Koncentrationsläger i Sverige?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
oxenstierna
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 mars 2004, 10:00
Ort: Schweden

Koncentrationsläger i Sverige?

Inlägg av oxenstierna » 7 april 2004, 22:08

Koncentrationsläger i Sverige? Jag har hört dessa påståenden förut. Stämmer de och i så fall användes de?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Re: Koncentrationsläger i Sverige?

Inlägg av Luno » 7 april 2004, 22:21

oxenstierna skrev:Koncentrationsläger i Sverige? Jag har hört dessa påståenden förut. Stämmer de och i så fall användes de?
i lund på 1920 talet så fanns Vipeholmsanstalten , där "sinnesslöa" användes till experiment och forskning och Vipeholm var den största anstalten i sverige

det var många kusliga expriment som gjordes i Lund som tex
en kariesstudie.
Patienterna, även barn, plågades under fyra års tid genom att de tvingades tugga på en vit klibbig massa som inte gick att svälja. Det var den så kallade "Vipeholmskolan" som man kokat ihop speciellt för detta experiment. Det ledde till konstant tandvärk, men läkarna fortsatte med sina forskningsstudier.


Och man lätt även 200 personer svälta ihjäl :?
detta var väll det närmaste vi kom till ett Koncentrationsläger

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Koncentrationsläger i Sverige?

Inlägg av Stilleben » 7 april 2004, 22:42

oxenstierna skrev:Koncentrationsläger i Sverige? Jag har hört dessa påståenden förut. Stämmer de och i så fall användes de?
Inget som under kriget är värt benämningen koncentrationsläger, men det fanns ett tag arbetsläger för vad man tyckte opålitliga värnpliktiga (främst kommunister) samt interneringsläger för i huvudsak kommunistiska emigranter.

viewtopic.php?t=6625&highlight=storsien

viewtopic.php?t=6239&highlight=interneringsl%E4ger
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 7 gånger.

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 7 april 2004, 22:43

Luno: har du nån mer information om vad man ville ev. fick ut av dessa expriment?

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Koncentrationsläger i Sverige?

Inlägg av Moonman » 7 april 2004, 22:54

Stilleben skrev:
oxenstierna skrev:Koncentrationsläger i Sverige? Jag har hört dessa påståenden förut. Stämmer de och i så fall användes de?
Inget som under kriget är värt benämningen koncentrationsläger, men det fanns ett tag arbetsläger för vad man tyckte opålitliga värnpliktiga (främst kommunister) samt interneringsläger för i huvudsak kommunistiska emigranter.

viewtopic.php?t=6625&highlight=storsien

viewtopic.php?t=6239&highlight=interneringsl%E4ger
Varför skulle man inte kunna kalla dessa läger för koncentrationsläger?

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Koncentrationsläger i Sverige?

Inlägg av Martin Lundvall » 7 april 2004, 22:58

Luno skrev: i lund på 1920 talet så fanns Vipeholmsanstalten , där "sinnesslöa" användes till experiment och forskning och Vipeholm var den största anstalten i sverige
Min gamla gymnasieskola. Jag klarade mig dock ifrån bestående men.
Jag har ingen information att tillägga om vad experimneten syftade till förutom att jag antar att man gjorde det just bara på grund av forskningen. Det viktigaste med forskning är ju ibland just bara forskning, man vet inte vad man upptäcker. Det finns emellertid ett medicinhistorisk museum här i Lund som berättar mer om det. Musset ligger i St Larsparken.

/Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 8 april 2004, 07:04

Det fanns ett arbetsläger Storsien norr om Kalix där man låste in kommunister under kriget.

:)

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Koncentrationsläger i Sverige?

Inlägg av Stilleben » 8 april 2004, 07:35

Moonman skrev:
Stilleben skrev:
oxenstierna skrev:Koncentrationsläger i Sverige? Jag har hört dessa påståenden förut. Stämmer de och i så fall användes de?
Inget som under kriget är värt benämningen koncentrationsläger, men det fanns ett tag arbetsläger för vad man tyckte opålitliga värnpliktiga (främst kommunister) samt interneringsläger för i huvudsak kommunistiska emigranter.

viewtopic.php?t=6625&highlight=storsien

viewtopic.php?t=6239&highlight=interneringsl%E4ger
Varför skulle man inte kunna kalla dessa läger för koncentrationsläger?mvh Alex Robsahm
Därför att de inte blev dåligt behandlade. Beträffande arbetslägren (tveksam benämning) var det fråga om att vederbörande fick göra militärtjänstgöring där, vilken mest bestod i att i maklig takt bygga väg o.s.v. De kunde som andra värnpliktiga få permission o.s.v. Man ville bara ha vad man antog var opålitliga element under kontroll. Och det bör ihågkommas att den tidens kommunister med partiet i spetsen ju helhjärtat stött Sovjet under finska vinterkriget och alltså sågs som säkerhetsrisker.

