betydelsen av Stockholm

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

betydelsen av Stockholm

Inlägg av sibiriska tigern » 29 juli 2004, 23:44

Finns det någon innebörd eller betydelse i dessa ord ? [EDIT: rubriken ändrad...]

I gamla källor (och åtminstone för fallet Stockholm ända in i nutid) har de annorlunda skrivning på finsk-urgiska språk (t.ex. (samiska)Tuckulmi (finska)Tukholma för Stockholm, (samiska) Vxslala [Uxsala] för Uppsala, (samiska) Käylä för Gävle, o.s.v.)

Har det funnits ideer om att Stockholm är benämning på Birka, utvecklad genom finsk-urgiska språk genom något handelsspråk? Anledningen för fantasiideerna är de där pålarna som Adam av Bremen omtalar i Birka och att stockholm egentligen är benämningen på dem.

En fantasi som jag knappt våga nämna, är att associera Uppsala med yxsala och aros (som i Västerås) med arbost, armborste (Carl von Linné använder detta ord när han beskriver norska samiska armborstar, och hans anteckning anses vara nedskrivna på småländsk dialekt). Dessutom används ordet kvark (=bl.a. yxskaft enligt SAOB) för vattenmassorna utanför Svealand, södra kvarken.

Edit:
nu fokuserar sig bara diskussionen på Stockholm.
Senast redigerad av 2 sibiriska tigern, redigerad totalt 24 gång.

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Re: betydelsen av Uppsala, Birka, Stockholm, Gävle, Västerås

Inlägg av Ulf T » 30 juli 2004, 01:16

elof skrev:Har det funnits ideer om att Stockholm är benämning på Birka, utvecklad genom finsk-urgiska språk genom något handelsspråk? Anledningen för fantasiideerna är de där pålarna som Adam av Bremen omtalar i Birka och att stockholm egentligen är benämningen på dem.
Jag tror inte att man någonsin har benämnt Birka som Stockholm. Däremot har jag för mig att pålar har använts i en försvarsanläggning där Stockholm ligger, och att det kan ha varit därifrån Stockholm har fått sitt namn.
elof skrev:En fantasi som jag knappt våga nämna, är att associera Uppsala med yxsala och aros (som i Västerås) med arbost, armborste (Carl von Linné använder detta ord när han beskriver norska samiska armborstar, och hans anteckning anses vara nedskrivna på småländsk dialekt).
Men Aros betyder åmynning. Västra Aros är en stad byggd vid en åmynning. Östra Aros fanns där Uppsala finns idag, vid en annan åmynning.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 30 juli 2004, 07:50

Ulf T skrev:Men Aros betyder åmynning. Västra Aros är en stad byggd vid en åmynning. Östra Aros fanns där Uppsala finns idag, vid en annan åmynning.
Sakta i backarna. Jag vill gärna hänvisa till den animerade diskussionen om ortnamnet Västerås:
viewtopic.php?t=12675

Samt citera mig själv från denna diskussion:
Jag tror som framgår inte på att Ar skulle vara ett genitiv av á, dvs å. Det finns många Aros-namn i Norden som inte kan kopplas till någon å.
Just det. Anteckna Aros-namnen i Norden och se hur ofta (eller sällan) dessa är sammankopplade med en åmynning.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 30 juli 2004, 10:04

Widsith, jag och andra hade en lång animerad diskussion, men jag vet inte vad jag ska säga om det nu. Vill Widsith fortsätta prata om Västerås gör vi det på den befintliga tråden.

Jag rekommenderar boken Svenskt ortnamnslexikon (du köper den för kanske 300 kronor). Se http://www.sofi.se/SOFIU/SOL.html.

Stockholm är ett namn som man förstår att det rör sig om en 'holme med stockar' eller liknande. Däremot är det svårt att avgöra vad stockarna syftade på (var det timmertransporter? försvarsverk under vattnet? etc).

