Vad är Storbritannien?

wreezig
Medlem

Vad är Storbritannien?

Inlägg av wreezig » 13 juni 2004, 18:48

Ja , vad består Storbritannien av för delar?
Dom jag känner till är England , Wales , Skottland , Nordirland , Falklandsöarna , kanalöarna , Gibraltar samt en ö jag glömt namnet på som ligger någonstans utanför Saudiarabien.
Om jag inte minns helt fel räknas fortfarande det engelska kungahuset som statsöverhuvud över iallafall Australien och kanske Kanada men jag är inte säker och detta är väl endast i formella samanhang och styrs inte av England i praktiken.
Ingår inte några av öarna i Västindien i det brittiska imperiet eller har alla frigjort sig?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 juni 2004, 19:54

Storbritannien proper (eller United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, som det egentligen heter), är just det: England, Wales, Skottland och Nordirland. Shetlands- och Orkney-öarna räknas till Skottland.

Kvarvarande besittningar under brittisk överhöghet, ofta kallade Kronkolonierär: Anguilla, Bermuda, British Antarctic Territory, British Indian Ocean Territory, British Virgin Islands, Cayman Islands, Ducie & Oeno Islands, Falkland Islands, Gibraltar, Guernsey, Henderson Island, Jersey, Isle of Man, Montserrat, Pitcairn Islands, Saint Helena, Ascension Island och Tristan de Cunha, South Georgia and the South Sandwich Islands, Turks and Caicos Islands.

Sedan har vi The British Commonwealth vilket är en samling suveräna nationer som tidigare ingått i det brittiska imperiet och som vidmakthåller vissa band. I Samväldet ingår: Antigua och Barbuda, Australien, Bahamas, Bangladesh, Barbados, Belize, Botswana, Brunei, Cypern, Dominikanska Republiken, Fiji, Gambia, Ghana, Grenada, Guyana, Indien, Jamaica, Kamerun, Kanada, Kenya, Kiribati, Lesotho, Malawi, Malaysia, Maldiverna, Malta, Mauritius, Mozambique, Namibia, Nauru, Nigeria, Nya Zeeland, Pakistan, Papua-Nya Guinea, Samoa, Seychellerna, Sierra Leone, Singapore, Solomon-öarna, Sri Lanka, St. Kitts and Nevis, St. Lucia, St Vincent and the Grenades, Swaziland, Sydafrika, Tanzania, Tonga, Trinidad och Tobago, Tuvalu, Uganda, Vanuatu, Zambia, Zimbabwe. Plus Storbritannien självt, förstås.

Gjorde det saker klarare? Trodde inte det. ;) Men det brittiska imperiet var verkligen jättelikt under sina glansdagar.

Som en irländare jag känner skulle uttrycka det: "Do you know why the sun never set on the British Empire? Because God didn't trust them in the dark" :P

Legoknekten
Medlem

Re: Vad är Storbritannien?

Inlägg av Legoknekten » 13 juni 2004, 22:11

wreezig skrev:... samt en ö jag glömt namnet på som ligger någonstans utanför Saudiarabien ...
Tanker du pa Diego Garcia ute i indiska oceanen?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 13 juni 2004, 23:55

Som Sarvi redan delvis påpekat, så är Storbritannien alltså inte "allt", utan enbart de delar av de båda brittiska öarna som tillhör, eh... Storbritannien...? ;)

/Johan

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 14 juni 2004, 09:59

Men det vi på svenska kallar Storbritannien, är det Great Britain (dvs utan Nordirland) eller United Kingdom (dvs med Nordirland)?

/A

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 14 juni 2004, 10:20

UK = GB + Nordirland

I alla fall enligt brittiska regeringens websida på http://www.direct.gov.uk/Helpdesk/FaqsM ... 1G#4227854
UK or GB?

Q What is the proper name for this country - the United Kingdom or Great Britain?

A The full title of this country is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The UK is made up of England, Scotland, Wales and Northern Ireland. Great Britain (or just Britain) does not include Northern Ireland. The Channel Islands and the Isle of Man are not part of the UK.

