Trondheimsprojektet
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Trondheimsprojektet
Jag har läst om ett sådant projekt som skulle sättas igång i mitten av 1950-talet. Själva projektet gick ut på att det skulle uppföras en hamnanläggning i Trondheimsfjorden. Hamnanläggningen skulle sen kunna användas av Sverige framförallt i krigstider. Det uppfördes också ett lager för olja och det fanns planer på att lägga en pipeline till Sverige. Som jag kan utläsa i boken (Med Moskvas ögon) så förverkligades projektet. För mig är hela detta ämne helt nytt. Jag undrar därför om det är någon som vet något mer och vill dela med sig av sin kunskap.
/Martin
/Martin
Re: Trondheimsprojektet
Martin,
Det står någonting om detta i Agrells "Svenska massförstörelsevapen" - jag kommer inte åt boken nu. Gäster som sover i biblioteket/gästrummet - om du inte kommer åt ett ex. påminn mig så skall jag kolla upp om jag kommer ihåg rätt.
MVH
Hans
Det står någonting om detta i Agrells "Svenska massförstörelsevapen" - jag kommer inte åt boken nu. Gäster som sover i biblioteket/gästrummet - om du inte kommer åt ett ex. påminn mig så skall jag kolla upp om jag kommer ihåg rätt.
MVH
Hans
Trondheimsprosjektet
Jeg vet ikke helt hva du sikter til her, men Trondheim er en strategisk viktig by og har lenge vært behandlet som det. Du kan f.eks. søke på NALMEB og Trondheim så skulle det dukke opp noe, men kanskje ikke det du er ute etter. Den pipelinen har jeg ikke hørt om tidligere.
Frode
Frode
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Re: Trondheimsprojektet
Jag har Agrells bok själv, jag får väl ta och kolla i den lite tydligare.Hans skrev: Det står någonting om detta i Agrells "Svenska massförstörelsevapen" - jag kommer inte åt boken nu. Gäster som sover i biblioteket/gästrummet - om du inte kommer åt ett ex. påminn mig så skall jag kolla upp om jag kommer ihåg rätt.
Tack för uppslaget. Det var i och för sig intressant fakta som dök upp när jag sökte på det. Jag tror emellertid inte att det var det jag sökte. (Jag vet inte riktigt vad jag letar efter) Jag fick uppfattning att det rörde sig om ett svenskt projektet som i fredstid skulle stå till Norges förfogande men i krigstid vara Sverige behjälpligt. Pipelinen vet jag inget. Vad jag läste så kom aldrig den delen projektet längre än till planeringsstadiet. Den andra delen av projektet verkar dock ha genomförts.frodeh skrev: Jeg vet ikke helt hva du sikter til her, men Trondheim er en strategisk viktig by og har lenge vært behandlet som det. Du kan f.eks. søke på NALMEB og Trondheim så skulle det dukke opp noe, men kanskje ikke det du er ute etter. Den pipelinen har jeg ikke hørt om tidligere.
Frode
/Martin
Re: Trondheimsprojektet
Martin,Martin Lundvall skrev:Jag har Agrells bok själv, jag får väl ta och kolla i den lite tydligare.Hans skrev: Det står någonting om detta i Agrells "Svenska massförstörelsevapen" - jag kommer inte åt boken nu. Gäster som sover i biblioteket/gästrummet - om du inte kommer åt ett ex. påminn mig så skall jag kolla upp om jag kommer ihåg rätt.
Tack för uppslaget. Det var i och för sig intressant fakta som dök upp när jag sökte på det. Jag tror emellertid inte att det var det jag sökte. (Jag vet inte riktigt vad jag letar efter) Jag fick uppfattning att det rörde sig om ett svenskt projektet som i fredstid skulle stå till Norges förfogande men i krigstid vara Sverige behjälpligt. Pipelinen vet jag inget. Vad jag läste så kom aldrig den delen projektet längre än till planeringsstadiet. Den andra delen av projektet verkar dock ha genomförts.frodeh skrev: Jeg vet ikke helt hva du sikter til her, men Trondheim er en strategisk viktig by og har lenge vært behandlet som det. Du kan f.eks. søke på NALMEB og Trondheim så skulle det dukke opp noe, men kanskje ikke det du er ute etter. Den pipelinen har jeg ikke hørt om tidligere.
Frode
/Martin
Jag kollade Agrells bok och jag hittade det inte där - sorry, jag måste ha läst det någon annanstans. Jag skall kolla hemma om jag hittar källan.