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 juli 2004, 11:36

Tuckulmi? På vilket av de samiska språken? På Nordsamiska heter staden Stokholbma (ack. Stokholmma)

/Mikael

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 30 juli 2004, 17:28

barzam skrev:Vill Widsith fortsätta prata om Västerås gör vi det på den befintliga tråden.
Om du så önskar. Vad jag kommer ihåg kunde vi inte nå någon konsensus.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 30 juli 2004, 18:34

Djinghis Khan skrev:Tuckulmi? På vilket av de samiska språken? På Nordsamiska heter staden Stokholbma (ack. Stokholmma)
Sannolikt (sedan 200 år utdöda) kemisamiska, som väl egentligen tillhör Nordsamiska. Ordet skrivs av Johannes Tornæus, som både var uppväxt i Tornedalen och sedermera kyrkoherde i Torneå och Kemi. Tyvärr kommenterade inte Israel Ruong (professor i samiska språk) detta ord.

Min fantasi var väl egentligen att -ulmi inte ska likställas med -holm utan snarare "herre/härskare", jmf. t.ex. (Enaresamiska?) Siite-olmai, "byaherre."

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 juli 2004, 19:16

elof skrev:
Djinghis Khan skrev:Tuckulmi? På vilket av de samiska språken? På Nordsamiska heter staden Stokholbma (ack. Stokholmma)
Sannolikt (sedan 200 år utdöda) kemisamiska, som väl egentligen tillhör Nordsamiska. Ordet skrivs av Johannes Tornæus, som både var uppväxt i Tornedalen och sedermera kyrkoherde i Torneå och Kemi. Tyvärr kommenterade inte Israel Ruong (professor i samiska språk) detta ord.

Min fantasi var väl egentligen att -ulmi inte ska likställas med -holm utan snarare "herre/härskare", jmf. t.ex. (Enaresamiska?) Siite-olmai, "byaherre."
Aha okey, intressant teori faktiskt - men varför skulle samer från Kemi ha namngett Stockholm på 1200-talet?

/Mikael

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 31 juli 2004, 00:07

Djinghis Khan skrev:Aha okey, intressant teori faktiskt - men varför skulle samer från Kemi ha namngett Stockholm på 1200-talet?
Vem som egentligen namngav Stockholm vill jag inte uttala mig om, men min hypotes som jag vill testa är om Stockholm är ett ortsnamn från handels- och kommunikationsnät som sträckte sig från Tyskland upp till Nordryssland, före Norrland kom under rysk kontroll. Eller med andra ord, från en tid då Mälardalsbirka var aktiv stormarknad.

Fristedt menar att konunga-olmuk (*) var även samernas benämning på birkarlar samt sedermera på konungens män (**) (Fristedt, s.74) Som bekant har man länge trott att samtliga birkarlar var från Finland, men en del släktnamn är sydnordiska eller tyska. (Nationalencyklopedin) Av denna anledning skulle Stockholm kunna vara exporter från Finnmarkerna, eller Tyskland, eller det som Mälardalsbirkaborna själv kallade Mälardalsbirka. För det andra skulle man kunna gissa att ortnamnet kungsholm är bildat på samma sätt, d.v.s. ett hemviste för konungaolmuk:er.

Innan jag har större utläggningar och funderingar ska jag granska ortnamnslexikon.

/Tänka fritt är större än att tänka rätt! :-)
---
Erik Fristedt, "Torneå domsaga 1270-1970" (1970)
Nationalencyklopedin, "birkarlar", se dess källförteckning oxå.
(*) konungens män, birkarl, lappfogde, o.s.v.
(**) konungens män, var svenska fogdar som kom att sköta om såväl handeln som lag och ordning i finnmarkerna, för Sveriges räkning.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 31 juli 2004, 05:02

Djingis
Aha okey, intressant teori faktiskt - men varför skulle samer från Kemi ha namngett Stockholm på 1200-talet?
Det är en i hög grad berättigad fråga Djingis.

Jag har en liten teori om varför vår vän Elof anser detta, kanhända har jag fel, men låt mej få gissa.

Det kan vara så att vår vän från Fålhagen anser följande:

Fram till år 500 eller kanske 700 så befolkades Det Sverige som brukar kallas Nordanskogs, av små lågpannade stackare av Finsk-Ugrisk kulturstam. Vid denna tid så masade de raska västgötarna genom Tiveden, och gjorde sig av med dessa.
Men vissa kulturella särdrag finns kvar Nordanskogs och även spår av det härstädes varandes f.d. språket. Därför stammar Stockholm från en Finsk Samisk kulturkrets.

