Adam av Bremen.

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Adam av Bremen.

Inlägg av Christer Samuelsson » 20 mars 2004, 15:01

Adam är endast känd för sin Gesta, som den kort brukar kallas. Han har dock gett ut något som Nordisk Familjebok kallar ett betydande geografiskt arbete. Se:
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nf/xpaa0113.html
De situ Daniae et religurumgue trans Daniam sunt regionorum natura.
Jag vågar mej inte på att översätta titeln en gång, men det vore högintressant att ta del av vad där står, är det någon som har en aning?

Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 mars 2004, 15:43

Mina slantar ligger på att Lindir tar det! :D

/Robert Sköld

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 20 mars 2004, 17:07

Titeln bör väl betyda någonting i stil med Om danskarnas land/förhållanden och om naturen hos de övriga områden som ligger bortom Danmark? Jag tror att detta bara är ett alternativt namn på den kända fjärde boken av Adams Gesta, den som annars vanligen brukar kallas Descriptio insularum aquilonis, och att det i motsats till vad som sägs i Nordisk Familjebok inte rör sig om ett självständigt verk. Se t.ex. här.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 21 mars 2004, 02:30

Jo, det är väl mitt intryck också. "Om de geografiska förhållandena i Danmark och i de övriga bortom Danmark liggande områdena" kallas alltså vanligen "Beskrivning av de nordliga öarna". Hela Gestan finns att läsa här: http://hbar.phys.msu.su/gorm/chrons/bremen.htm#descrip

Det kapitel vi nu diskuterar är det som också beskriver det dåtida Sverige, med skridfinnar, Uppsalatempel och allt.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 21 mars 2004, 08:04

Dilbert skrev:Titeln bör väl betyda någonting i stil med Om danskarnas land/förhållanden och om naturen hos de övriga områden som ligger bortom Danmark? Jag tror att detta bara är ett alternativt namn på den kända fjärde boken av Adams Gesta, den som annars vanligen brukar kallas Descriptio insularum aquilonis, och att det i motsats till vad som sägs i Nordisk Familjebok inte rör sig om ett självständigt verk. Se t.ex. här.
Det var ju synnerligen dystert att man inte skulle kunna lita på gamla fina Nordisk Familjebok! Jag hade bestetsat mej på intressanta upplysningar.
Cherister Samuelsson.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 2 april 2004, 12:42

Missa inte vad Lennart Tengborg skrivit om Adam av bremen pa http://www.husaby-well.com/swe/1000/1000art_s.htm

Halsningar fran Zimbabwe, :D /Dan

Skriv svar