Men från mitt minne så stämmer det att svenskarna byggde någon form av oljelager, och kanske en planerade en pipeline, för att ha i kris/krigs tid. Jag tror anläggningen såldes eller avvecklades på sextio eller sjuttiotalet.
MVH
Hans
Re: Trondheimsprojektet
Martin,
Jag är ledsen men jag hittar tamigtusan inte var jag har läst det, jag har gått igenom halva mitt bibliotek, nästan, men inget. Kan det ha varit i en dagstidning, jag vet inte.
Sorry, men jag kommer ihåg det som jag sade innan.
MVH
Hans
Jag är ledsen men jag hittar tamigtusan inte var jag har läst det, jag har gått igenom halva mitt bibliotek, nästan, men inget. Kan det ha varit i en dagstidning, jag vet inte.
Sorry, men jag kommer ihåg det som jag sade innan.
MVH
Hans
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Det stämmer.
Relationerna mellan stormakterna försämrades efter 1947 och för Sverige framstod allt tydligare Sovjet som den troligaste angriparen. De norska atlanthamnarna framstod även som ett troligt sovjetiskt mål och ett ockuperat Norge skulle lämna Sverige i ett ohållbart läge.
Ett försök att bilda en nordisk allians drevs av dåvarande utrikesministern samt delar av den svenska militärledningen. Orsaken till att man sökte ett nordiskt alternativ var att det var en kompromiss mellan svenska politiker som förespråkade neutralitet/alliansfrihet och den svenska officerskåren som var välvilligt inställd till en västallians. Även om alliansförsöket misslyckades av flera orsaker så lyckades man med ett av målen; att driva den svenska politiken västerut.
Att säkra Trondheim som införselväg av förnödenheter (och i förlängningen militära styrkor) och att NATO-förbereda svenska flygbaser är bara två exempel på sådant som gjorts för att möjliggöra hjälp till Sverige ifrån väst.
-Oj, det blev ett ganska långt inlägg. Ursäkta utvikningen.
//Östlund
Relationerna mellan stormakterna försämrades efter 1947 och för Sverige framstod allt tydligare Sovjet som den troligaste angriparen. De norska atlanthamnarna framstod även som ett troligt sovjetiskt mål och ett ockuperat Norge skulle lämna Sverige i ett ohållbart läge.
Ett försök att bilda en nordisk allians drevs av dåvarande utrikesministern samt delar av den svenska militärledningen. Orsaken till att man sökte ett nordiskt alternativ var att det var en kompromiss mellan svenska politiker som förespråkade neutralitet/alliansfrihet och den svenska officerskåren som var välvilligt inställd till en västallians. Även om alliansförsöket misslyckades av flera orsaker så lyckades man med ett av målen; att driva den svenska politiken västerut.
Att säkra Trondheim som införselväg av förnödenheter (och i förlängningen militära styrkor) och att NATO-förbereda svenska flygbaser är bara två exempel på sådant som gjorts för att möjliggöra hjälp till Sverige ifrån väst.
-Oj, det blev ett ganska långt inlägg. Ursäkta utvikningen.
//Östlund
Detta projekt hörde jag en hel del om för ungefär 20 år sedan. En kompis gjorde research om det till några artiklar som aldrig blev skrivna. Men vi diskuterade saken en hel del då. Tanken var att åka dit för att kika "on site", dess värre hade jag inte tid men han var där lite senare.
Det var en hamnanläggning, som byggdes efter kriget långt in i Trondheimsfjorden med anslutning till järnvägen över till Sverige. Eller möjligen hade man byggt ut en existerande anläggning. Det fanns en större bergrumsanläggning och lagringsplats för olja. Samtidigt gjordes vissa investeringar i järnvägen. Det är ju goda förbindelse därifrån till hela Södra Norrland och det är ju inte så våldsamt långt från Sundsvall. Hela anläggningen var en del av totalförsvaret.
Har suttit ett tag och försökt minnas vad platsen hette men kommer inte på det helt säkert. Med all möjlig reservation skulle jag vilja säga Muruvik, som ligger ganska nära Værnes flygplats men är som sagt långt ifrån säker. Minnet är bra men kort.
Det säger sig självt att tillgången till en isfri hamn vid Atlantkusten måste ha varit väldigt lockande med tanke på den hotbild man ansåg sig utsatt för på den tiden. När och om detta avvecklades vet jag inget om.
