Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 september 2010, 20:20

Jag kan fortsätta med mina kyrkfrågor i denna quiz och undrar vilken kyrka i närheten av Enköping som var en pilgrimskyrka under medeltiden?

Teda
Enköpings-Näs
Svinnegarn

Stefan

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Giancarlo » 8 september 2010, 23:43

sveahk skrev:...
8O oj då, det var skarp ammunition 8O ! Här stöter nog två olika synesätt att lösa Skalmans kvizzar på varandra!
Jag företräder nog meningen att här befinner vi oss i ett Internet-medium , som vi också så kan använda, inklusive Google...Många gånger fungerar inte minnet som det skall, många gånger har vi inte just den rätta facklitteraturen för att besvara en fråga - då använder vi Google eller liknande...Min mening är att det inte bara fordrar fantasi och kännedom att hitta det rätta svaret - utan också att det är stor konst att ställa en fråga som inte direkt kan besvaras över Google!
Om jag har trampat på ömma tår, ber jag om ursäkt, och låter gärna frågandet gå mig förbi - frågan är alltå fri!
Oj, Förlåt jag överdrev. :oops: . skulle väl lagt in någon smiley och så, för det var inte alls skarpt menat, utan lite skämtsamt, kan bli fel på internet. Jag tycker det är jättekul att du använder Wikipedia, Google! Tyckte bara att man kan maskera denna användning lite så det inte bara blir wikipedialeken, men men! Sen är det mitt fel att jag kanske hade en lite för enkel fråga hehe.. Du får jättegärna ställa nästa fråga. Hade känts bra!
sveahk skrev: För övrigt var det nog Henrik den åttonde som skrev balladen - och inte den sjuttonde...!

Hans K
Ett I försvann där!
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 9 september 2010, 10:21

No problem, Giancarlo :D ! Fråga kommer...

Hans K

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 9 september 2010, 17:18

En smaksättning.

80 gram apelsinolja
120 gram citronolja
40 gram muskotnötsolja
40 gram kanelolja
40 gram korianderolja
40 gram Neroliolja (oljan från skalet av en bergamott-pommerans-liknande citrus).

Vad smaksätter detta? Det finns fler ingredienser än kryddoljor i den välkända anrättningen - som kan komma som ledtrådar om man vill.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 september 2010, 19:34

Undrar om det behövs en ledtråd, forumet har verkligen krigsgubbar som skriver i de quizzar om andra världskriget och militärhistoria. :lol: *skämt*

Stefan

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 10 september 2010, 11:47

"Hemligt" recept!
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 10 september 2010, 14:01

Man har detta till att marinera kött i.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 10 september 2010, 16:07

lampros skrev:Man har detta till att marinera kött i.
Nej. Kryddningen finns i en mycket vanligt förekommande, nästan globalt allestädes närvarande anrättninng.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 10 september 2010, 16:51

Tomatketchup? Worchestershiresås? HP-sås?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 10 september 2010, 17:14

lampros skrev:Tomatketchup? Worchestershiresås? HP-sås?
Nope. Jag skulle nästan påstå att denna produkt är nästan ännu vanligare än någon av dom.
Tre andra ingrendienser: karamell, limejuice (används antagligen inte, men finns i originalrecept) och socker.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 10 september 2010, 17:19

En googling av ingredienserna ledde mig till "recept på hemgjord Coca Cola", och således: Coca Cola!

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 10 september 2010, 17:33

lampros skrev:En googling av ingredienserna ledde mig till "recept på hemgjord Coca Cola", och således: Coca Cola!

Jeapp! De ingrediendser jag nämner är från originalreceptet på sockerlagen till Coca Cola, hittat i John Pembertons egna papper i början på 90-talet. Coca Cola dementerade det hela genom att säga att detta recept var inte riktigt det samma som de använder. Men det är inte så konstigt, eftersom det är känt att receptet på Cola har ändrats en del sen det skapades. Bland annat har citronsyra ersatts med fosforsyra, även mängden koffein drastiskt minskats samt koka-extrakt har ersatts med avkokaniserat kokaextrakt. Sen reformerade ju Coca Cola receptet på 80-talet med hela "New Coke"-hysterin. Men eftersom detta antagligen är det första receptet på Colan så måste väl dessa kryddor ge en del av den speciella Coca-Cola-karaktären.

Andra ingredienser i receptet: vaniljeextrakt, koffein.

Lampros fråga.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 11 gånger.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 10 september 2010, 17:42

Tack.

Eftersom mina MAT-frågor brukar vara så svåra, härmed en DRYCKESfråga:

Vad smakar destillerat vatten?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 september 2010, 20:59

En ledtråd, den efterfrågade kyrkan ligger längs med riksväg 55 mellan Enköping-Strängnäs.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 12 september 2010, 14:44

lampros skrev:Tack.

Eftersom mina MAT-frågor brukar vara så svåra, härmed en DRYCKESfråga:

Vad smakar destillerat vatten?
Svar: inget! Destillerat vatten smakar inget, det är inte ens salt.

Hahaha, den var bra va...?

Frågan är fri.

Skriv svar