Rum - Sultanatet

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Rum - Sultanatet

Inlägg av Habsburg » 16 mars 2004, 20:04

Kanske mera kända som Seljukerna, eller är jag ute och cyklar?

Hur som helst, det jag undrade om när och varför denna maktfaktor föll? Om minnet inte skojar med mig så bröt sig Sultan Osman ut ur Rum sultanatet, var det så att Osmanerna sedan erövrade Seljukerna, eller föll dom kanske enbart pga inre stridigheter?

Blev intresserad av detta när jag stötte på Kilij Arslan och kompani i en korsfarar bok :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 16 mars 2004, 22:05

Tja, först blev ju det seljuqiska ar-Rum försvagat under de ständiga korstågen på 1100-talet (den siste sultanen över alla seljuqer stupade 1194), från öster fick man slå tillbaka kwarizmiska invasioner (de var på flykt undan mongolerna) och 1243 blev sultanen av Rum en vasall under Mongolerna själva. Så länge mongolriket varade förblev Rum en lydstat, men då Ilkhanatet föll och ersattes av Aq-Quyunlu och Qara-Quyunlu så försvann de sista resterna av sultanatet

/DK M

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 16 mars 2004, 22:15

Djinghis Khan skrev:Tja, först blev ju det seljuqiska ar-Rum försvagat under de ständiga korstågen på 1100-talet (den siste sultanen över alla seljuqer stupade 1194), från öster fick man slå tillbaka kwarizmiska invasioner (de var på flykt undan mongolerna) och 1243 blev sultanen av Rum en vasall under Mongolerna själva. Så länge mongolriket varade förblev Rum en lydstat, men då Ilkhanatet föll och ersattes av Aq-Quyunlu och Qara-Quyunlu så försvann de sista resterna av sultanatet

/DK M
Så Osmanerna har ingenting med dem att göra?

Har du någon litteratur att rekommendera?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 17 mars 2004, 09:13

Habsburg skrev:
Djinghis Khan skrev:Tja, först blev ju det seljuqiska ar-Rum försvagat under de ständiga korstågen på 1100-talet (den siste sultanen över alla seljuqer stupade 1194), från öster fick man slå tillbaka kwarizmiska invasioner (de var på flykt undan mongolerna) och 1243 blev sultanen av Rum en vasall under Mongolerna själva. Så länge mongolriket varade förblev Rum en lydstat, men då Ilkhanatet föll och ersattes av Aq-Quyunlu och Qara-Quyunlu så försvann de sista resterna av sultanatet

/DK M
Så Osmanerna har ingenting med dem att göra?

Har du någon litteratur att rekommendera?
Jo, Osmanerna skulle ju resa sig från "Seljuqernas ruiner" i början av 1300-talet då det mongoliska Ilkhanatet kollapsade. Osmanerna själva var ju ättlingar till en rad olika turkiska folk, bl.a. Rum-seljuqerna

Litteratur om vad? Rum-sultanatet eller osmanernas uppgång? Tyvärr känner jag inte till några böcker som fokuserar på den förre...

/DK M

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 17 mars 2004, 14:33

Djinghis Khan skrev:
Jo, Osmanerna skulle ju resa sig från "Seljuqernas ruiner" i början av 1300-talet då det mongoliska Ilkhanatet kollapsade. Osmanerna själva var ju ättlingar till en rad olika turkiska folk, bl.a. Rum-seljuqerna

Litteratur om vad? Rum-sultanatet eller osmanernas uppgång? Tyvärr känner jag inte till några böcker som fokuserar på den förre...

/DK M
Ah på det viset. Om Rum-sultanatet, Osmanerna är ju inte direkt något problem att hitta om :wink:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 18 mars 2004, 21:18

Habsburg skrev:
Djinghis Khan skrev:
Jo, Osmanerna skulle ju resa sig från "Seljuqernas ruiner" i början av 1300-talet då det mongoliska Ilkhanatet kollapsade. Osmanerna själva var ju ättlingar till en rad olika turkiska folk, bl.a. Rum-seljuqerna

Litteratur om vad? Rum-sultanatet eller osmanernas uppgång? Tyvärr känner jag inte till några böcker som fokuserar på den förre...

/DK M
Ah på det viset. Om Rum-sultanatet, Osmanerna är ju inte direkt något problem att hitta om :wink:
Hmmm... Jag kan ju tipsa dig om några böcker, men jag har själv inte läst dem:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846

/DK M

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 18 mars 2004, 22:41

Man tackar, man tackar :)

Skriv svar