Pistolen heter Smart gun och företaget Metal storm.
http://www.metalstorm.com/12_odwyervle/smartgun.html
Tvåpipsversion som ser ut som en vanlig pistol (till höger - där ser man även hur den laddas. Större bild finns på den länkade sidan);

Fyrpipsversion som kanske blir framtiden? Ser ju helt brutal ut! och rymmer 28 skott! 7 i 9mm i varje pipa.

Mike O´Dwyer skrattades ut 52 år gammal för sina idéer. Han var cicil uppfinnare på hobbybasis utan några egentliga ekonomiska resurser som funderat ut hur man skulle skapa ett bättre skjutvapen med kapacitet att avfyra över en miljon skott i minuten. Nu säger han sig vara värd runt 600 miljoner.
Pistolen skiljer sig på mång sätt från traditionella vapen men det mest påfallande är väl ändå avsaknaden av rörliga delar och att vapnet kan betraktas som en enhet. egentligen rena svartkrutstekniken fast hightech.
Istället för patronhylsor och magasin ligger kulorna på rad i pipan tskiljda av krutladdningar försedda med "elektroniska" tändhattar som styrs av ett batteri i greppet (där magasinet skulle ha suttit). Prototyper finns med keramiska pipor där signalen till tändhattarna inte ens är kabelburen.
Avtryckaren kan programeras för olika typer av eld - allt från enkelskott till helautomatik är möjligt.
Säkerheten är även den högre än på en traditionell pistol. Mjukvaran i pistolen begränsar användarens inställningsmöjligheter OCH möjliggör elektronisk låsning av vapnet. Man kan också se hela vapnets historik via dator dvs allt från tillverkning till senaste avfyrning, användare och ammo-sort. Det finns också ett säkerhetslås som läser användarens hand och fingeravtryck samt kan förses med pinkod och eller magnetkort. Vapnet påverkas inte av radiosignaler eller andra utomstående elektrciteter.
2003 skulle den komma på marknaden hur det gick vet jag inte men den är enbart vänd till millitär och polis till initialt. Färdiga kunder var som jag förstod det polisen i NewYork, Washington DC och den australienska polisen vilka alla lovordade vapnet. Då jag hörde om pistolen var den på test hos privata tillverkare bla Colt...hur det gick vet jag inte.
Den har 9mm ammo och 400 meter per sekund i utgångshastighet. Laddningarna är anpassade så att alla kulor ska få samma utgångshastighet trots olika avstånd i pipan. Fortfarande knuffar den andra kulan på den första lite men det är en obetydlig extra kraft.
Varje pipa kan avfyra skott ca 50 gånger snabbare än traditionella mekaniska vapen (3 skott på 1/500 sekund = 60.000skott/minut). Den höga hastigheten och avsaknaden av rörliga delar gör att tre skott avfyrade i helautomatiskt läge träffar väl inom ett träffområde mindre än snusdosan.
Plus allt detta som låter för bra för att vara sant så kommer pistolen att bli billigare än ett traditionellt mekaniskt vapen! Men man får väl se hur det går... jag tycker det låter intressant i vart fall.
Btw det finns metal storm vapen för millitärt bruk typ antirobotvapen kan jag tänka mig med eldhastighet å över en miljon skott/minut.
Mvh
Björn