Har jag tagit fel här Elof, eller är det har din teori? Sen ber jag dig observera att det bara är en gissning.

Hälsningar
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 31 juli 2004, 19:21

Nja, inte riktigt det jag vill säga. Genom att betrakta vissa saker som man tidigare inte gjort, kan man kanske komme längre än vad man gjort förut. Vi vet ju att Sverige är väl mer eller mindre bildat av en hansaförbund, och vi vet att konungens män handlade med (troligen mycket rika) finsk-vendiska handelsmän under en lång tidsperiod.

----
edit: ursprungligen använde jag tattareförening för hansaförbund, och tattare för konungens män, bara för ge tillbaka litegrann.
Senast redigerad av 3 sibiriska tigern, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 31 juli 2004, 19:37

Ulf T skrev:Men Aros betyder åmynning. Västra Aros är en stad byggd vid en åmynning. Östra Aros fanns där Uppsala finns idag, vid en annan åmynning.
Det var mer eller mindre en sådan betydelse jag ungefär förväntade mig. (En liknande association verkar ibland föreslås mellan regnbåge och pilbåge.)
Senast redigerad av 2 sibiriska tigern, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 31 juli 2004, 20:36

elof skrev:[OT: jag är väl en amatör som inte helt förkastar 1800-talets antropologiska slutsatser, men vilka sedermera var källor för såväl vissa andra antropologer men även filosofers, författares och politikers felaktiga fantasier in på 1900-talet.]
Nu börjar jag få lite obehagliga rysningar längs ryggen... Menar du med detta att 1800-talets "fysiska antropologi" inte är helt förkastbar?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 31 juli 2004, 22:51

Ok, nu kommer jag väl att få barzam på mig, men jag vill ändå försöka klargöra finsk-ugriskans samiska inflytande på svenskan.

Det är så gott som obefintligt. Det enda ord man med säkerhet kan säga är ett inlån är pojke, från poika. Därmed är väl risken liten för att namnet Stockholm skulle stamma från ett samiskt ord.

Och hur är det då med samerna? Med hjälp av DNA-undersökningar har det gått att fastställa att de svenska samerna är i rakt nedstigande led ättlingar till de jägare som invandrade i Sverige efter istiden. Släktskapen med de finsk-ugriska språken i nordöstra Ryssland bör vi i stället förklara med hjälp av begreppet kumulativa kultursfärer. Ända sedan istiden har det från Skandinavien till Ural funnits en arktisk fångstkultursfär. Inom den har de finsk-ugriska språken utvecklats annorlunda än i områden med jordbruk. Det är frågan om jägarspråk i motsats till bondespråk som östersjöfinskan. Skillnaderna är såväl grammatikaliska som fonetiska och semantiska. Man bygger alltså upp meningarna och böjer orden lite annorlunda, uttalar orden ofta mycket annorlunda och har delvis ganska olika ordförråd. Till samma språkgrupp som samiskan hör syrjanernas och vodjakernas språk i nordöstra Ryssland. Att samiska är besläktat med språk så långt österut har förut tolkats så att samerna har kommit österifrån, men det är alltså fel.

Finsk-ugriska i form av östersjöfinska är alltså en språkgrupp skild från samiskan, och det finns inga säkerställda låneord från finsk-permiskan i svenskan annat än pojke, samt slutligen, samerna kom inte österifrån utan söderifrån...

Därmed borde alla vara lika missnöjda och glada.
Senast redigerad av 2 Widsith, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 31 juli 2004, 23:12

Tack för inlägget Widsith, tur att ngn vill ta del av de senaste vetenskapliga rönen istället för att som (tyvärr) de flesta ständigt mala sitt mantra "Samerna är ett mongoliskt folk som invaderat Sverige österifrån från östra Sibirien eller ngt sådant", "Vart kommer samerna ifrån? Vart i helsike kommer samerna ifrån? De är ju så exotiska och annorlunda, de hör inte hemma i vårt land - de måste kommit från vilda östern!" etc... :x

/Mikael

Skriv svar