara bättre på kunskapsförmedling.
Det är som med all skattefinansierad verksamhet: den måste utformas på ett sådant sätt att de som betalar upplever ett värde. Museer som ingen besöker kan man lika gärna bomma igen.
/ Probstner
Det är som med all skattefinansierad verksamhet: den måste utformas på ett sådant sätt att de som betalar upplever ett värde. Museer som ingen besöker kan man lika gärna bomma igen.
/ Probstner
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
Håller med er andra. Jag såg den mörka och "snyggt" utformade vikingautställningen för ett tag sedan och blev besviken på att den inte var särskillt lärorik. En arkeologiprofessor jag känner tyckte likadant. Och reflektioner till samtiden får man väl göra själv? Inte få det konstnärligt skrivet på näsan. Särskillt inte om det inte ens stämmer så bra. Jag tyckte inte att amerikanska gevärskulor passade så bra bredvid vikingatida svärd på forntidsavdelningen. Man måste ha misstolkat det här med att det ser ut så här på andra museer runt om i världen, jag tror det inte förän jag får se det. Har inte stött på någonting liknande ännu bortsett från något ljusspel, en liten teater eller någonting som inte stör, men bara tillfälligtvis och inte som riktig utställning. Hur som helst är det fel på själva idén. Man bör istället lämna det till åskådaren att fylla i, i så fall, inte idiotförklara honom. Om motivet är att locka folk måste det finnas andra sätt.
Sedan är det många som tycker att det visas för lite nutida konst på moderna museet, det har istället fastnat på äldre saker. Vilka också måste finnas där förstås. Det känns i så fall mystiskt att man bland annat skall behöva gå till historiska museet för att se de hetaste konstutställningarna.
Sedan är det många som tycker att det visas för lite nutida konst på moderna museet, det har istället fastnat på äldre saker. Vilka också måste finnas där förstås. Det känns i så fall mystiskt att man bland annat skall behöva gå till historiska museet för att se de hetaste konstutställningarna.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Vi hade undervisning på Historiska muséet förra hösten och redan då höll stället på att gå ner sig. Jag reagerade inte lika mycket på nymodigheterna som på kommersialiseringen. Den klassiska utställningen om vår äldsta forntid fanns inte kvar. Istället hade de någon skum utställning med äldre och nutida föremål bredvid varandra, helt oskyltat. Den senare utställningen om LAJV var också endast patetisk och var som att gå omkring i ett amerikanskt barnprogram. Den bästa biten av muséet finns dock kvar, och det är den fantastiska samlingen av gammal kyrkokonst från hela landet. Medeltida altarskåp och stora crucifix t.ex.
Nä, fram med gamla montrar med skelett, flintyxor och miniatyrmodeller. Det är vad jag vill se iaf.
Nä, fram med gamla montrar med skelett, flintyxor och miniatyrmodeller. Det är vad jag vill se iaf.
Just det. Ett problem i sammanhanget är att vi med fria inträden (f ö naturligtvis toppen) får svårare att mäta attraktionskraften hos olika museer. Men, som sagt - utställningar och museer som ingen besöker har inget berättigande eftersom det inte är försvarbart att låta skattemedel försvinna till något som inte upplevs komma medborgarna tillgodo.Leonidas skrev:Besökarna...
/ Probstner
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
Jag har själv i och för sig inget emot att man moderniserar eller skapar stämning kring en utställning, lägger lokalen i mörker som t.ex guldrummet. Vissa föremål kommer kanske fram mer på det sättet, filmer kan man visa direkt i lokalen istället för i små bås om nu det är bättre.
För ett år sedan såg jag den tillfälliga utställningen bokens historia på Musée des arts et metiers i Paris med de första lertrycken fram till digitala böcker, även där hade jag som speciellt intresserad velat ha lite mer information om varje epok och om möjligt ett större utrymme men det var ändå ett fokus på gammalt möter nytt och en lång utveckling och då kändes även databöckerna befogade som sista utställningsobjekt. Kortfattat och inte ett dugg djupgående. Kanske för att vinna fler människor som bara slinker in och inte har tid med mer än så. Sälja fler biljetter helt enkelt. Men det museet i helhet ger inte alls något flummigt intryck.
På tal om utställningar så tror jag att amerikanarna utformade kensingtonutställningen -tror jag, men kan ha fel- på deras skattepengar.
Tycker att Wasamuseet väljer en bättre modern väg ändå.
För ett år sedan såg jag den tillfälliga utställningen bokens historia på Musée des arts et metiers i Paris med de första lertrycken fram till digitala böcker, även där hade jag som speciellt intresserad velat ha lite mer information om varje epok och om möjligt ett större utrymme men det var ändå ett fokus på gammalt möter nytt och en lång utveckling och då kändes även databöckerna befogade som sista utställningsobjekt. Kortfattat och inte ett dugg djupgående. Kanske för att vinna fler människor som bara slinker in och inte har tid med mer än så. Sälja fler biljetter helt enkelt. Men det museet i helhet ger inte alls något flummigt intryck.
På tal om utställningar så tror jag att amerikanarna utformade kensingtonutställningen -tror jag, men kan ha fel- på deras skattepengar.
Tycker att Wasamuseet väljer en bättre modern väg ändå.