Bazookan i Sverige under kriget?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Bazookan i Sverige under kriget?

Inlägg av Stilleben » 23 augusti 2004, 16:00

Fick Sverige tillgång till den amerikanska bazookan under WWII?

I varje fall har aldrig jag hört talas om det.

Frågan ställs med anledning av en uppgift i den mycket intressanta boken "Stormcentrum Öresund" från 1977 av Göte Friberg (polismästare i Helsingborg under kriget).

Han beskriver på sid. 195 att stora mängder vapen från den svenska militären och med hjälp av polisen smugglades över till den danska motståndsrörelsen augusti 1944 - 29 april 1945, sålunda :

4225 maskinpistoler med c:a 4, 5 milj. patroner, 5240 handgranater, 24 koffertar sprängämnen, diverse radioutrustning - samt 6 bazookas med 84 granater!

I När-Var-Hur för 1946 ägnas mycket åt den svenska beredskapen och vapenutvecklingen under kriget. Bl.a. beskrives med bild en svensk 12 cm bazooka, tydligen tillkommen under de sista krigsåren (Den amerikanska bazookan hade kalibern 6 cm). Men jag tvivlar på att den någonsin tillfördes militären - och knappast danskarna! Vi fick ju istället vad jag förstår så småningom 8 cm raketgevär m/49.

Det förefaller egendomligt att militären skulle smuggla amerikanska bazookas till Danmark utan att själv ha tillgång till den. Eller?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Bazookan i Sverige under kriget?

Inlägg av JohnT » 23 augusti 2004, 21:10

Stilleben skrev:Fick Sverige tillgång till den amerikanska bazookan under WWII?

I varje fall har aldrig jag hört talas om det.

Frågan ställs med anledning av en uppgift i den mycket intressanta boken "Stormcentrum Öresund" från 1977 av Göte Friberg (polismästare i Helsingborg under kriget).

Han beskriver på sid. 195 att stora mängder vapen från den svenska militären och med hjälp av polisen smugglades över till den danska motståndsrörelsen augusti 1944 - 29 april 1945, sålunda :

4225 maskinpistoler med c:a 4, 5 milj. patroner, 5240 handgranater, 24 koffertar sprängämnen, diverse radioutrustning - samt 6 bazookas med 84 granater!

I När-Var-Hur för 1946 ägnas mycket åt den svenska beredskapen och vapenutvecklingen under kriget. Bl.a. beskrives med bild en svensk 12 cm bazooka, tydligen tillkommen under de sista krigsåren (Den amerikanska bazookan hade kalibern 6 cm). Men jag tvivlar på att den någonsin tillfördes militären - och knappast danskarna! Vi fick ju istället vad jag förstår så småningom 8 cm raketgevär m/49.

Det förefaller egendomligt att militären skulle smuggla amerikanska bazookas till Danmark utan att själv ha tillgång till den. Eller?
Svenskarna hade inte med Danska poliserna :)

Jag tycker det låter rimligt FAST om dom fanns så kom dom direkt från US Army.

Det ska vara minst en pråmlast med vapen som levererades till Lysekil, av Engelska "ex-motortorpedbåtar" som sen gick till baka med kullager till England. Så kvantiteterna är nog OK.

Och i maj 1945 så hade vi ju en Dansk SAAB B-17 division.

tror jag att det hänger ihop.

Ha det gott
/John T.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Bazookan i Sverige under kriget?

Inlägg av Simon_HBG » 24 augusti 2004, 01:32

Stilleben skrev:Det förefaller egendomligt att militären skulle smuggla amerikanska bazookas till Danmark utan att själv ha tillgång till den. Eller?
De vapen som fördes från Sverige till Danmark över Öresund kom från Storbritannien. Möjligheten att amerikanska vapen (t.ex. bazookas) var med i vapentransporterna från Storbritannien är inte helt omöjligt.

De vapen som kom till Sverige var iaf avsedda för den danska motståndsrörelsen och det hade inte varit bra om de hamnade fel, t.ex. hos svenska armén. Sverige var ju officiellt neutralt och man ville ju inte att tyskarna skulle få veta detta.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Bazookan i Sverige under kriget?