Sarvi skrev:Kvarvarande besittningar under brittisk överhöghet, ofta kallade Kronkolonierär: Anguilla, Bermuda, British Antarctic Territory, British Indian Ocean Territory, British Virgin Islands, Cayman Islands, Ducie & Oeno Islands, Falkland Islands, Gibraltar, Guernsey, Henderson Island, Jersey, Isle of Man, Montserrat, Pitcairn Islands, Saint Helena, Ascension Island och Tristan de Cunha, South Georgia and the South Sandwich Islands, Turks and Caicos Islands.
Statusen för dessa besittningar skiljer sig något åt. T ex Anguilla och Gibraltar är "Overseas Territories", medan Isle of Man och kanalöarna är "British Crown Dependencies". Exakt hur skillnaden yttrar sig i praktiken vågar jag absolut inte gissa, hela upplägget för tankarna till det gamla brittiska myntsystemet, och kan förmodligen endast begripas av en engelsk lord som är född i systemet. :)

Henrik

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 14 juni 2004, 14:17

Usquebaugh skrev:Men det vi på svenska kallar Storbritannien, är det Great Britain (dvs utan Nordirland) eller United Kingdom (dvs med Nordirland)?

/A
Intressant fråga. Som Henke svarat, så inkluderas inte Nordirland i uttrycket Great Britain, men jag skulle vilja påstå att när vi svenskar använder namnet Storbritannien så menar vi även Nordirland. Detta främst för att vi inte har något ord som kan ersätta United Kingdom (som ofta används som en förkortning för både GB och NI) Förenade konungariket har inte slagit igenom i det svenska språket, och istället har vi ersatt det med det lite felaktiga Storbritannien. Detta är ju egentligen inte rätt, men det är det mycket i denna värld som inte är.

/Johan

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 14 juni 2004, 20:03

Johan Elisson skrev:
Usquebaugh skrev:Men det vi på svenska kallar Storbritannien, är det Great Britain (dvs utan Nordirland) eller United Kingdom (dvs med Nordirland)?

/A
Intressant fråga. Som Henke svarat, så inkluderas inte Nordirland i uttrycket Great Britain, men jag skulle vilja påstå att när vi svenskar använder namnet Storbritannien så menar vi även Nordirland. Detta främst för att vi inte har något ord som kan ersätta United Kingdom (som ofta används som en förkortning för både GB och NI) Förenade konungariket har inte slagit igenom i det svenska språket, och istället har vi ersatt det med det lite felaktiga Storbritannien. Detta är ju egentligen inte rätt, men det är det mycket i denna värld som inte är.

/Johan
Ja, jag vill påstå att när jag talar om Storbritannien menar jag även Nordirland...

/A

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 14 juni 2004, 20:23

Usquebaugh skrev:Ja, jag vill påstå att när jag talar om Storbritannien menar jag även Nordirland...
Samma här.

Jag är rätt nöjd så länge jag inte slarvar och kallar hela Storbritannien för "England". Ett säkert sätt att reta skottar och walesare.

Henrik

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 15 juni 2004, 19:56

Eller när någon påstår att Irland till hör Storbritannien...horribelt.

Sarvi, hälsa din irländare att han är en klok människa som alla sina landsmän (eller ja, utom pedofilprästerna då!). :D

We're not English, we're not British, we're not Saxon
We're Irish, and proud we are to be...
:)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 16 juni 2004, 09:02

Men varför får t.ex. Skottland spela som eget lag i fotbolls-VM när de inte är ett eget land?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 16 juni 2004, 13:37

Såvitt jag vet beror det på att det skotska fotbollsförbundet inte lyder under något allbritiskt "Storbrittiskt" fotbollsförbund, utan är ett eget förbund direkt under UEFA/FIFA. På samma sätt hade t ex Götaland/Svealand/Norrland rent teoretiskt haft sina egna landslag, om de haft separata "internationella" fotbollsförbund. Visserligen ligger det nog en hel del tradition i det hela, då de brittiska öarna är ursprunget till fotbollen. Däremot får de inte ha separata landslag i OS (vad jag vet), då den olympiska kommitén har andra krav.

/Johan

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 16 juni 2004, 16:57

Nä, precis som friidrottare inte kan tävla för Skottland.

/A

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 19 juni 2004, 11:17

The Channel Islands and the Isle of Man are not part of the UK.
Detta tycker jag är lite lustigt för Drottning Elisabeth räknas som statsöverhuvud på kanalöarna i egenskap som hertiginna av Normandie.
Kanalöarna tillhör ju faktiskt England sedan freden mellan England och Frankrike på 1200-talet då Normandie blev franskt och dom normandiska öarna blev Engelska trots att stora delar av befolkningen talar franska och ser sig själva som fransmän.

Kan det helt enkelt vara så att kanalöarna i praktiken är suveräna stater och har Elisabeth som statsöverhuvud endast som ren formsak , ungefär som t.ex Taiwan är självstyrande och ser sig som en egen nation trots att Kinas styre betraktar ön som en självstyrande del av Kina.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 19 juni 2004, 12:09

Ser Taiwan sig verkligen som en egen nation, jag tror de ser sig som Kina, precis som Folkrepubliken också ser sig som Kina?

Skriv svar