Tack!

Har lyssnat på programmet nu.
Sammanfattningsvis tycker jag att Anders Björnsson gör rätt i att ifrågasätta huruvida de makt- och systemskiften som skett i gamla östblocket runt 1990 bör benämnas revolutioner eller kupper. Däremot gillar jag inte att hans resonemang om oktoberrevolutionen, då han i och med detta helt suddar ut betydelseskillnaden mellan begreppen "revolution" och "statskupp". Visst kan det finnas en gråskala där, men att ge oktoberrevolutionen, som var känd i förväg endast av ett fåtal, samma status som februarirevolutionen, tycker jag luktar revisionism i syfte att legitimera bolsjevikernas maktövertagande.
LasseMaja skrev:För 15 år sedan ungifär så slutade man tala om oktoberrevolutionen som en revolution och började istället kalla den för kupp.
Detta är direkt fel, händelserna benämndes "coup d'etat" redan i samtida diplomatisk korrespondens (ett exempel finns på
http://www.yale.edu/lawweb/avalon/diplo ... /ch503.htm)
Det är i samma veva som revolutioner bryter ut i östeuropa som störtar de "kommunistiska" regimerna så kommer man till slutsatsen att oktoberrevolutionen inte kan kallas revolution eftersom den inte kunde ha haft samma folkliga förankring eftersom den resulterade i en minoritetens diktatur.
Rätt men av fel anledning. Oktoberrevolutionen är en statskupp, men inte av den anledningen som Björnsson presenterar, dvs beroende på att de "goda" revolutionerna de senaste 15 åren inte vill dela sin revolutionsstatus med bolsjevikerna, och definitionen skulle vara beroende av något slags eventuell folklig förankringsnivå. Oktoberrevolutionen är en statskupp enligt den definition av "statskupp" som Anders Björnsson själv använder i programmet, dvs "byte av en elit mot en annan" (personligen tycker jag att man bör lägga till att bytet ska vara "icke-konstitutionellt" också). Det var ett mycket litet fåtal som överhuvudtaget kände till att en kupp skulle äga rum, så att tala om något slags nivå av folklig förankring för denna känns meningslöst.
Däremot kan det diskuteras vilken förankring kuppen skulle haft givet att folk kände till att den skulle komma att ske, eller hur stor del av befolkningen som tyckte att det var en bra idé då de väl hörde talas om den. Exakt hur stort detta hypotetiska stöd skulle ha varit finns det inga särskilt goda möjligheter att bedöma, då bolsjevikerna varken försökte legitimera sin kupp i allmänna val eller anlitade Gallup.
Ett problem man får med Björnssons synsätt är att enligt hans logik kan man även definiera om statskuppen då Pinochet tog makten i Chile som en revolution, eller Gustav III:s statskupp i Sverige för den delen. Jag har mycket svårt att se hur man skulle argumentera för att på Björnssons vis få Oktoberrevolutionen till en revolution utan att få Chile på köpet.
Henrik