Inlägg av Stilleben » 24 augusti 2004, 07:54

Simon_HBG skrev:
Stilleben skrev:Det förefaller egendomligt att militären skulle smuggla amerikanska bazookas till Danmark utan att själv ha tillgång till den. Eller?
De vapen som fördes från Sverige till Danmark över Öresund kom från Storbritannien. Möjligheten att amerikanska vapen (t.ex. bazookas) var med i vapentransporterna från Storbritannien är inte helt omöjligt.

De vapen som kom till Sverige var iaf avsedda för den danska motståndsrörelsen och det hade inte varit bra om de hamnade fel, t.ex. hos svenska armén. Sverige var ju officiellt neutralt och man ville ju inte att tyskarna skulle få veta detta.
I boken "Stormcentrum Öresund" uppges att kulsprutepistolerna skulle vara tillverkade vid Husqvarna vapenfabrik, men visst är det troligast att annat i vapensändningarna till Danmark, t.ex. bazookas var importerade.

Sverige importerade ju under kriget betydande mängder tyska vapen som en stor mängd artilleri men även brittiska radarstationer (där man f.ö. först efterhört om tyskarna kunde tillhandahålla sådana!). Det har en neutral stat rätt att göra. Men visst kan det vara taktiskt lämpligt att hemlighålla sådant. Men inte heller efter kriget har det, efter vad jag vet, kommit uppgifter om att det importerades vapen från de allierade. Var så fallet skulle det vara intressant att få det belyst!

Och Sverige hade ju faktiskt behövt bazookas lika väl som den danska motståndsrörelsen. Så min fråga om bazookas fanns i svenska armén i varje fall de sista krigsåren (bazookan togs i bruk första gången i Nordafrika vid årsskiftet 1942-43) kvarstår.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 24 augusti 2004, 12:18

Polismästaren i Helsingborg var på plats, och visste sannolikt besked. Att vapen från den svenska militären smugglades över till danska motståndet stod helt klart. Det är ett mysterium med 'bazookorna' men vad k-pistarna anbelangar måste många ha varit svenska då 'varannan dansk motståndsman som upprätthöll ordningen' efter 8.5.45 - viftade med en svensk k-pist m/37-39 - när en presskamera kom i närheten. Sen gör man kanske reflektionen att det var lättare för de allierade att släppa ned vapen med fallskärm direkt (vilket oxaa gjordes) än att schabbla med båttransport till Lysekil....svensk inblandning...och över sundet till Danmark. En annan aspekt är att vid denna tid - när det tyska odjuret låg i dödsryckningarna - så morskade minsann Sverige upp sig. Och - gissar jag, delgav frikostigt av svensk material till broderfolket på andra stranden, vem vet - kanske t.o.m. till uteslutande av andras grejor?

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 26 augusti 2004, 21:32

varjag skrev:Polismästaren i Helsingborg var på plats, och visste sannolikt besked. Att vapen från den svenska militären smugglades över till danska motståndet stod helt klart. Det är ett mysterium med 'bazookorna' men vad k-pistarna anbelangar måste många ha varit svenska då 'varannan dansk motståndsman som upprätthöll ordningen' efter 8.5.45 - viftade med en svensk k-pist m/37-39 - när en presskamera kom i närheten. Sen gör man kanske reflektionen att det var lättare för de allierade att släppa ned vapen med fallskärm direkt (vilket oxaa gjordes) än att schabbla med båttransport till Lysekil....svensk inblandning...och över sundet till Danmark. En annan aspekt är att vid denna tid - när det tyska odjuret låg i dödsryckningarna - så morskade minsann Sverige upp sig. Och - gissar jag, delgav frikostigt av svensk material till broderfolket på andra stranden, vem vet - kanske t.o.m. till uteslutande av andras grejor?
Det kanske var lasten med kullager som var huvudsyftet med resan, mkay? ;)