Beträffande de utländska internerade togs de som jag beskrivit om hand i Långmora och Smedsbo, som fram tills dess varit arbetshem för försumliga försörjare och underställda Socialstyrelsen. Det blev de även i fortsättningen med samma obeväpnade personal, lite arbete och med besök av anhöriga. Förhållandena har i skildringar jag läst närmast beskrivits som idylliska.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 8 april 2004, 08:44

En bra bok som delvis berör ämnet är Ann-Marie Ekengrens och Henrik Oscarssons Det röda hotet, som vetenskapligt behandlar underrättelse- och säkerhetstjänsternas hotbilder i fråga om kommunister och "kommunister" (städerskor som städat på någon röd tidningsredaktion femton år innan de sökte jobb på försvaret och så...). Mycket intressant, dessutom nämns interneringarna.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 8 april 2004, 09:06

Ressel
det finns lite på den här sidan
Man utförde till och med grymma experiment på förståndshandikappade människor på Vipeholmsanstalten. Under åren 1946 till 1951 genomfördes en kariesstudie, som skulle komma att ge underlag till Sveriges tandhälsopolitik. En nyckelroll i den studien spelade en specialtillverkad kola bestående av en vit, klibbig massa så stor att den inte gick att svälja - den s k Vipeholmstofféen.

Under fyra års tid plågades patienterna, bland dem även barn, av konstant tandvärk medan läkarna systematiskt förstörde deras tänder med kola, choklad och Vipeholmstoffée. Hålen fick inte lags förrän tandläkarna studerat och registrerat varje kariesangrepp. Då lagades alla hål samtidigt.

http://www.skolweb.se/skolarbeten/read.php?get=2344

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Koncentrationsläger i Sverige?

Inlägg av Moonman » 8 april 2004, 12:02

Stilleben skrev:
Moonman skrev:
Stilleben skrev:
oxenstierna skrev:Koncentrationsläger i Sverige? Jag har hört dessa påståenden förut. Stämmer de och i så fall användes de?
Inget som under kriget är värt benämningen koncentrationsläger, men det fanns ett tag arbetsläger för vad man tyckte opålitliga värnpliktiga (främst kommunister) samt interneringsläger för i huvudsak kommunistiska emigranter.

viewtopic.php?t=6625&highlight=storsien

viewtopic.php?t=6239&highlight=interneringsl%E4ger
Varför skulle man inte kunna kalla dessa läger för koncentrationsläger?mvh Alex Robsahm
Därför att de inte blev dåligt behandlade. Beträffande arbetslägren (tveksam benämning) var det fråga om att vederbörande fick göra militärtjänstgöring där, vilken mest bestod i att i maklig takt bygga väg o.s.v. De kunde som andra värnpliktiga få permission o.s.v. Man ville bara ha vad man antog var opålitliga element under kontroll. Och det bör ihågkommas att den tidens kommunister med partiet i spetsen ju helhjärtat stött Sovjet under finska vinterkriget och alltså sågs som säkerhetsrisker.

Beträffande de utländska internerade togs de som jag beskrivit om hand i Långmora och Smedsbo, som fram tills dess varit arbetshem för försumliga försörjare och underställda Socialstyrelsen. Det blev de även i fortsättningen med samma obeväpnade personal, lite arbete och med besök av anhöriga. Förhållandena har i skildringar jag läst närmast beskrivits som idylliska.
Ett koncentrationsläger måste väl inte plåga sina interner för att kallas ett koncentrationsläger? Det hela handlar väl om att koncentrera vissa "element"? Det verkar iofs som om jag har fått fel uppfattning. Jag hade för mig att kommunisterna inte fick permiss och att de arbetade större delen av kriget. Har du några tips på böcker om detta?

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Re: Koncentrationsläger i Sverige?

Inlägg av Leprazy » 8 april 2004, 12:44

Moonman skrev:
Ett koncentrationsläger måste väl inte plåga sina interner för att kallas ett koncentrationsläger? Det hela handlar väl om att koncentrera vissa "element"? mvh Alex Robsahm
Precis, men själva isoleringen är ju en plåga i sig. Amerikanarna hade ju koncentrationsläger för japaner som bodde i USA under IIvk... Det var Engelsmännen som "uppfan" koncentrationslägren under boer kriget, men det visste ni väl alla om redan :)

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Koncentrationsläger i Sverige?

Inlägg av Moonman » 8 april 2004, 14:21

Leprazy skrev:
Moonman skrev:
Ett koncentrationsläger måste väl inte plåga sina interner för att kallas ett koncentrationsläger? Det hela handlar väl om att koncentrera vissa "element"? mvh Alex Robsahm
Precis, men själva isoleringen är ju en plåga i sig. Amerikanarna hade ju koncentrationsläger för japaner som bodde i USA under IIvk... Det var Engelsmännen som "uppfan" koncentrationslägren under boer kriget, men det visste ni väl alla om redan :)
Jo, vanligt är att folk tar koncentrationsläger = dödsläger och vägrar förstå att andra länder hade koncentrationsläger.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Koncentrationsläger i Sverige?

Inlägg av Martin Lundvall » 8 april 2004, 14:38

Leprazy skrev:Engelsmännen som "uppfan" koncentrationslägren under boer kriget, men det visste ni väl alla om redan :)
Spanjorerna var faktiskt ännu tidigare, 1895 satte de upp det första moderna koncentrationsläget på Kuba. Tror emellertid att Storbritannien upprättade sina läger själva utan att ha blivit inspirerade av Spanien.

/Martin

Flink
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 24 februari 2004, 15:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Flink » 13 april 2004, 00:12

Västindien seglingar det har vi haft det har jag sett på TV.

Men vet någon om vi i Sverige har haft "tukthus" som de som fanns i Finland för inte så länge sedan?

Mvh Flink

Skriv svar