Chrusjtjovs sko i FN

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Chrusjtjovs sko i FN

Inlägg av Daniel L » 5 december 2004, 20:18

Mycket intressant artikel som väcker viktiga frågor om vårt gemensamma minne och hur det konstrueras.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 6 december 2004, 01:56

Väldigt intressant artikel! Går nog att dra lärdom och anpassa denna historia på mycket!

Tänkte på en grej bara, det måste ju finnas någon som såg det inträffade, hur svårt kan det vara att intervjua och analysera ett antal utsagor om det skedda? Är det klarlagt fall Han verkligen bankade med skon?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 december 2004, 07:22

Här är dottern Ninas redogörelse för hur hon letade igenom arkiven, för att så småningom hitta en artikel som beskrev sko-incidenten:

http://www.findarticles.com/p/articles/ ... i_66383187
The head of the Philippine delegation, Senator Lorenzo Sumulong, expressed his surprise at the Soviet Union's concerns over western imperialism, while it, in turn, swallowed the whole of eastern Europe. Khrushchev's rage was beyond anything he had ever shown before. He called the poor Filipino "a jerk, a stooge and a lackey of imperialism", then he put his shoe on the desk and banged it.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 6 december 2004, 11:01

Nog är jag ganska säker på att det publicerades någon bild av Chrustjev med en sko i handen. Nyheterna meddelade definitivt att han bankat med skon för att vinna gehör - men om det nu är den absoluta sanningen vet jag inte.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 december 2004, 11:28

Inte i handen men väl på bordet:

Bild
http://www.mattneuman.com/October_12.htm

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 6 december 2004, 12:03

Bra trålat Hans! Och jag ser att Andrei Gromyko som sitter bredvid
Chrustjev verkar lika road som mannen bakom. Om det var fotoförbud i Generalförsamlingen eller inte - var någon påpasslig med en kamera.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 6 december 2004, 12:45

Hans, den där bilden ser manipulerad ut.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 december 2004, 13:00

Den bilden fick jag också upp förut, tog inte med den eftersom jag inte ens ser vad retuscheringen föreställer.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 december 2004, 13:37

D. Löwenhamn skrev:Hans, den där bilden ser manipulerad ut.

mvh/ Daniel
Det var inte jag :lol:

Tja, kanske det, men den finns med i NewYork Times bildarkiv
Bild
http://www.nytimes.com/nytstore/photos/ ... APFS5.html
Den skall vara tagen av Carl T. Gossett Jr.

MVH

Hans

edit - format

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 6 december 2004, 15:16

Märklig debatt, en sådan offentlig sak borde som sagt inte vara svårt att bekräfta eller dementera. Iofs finns det tydligen de som inte tror vm 58 gick i sverige :roll: .
Själv har jag varit helt övertygad om att hela skohistorien är sann och aldrig hört att den skulle vara ifrågasatt ens. Det är vad jag har lärt mig, jag har, precis som DN-artikeln säger, till och med fått för mig att jag sett det hela på bild. Men vid närmare eftertanke är jag inte så säker på att jag har det, vad jag vet att jag sett är då han bankat frenetiskt med knytnävarna i bänken, kanske har man då kopplat det samman med en sko också. Dock är jag helt övertygad om att det funnits en skoepisod, med tanke på de överväldigande rapporterna därom. Huruvida den bankades eller vevades med, borde inte heller vara något större mysterium...om än en väldigt trivial fråga.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 6 december 2004, 15:47

Perra skrev:Märklig debatt, en sådan offentlig sak borde som sagt inte vara svårt att bekräfta eller dementera. Iofs finns det tydligen de som inte tror vm 58 gick i sverige :roll: .
Själv har jag varit helt övertygad om att hela skohistorien är sann och aldrig hört att den skulle vara ifrågasatt ens. Det är vad jag har lärt mig, jag har, precis som DN-artikeln säger, till och med fått för mig att jag sett det hela på bild. Men vid närmare eftertanke är jag inte så säker på att jag har det, vad jag vet att jag sett är då han bankat frenetiskt med knytnävarna i bänken, kanske har man då kopplat det samman med en sko också. Dock är jag helt övertygad om att det funnits en skoepisod, med tanke på de överväldigande rapporterna därom. Huruvida den bankades eller vevades med, borde inte heller vara något större mysterium...om än en väldigt trivial fråga.
Det är ju just det som är saken. Vi har alla för oss att vi sett honom banka med skon på fotografier eller på film. Trots detta så verkar bildbevis saknas, vilket bekräftas av historiker. Läs också exempelvis Nina Chrusjtjovs artikel på internet.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 december 2004, 16:24

D. Löwenhamn skrev:Det är ju just det som är saken. Vi har alla för oss att vi sett honom banka med skon på fotografier eller på film. Trots detta så verkar bildbevis saknas, vilket bekräftas av historiker.
Kan det vara någon form av kollektiv psykologi bakom?

Vi har alla hört att han slog med skon och så har vi sett bilder eller filmer där han står och viftar och bankar - i vårt undermedvetna lägger vi ihop de två bilderna till en enda.

Kanske en aning OT men i alla fall kopplat till hur lika våra hjärnor fungerar i bland, om man skriver ner blå hammare på en lapp och sedan frågar man någon att svara snabbt utan att tänka - säg en färg och ett verkyg! I de flesta fall säger de blå hammare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 6 december 2004, 16:34

En god vän till mig gjorde en intressant bok som hette "Collective images of the 20th century" i vilken en mängd mkt kända bilder fanns med, bilden på skottet i Saigon, Marilyn Monroe av Warhol etc. Dock var alla sidor helt vita, alltså inga bilder hade använts utan det stod bara i sidfoten vilken bild som åsyftades. Det intressanta vara att varenda bild redan fanns i huvudet på läsaren, även sådana bilder som man inte ens visste att man kom ihåg. Intressant, tycker jag iaf...

/a

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 6 december 2004, 16:55

Hans skrev:Kan det vara någon form av kollektiv psykologi bakom?

Vi har alla hört att han slog med skon och så har vi sett bilder eller filmer där han står och viftar och bankar - i vårt undermedvetna lägger vi ihop de två bilderna till en enda.

Kanske en aning OT men i alla fall kopplat till hur lika våra hjärnor fungerar i bland, om man skriver ner blå hammare på en lapp och sedan frågar man någon att svara snabbt utan att tänka - säg en färg och ett verkyg! I de flesta fall säger de blå hammare.
Absolut så är det psykologi. Collective memory och collective mind brukar man ju tala om i olika vetenskapsfält. Detta är ett intressant exempel på detta.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 6 december 2004, 16:56

affe skrev:En god vän till mig gjorde en intressant bok som hette "Collective images of the 20th century" i vilken en mängd mkt kända bilder fanns med, bilden på skottet i Saigon, Marilyn Monroe av Warhol etc. Dock var alla sidor helt vita, alltså inga bilder hade använts utan det stod bara i sidfoten vilken bild som åsyftades. Det intressanta vara att varenda bild redan fanns i huvudet på läsaren, även sådana bilder som man inte ens visste att man kom ihåg. Intressant, tycker jag iaf...
Är den publicerad? Jag kunde inte hitta den.

mvh/ Daniel

Skriv svar