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 27 augusti 2004, 21:58

Backis skrev:
varjag skrev:Polismästaren i Helsingborg var på plats, och visste sannolikt besked. Att vapen från den svenska militären smugglades över till danska motståndet stod helt klart. Det är ett mysterium med 'bazookorna' men vad k-pistarna anbelangar måste många ha varit svenska då 'varannan dansk motståndsman som upprätthöll ordningen' efter 8.5.45 - viftade med en svensk k-pist m/37-39 - när en presskamera kom i närheten. Sen gör man kanske reflektionen att det var lättare för de allierade att släppa ned vapen med fallskärm direkt (vilket oxaa gjordes) än att schabbla med båttransport till Lysekil....svensk inblandning...och över sundet till Danmark. En annan aspekt är att vid denna tid - när det tyska odjuret låg i dödsryckningarna - så morskade minsann Sverige upp sig. Och - gissar jag, delgav frikostigt av svensk material till broderfolket på andra stranden, vem vet - kanske t.o.m. till uteslutande av andras grejor?
Det kanske var lasten med kullager som var huvudsyftet med resan, mkay? ;)
Det stämmer. Britterna gjorde fler försök att frakta svenska kullager till England. Främst var det kullager som skulle användas i fabriker som skulle tillverka kullager. 8)
För mer information läs Blockadbrytarna (kommer inte ihåg författaren).

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Re:Bazookan i Sverige under kriget?

Inlägg av Krusse » 28 augusti 2004, 01:06

författare: Barker, Ralph
titel: Blockadbrytarna / Ralph Barker ; övers. av Nils Kjellström
förlag/år: Stockholm : Rabén & Sjögren, 1976 ; (Lund : Br. Ekstrand)
omfång: 271 s., [4] pl.-bl. ; 22 cm
originaltitel: The blockade busters.
ISBN: 91-29-47167-2 (inb.)
medarbetare: Kjellström, Nils


Möjligtvis denna?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 16 september 2004, 14:20

Främst var det kullager som skulle användas i fabriker som skulle tillverka kullager.
För mer information läs Blockadbrytarna (kommer inte ihåg författaren).
Kullagren var avsedda för flygindustrin i England.
SKF i Gamlesta´n var tekniskt världsledande på sfäriska kullager på den tiden.
Gammal teknik var rullager, det man kunde tillverka i England med kvalitet.
Författaren till Blockadbrytarna heter som sagt Ralph Barker.
Boken finns på ett bibliotek nära oss alla.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 4 januari 2007, 08:02

Frågan om Sverige under kriget fick tillgång till den amerikanska bazookan, verkar vara löst!

I projekt "SUAV" (Sverige under andra världskriget) boken "Hjälp till Danmark" av Ulf Thorell framgår att Sverige under 1945 importerade vapen från England, av vilka en del gick till de danska s.k. polistrupperna i Sverige. Alltså den stridsberedda och även med tyngre svenska vapen utrustade Danska Brigaden, som till ett antal av c:a 3500 man hölls i beredskap för att ingripa i Danmark, förhoppningsvis i samband med en tysk kapitulation. De överskeppades till Helsingör den 5 maj 1945.

På sid. 215 i boken uppges att att regeringen i april 1945 medgav att av 100 st. från Storbritannien införda Bazookas, 10 stycken skulle tillföras brigaden.

Troligen hamnade alltså de återstående 90 hos den svenska armén. Hur de tillfördes denna vet jag dock ingenting om. Någon som vet?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 januari 2007, 10:56

Illuminerande post långt efteråt Stilleben! Intressant höra vad som hände med de andra nittio? Varjag

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 7 januari 2007, 23:32

Stilleben skrev:Frågan om Sverige under kriget fick tillgång till den amerikanska bazookan, verkar vara löst!

I projekt "SUAV" (Sverige under andra världskriget) boken "Hjälp till Danmark" av Ulf Thorell framgår att Sverige under 1945 importerade vapen från England, av vilka en del gick till de danska s.k. polistrupperna i Sverige. Alltså den stridsberedda och även med tyngre svenska vapen utrustade Danska Brigaden, som till ett antal av c:a 3500 man hölls i beredskap för att ingripa i Danmark, förhoppningsvis i samband med en tysk kapitulation. De överskeppades till Helsingör den 5 maj 1945.

