Skala 1/6 2:a-världskrigsfigurer (stora bilder)

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Skala 1/6 2:a-världskrigsfigurer (stora bilder)

Inlägg av B Hellqvist » 09 mar 2004 02:39

Jag har fått indikationer på att det finns flera personer som samlar på figurer från Dragon Models, Ltd http://www.dragonmodelsltd.com/catalog/figure_pics/ här i Sverige. Det skulle vara trevligt att komma i kontakt med andra samlare för utbyte av utrustning och uniformer, så man kan slippa jaga småprylar på eBay. Någon intresserad?

Edit: ändrade titeln på tråden till en mer passande.
Senast redigerad av 3 B Hellqvist, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 14 mar 2004 13:33

Jag fick tips om ett forum för samlare av WW2-figurer i skala 1/6: http://pub134.ezboard.com/bonesixthnet Det finns några svenskar där, även om det inte verkar vara många.

Bild

Bilden visar en av forummedlemmarnas förbättrade Dragon-figur. Fantastiskt målningsjobb!

Användarvisningsbild
cicero
Medlem

Inlägg av cicero » 14 mar 2004 14:12

Mycket snyggt målarjobb (lite annat än mina gubbs). Hur stor är en sån figur ungefär i cm (1:6)?
Magnus

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 14 mar 2004 22:16

cicero skrev:Mycket snyggt målarjobb (lite annat än mina gubbs). Hur stor är en sån figur ungefär i cm (1:6)?
Magnus
30 cm (180 cm delat med 6). Kallas även 12"-figurer. Jag har precis beställt en MP-40 som går att ta isär i pipa, låda, underbeslag, slutstycke, rekylfjäder, täckplåt och manöverhandtag. Ungefär 7 cm lång med infälld stock...

Bild

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 03 apr 2004 02:44

En del av charmen med 1/6-figurer är att man kan modifiera dem rätt rejält. Här har jag tagit en SS-pansargrenadjär från BBi (ful uniform!) och fixat om den till en Wehrmacht-PzGr genom att ta en uniform från Dragon, samt några utrustningsdetaljer från samma firma.

Före (uniformsjackan i fältgrått är med som färgjämförelse):

Bild

Efter:

Bild

Det intressanta är att de man möter på diskussionsfora för den här typen av figurer inte sticker under stol med att de gillar att "leka" med sina figurer. Det är avkopplande, pyssligt och lärorikt att modifiera figurerna, och jag har själv lärt mig mer om tyska uniformer på ett par månader, än vad jag ackumulerat på över 20 år!

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 03 apr 2004 08:56

Björn, du får leka med dom om du vill :lol:

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 03 apr 2004 12:19

SÅ när man köper ett sätt får man med vissa vapen och kläder, typ som GI Barbie? :wink:

Priset var lite högt, men en tysk docka skulle sitta fint i hyllan.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 03 apr 2004 12:28

Det ser jädrans trevligt ut det där, men jag tror nog hellre att jag köper något billigare att förstöra... Tålamodet med pillriga grejer är inte på topp, om man säger så... ;)

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 03 apr 2004 21:52

Man kan få tag på figurer för ca $30-35 på eBay (frakten brukar ligga på ca $15). Ett set brukar innehålla en figur med komplett uniform (nåja, inga underkläder), vapen, handgranater, samt stridssele och alla dess tillbehör. Många samlare brukar sedan byta och modifiera tills figuren har uppnått än högre grad av realism.

Ett exempel på en modifierad figur:

Bild

(Se mer här: http://www.sixtydriver.com/ )

Andra väljer att återskapa kända slag eller filmer:

Bild

Hobbyn har utvecklats rejält sedan GI Joe-figurerna kom på 60-talet. De senaste fem åren har flera tillverkare tagit fram figurer från olika tider och konflikter. Leksaksaspekten har tonat bort, och istället får man nu väldetaljerade samlarföremål. Det kan tyckas dyrt med 350-400 spänn för en figur, men har man ett krigs- och uniformsintresse, kan det vara värt det.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 03 apr 2004 22:09

Jag har förresten ett projekt på gång: att plocka ihop en figur som ska föreställa Johann Voss, författare till boken "Soldat i Waffen-SS". Jag har tänkt mig två versioner: en från striderna på Sallafronten i norra Finland sommaren 1944, och en från striderna under Operation Nordwind i januari 1945. Det är här som "dock"-aspekten är perfekt: jag kan byta uniform och vapen för att få fram den version jag känner för. Vissa delar måste jag tillverka själv, som t.ex. den finska puuko-kniv de flesta i 6 SS-bergsjägardivisionen bar. Då jag har en bakgrund som modellbyggare och figurmålare, är detta en bonus. Jag måste leta ledtrådar om vad Voss bar i bokens text och foton, och resten får jag kolla upp i referenslitteratur, vilket stimulerar amatörhistorikern i mig. Kort sagt: jag har kul, och det är det som räknas när dagen är slut. :D

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 03 apr 2004 22:41

Hej Björn!

Jag har också varit intresserad av dessa dockor en längre tid.. har kollat runt lite på internet och så. Har du några tips på bra hemsidor som säljer? Förut hade jag en sida som "favorit", där sålde de bland annat Wittman och rommel som figurer.

Fråga 2: Var är det smidigast/billigast att beställa ifrån, finns det inga alternativ till E-bay?

/dan

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 04 apr 2004 00:01

Jag har handlat alla mina gubbar på eBay hittils, men det här stället har vettiga priser och ett väldigt bra utbud och mycket bra bilder på prylarna:
http://www.goodstufftogo.net/html/catalog1.asp?ID=57

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem

Inlägg av Longsword » 04 apr 2004 01:44

Trevligt. 8)

En hel snygga saker måste jag säga, jag skulle nog själv börja med dessa om jag hade råd.
Airsoften och dess orgie i gear och uniformer i skala 1:1 borgar dock tyvärr för att jag inte har det just nu. :cry:

(Det är roligt det också, på sitt sätt.)

Är klart imponerad av detaljrikedomen och möjligheterna!

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 04 apr 2004 10:10

Wolfblitzer skrev:SÅ när man köper ett sätt får man med vissa vapen och kläder, typ som GI Barbie? :wink:

I vissa kretsar kallas de "Battle Barbies".

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 04 apr 2004 10:25

Uruk-Hai skrev:
Wolfblitzer skrev:SÅ när man köper ett sätt får man med vissa vapen och kläder, typ som GI Barbie? :wink:

I vissa kretsar kallas de "Battle Barbies".
Inte "Kombat Kens" då? :D