På sid. 215 i boken uppges att att regeringen i april 1945 medgav att av 100 st. från Storbritannien införda Bazookas, 10 stycken skulle tillföras brigaden.

Troligen hamnade alltså de återstående 90 hos den svenska armén. Hur de tillfördes denna vet jag dock ingenting om. Någon som vet?
Hej
Jag spenderade tid i våras att skapa Danska polistrupper i SPWW2, då hade jag ju glömt denna tråd.
så jag hade bara att ta fram boken och bokmärket låg redan på sidan 215...

När jag läser boken så uppfattar jag situationen så här:
Svenska statens problem var att verka neutral utan att vara det och då var det en belastning att det sprang runt Norska och Danska soldater med tung utrustnig i Sverige.
Så man utbildade förband men delade inte ut de tunga vapen som dom skulle ha i händelse av "mobilisering". T ex B17 planen målades om under sista natten osv.

Så de 10 pjäserna läser jag som att de tillfördes övningsverksamheten i fred.
Sedan verkade det som om Brigaden inte hann få med sig fler bazookas(eller viss annan tung utrustning) under majdagarna när det vart bråttom att komma över sundet mer än att man behövde slåss mot tyska förband.

Bazookas ska ha ägts av "danske kommandoen" så kanske det fanns några utlånde till Sverige men jag tror att de som inte följde med förbanden under dagarna i maj skeppades över till Danmark ganska omgående när tyskarna kapitulerade.
Men det är fortfarande spekulationer, men med omvänd slutsats från din.

En massa information om Danska brigaden hittar man här
http://www.chakoten.dk/cgi-bin/fm.cgi?n=374
Bazookan omnämns under Pionerkommandoet


Och sedan om man är intresserad så finns OB'n till spelet här:
http://www.shrapnelcommunity.com/thread ... o=&fpart=1
Jag har här utgått ifrån att dom har följt svensk organisation även vad det gällde pansarvärnet, dvs en pjäs per pluton då blir det 36 pjäser i bataljonerna (3 plutoner i 3 kompanier i 4 Bataljoner) plus ett okänt antal i brigadförbanden.
OB'n gäller tills spelets slutdatum december 1946 så jag gav spelarna friheten att tillföra bazookas från april 45 och framåt för alla skytteplutoner.

Mvh
/John T.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 8 januari 2007, 19:13

JohnT skrev: Hej
Jag spenderade tid i våras att skapa Danska polistrupper i SPWW2, då hade jag ju glömt denna tråd.
så jag hade bara att ta fram boken och bokmärket låg redan på sidan 215...

Bazookas ska ha ägts av "danske kommandoen" så kanske det fanns några utlånde till Sverige men jag tror att de som inte följde med förbanden under dagarna i maj skeppades över till Danmark ganska omgående när tyskarna kapitulerade.
Men det är fortfarande spekulationer, men med omvänd slutsats från din.

En massa information om Danska brigaden hittar man här
http://www.chakoten.dk/cgi-bin/fm.cgi?n=374
Bazookan omnämns under Pionerkommandoet
-----------
Och sedan om man är intresserad så finns OB'n till spelet här:
http://www.shrapnelcommunity.com/thread ... o=&fpart=1
Jag har här utgått ifrån att dom har följt svensk organisation även vad det gällde pansarvärnet, dvs en pjäs per pluton då blir det 36 pjäser i bataljonerna (3 plutoner i 3 kompanier i 4 Bataljoner) plus ett okänt antal i brigadförbanden.
OB'n gäller tills spelets slutdatum december 1946 så jag gav spelarna friheten att tillföra bazookas från april 45 och framåt för alla skytteplutoner.

Mvh
/John T.
Tack för svaret! Trevligt att du med mitt inlägg i varje fall kunnat tillföra Bazookan ditt krigsspel (det var i varje fall för mig onekligen något nytt!!!!). Den måste väl vara effektivare än Bofors 37 mm pv-kanon m/38, som väl var föråldrad vid krigsslutet, men som den danska brigaden som tyngsta pv-vapen hade att kämpa med!

Skriv svar