Det var en hamnanläggning, som byggdes efter kriget långt in i Trondheimsfjorden med anslutning till järnvägen över till Sverige. Eller möjligen hade man byggt ut en existerande anläggning. Det fanns en större bergrumsanläggning och lagringsplats för olja. Samtidigt gjordes vissa investeringar i järnvägen. Det är ju goda förbindelse därifrån till hela Södra Norrland och det är ju inte så våldsamt långt från Sundsvall. Hela anläggningen var en del av totalförsvaret.
Har suttit ett tag och försökt minnas vad platsen hette men kommer inte på det helt säkert. Med all möjlig reservation skulle jag vilja säga Muruvik, som ligger ganska nära Værnes flygplats men är som sagt långt ifrån säker. Minnet är bra men kort.
Det säger sig självt att tillgången till en isfri hamn vid Atlantkusten måste ha varit väldigt lockande med tanke på den hotbild man ansåg sig utsatt för på den tiden. När och om detta avvecklades vet jag inget om.
Re: Trondheimsprojektet
Jag har oxå läst det i någon Agrell bok.Martin Lundvall skrev:Jag har läst om ett sådant projekt som skulle sättas igång i mitten av 1950-talet. Själva projektet gick ut på att det skulle uppföras en hamnanläggning i Trondheimsfjorden. Hamnanläggningen skulle sen kunna användas av Sverige framförallt i krigstider. Det uppfördes också ett lager för olja och det fanns planer på att lägga en pipeline till Sverige. Som jag kan utläsa i boken (Med Moskvas ögon) så förverkligades projektet. För mig är hela detta ämne helt nytt. Jag undrar därför om det är någon som vet något mer och vill dela med sig av sin kunskap.
/Martin
Jo då, det blev inrikespolitik redan då,
Hermansson(?- eller vem det nu var för VPK'are) fick order att hålla klaffen -Och att det skulle vara något NATO influerat med att förbättra vägen mellan Östersund och Thronheim var reeeennn Komunist propaganda! (sa man då)
Det byggdes bäde väg (Järnväg?) och bergrum för att lagra både olja och andra förnödenheter.
Men jag är osäker på Pipleinen den blev nog aldrig byggd.
- Yes, Amerikanska marinkåren tog sedan över bergrummen och ställde sin utrustning där.
/John T.
Trondelag
vi gillar verkligen Trondheim här i Östersund, Jämtland & Trondelag Fylke är som ett eget land ibland. Trondheimare håller på Östersund om vi möter Narvik i fotboll, hockey etc.
http://www.ngb-jamtland-trondelag.net
nästan alla i Jämtland har en kompost och tomgångskörning är helt förbjudet.
I Trondheim har jag sett att det är fyllt med Smart-bilar (el bilar).
http://www.ngb-jamtland-trondelag.net
nästan alla i Jämtland har en kompost och tomgångskörning är helt förbjudet.
I Trondheim har jag sett att det är fyllt med Smart-bilar (el bilar).
Re: Trondelag
Läste Jan Linders "Svår Neutralitet" nu på vårt sportlov och där är anläggningen omnämnd också.
MVH
Hans
MVH
Hans
Bumpar den här tråden, då jag hittade projektet omskrivet i neutralitetspolitikkommissionens utredning.
Trondheimsförrådet byggdes eftersom Sverige bedömde det som osannolikt att, om Sovjetunionen besatte Östersjöinloppen, kunna upprätthålla import av strategiska förnödenheter, främst då drivmedel, ens till västkusthamnarna. Under 1950-talet lagrade Sverige drivmedel motsv tre månaders krigstida förbrukning. Detta bedömdes vara otillräckligt. Trots att projektet främst var en militär historia, hänvisade man till hårda isvintrar i Östersjön som skäl för att satsa på en isfri hamn i Norge. Det sades nämligen vara svårt att transportera drivmedel till Norrland från västkusten. Att västkonvojer troligen skulle ha lättare att anlöpa Trondheim än Göteborg i händelse av ofred spelade säkert in i övervägandena.
1956 slöts avtal mellan Sverige och Norge som innebar att en oljehamn, med lagringsutrymmen, skulle uppföras vid Trondheimsfjorden. Lämpligt nog för norrmännen byggdes, samtidigt som oljehamnen och lagren, NATO-flygbasen Vaernes några kilometer från projektet. UD insisterade dock på att anläggningen skulle vara strikt svensk, och för svenska behov, något som norrmännen tydligen ska ha accepterat. Svenska staten byggde anläggningen som stod klar 1962. Hela anläggningen bestod dels av bergrumscisterner (totalt 50 000 m3) främst för flygbränsle och övriga bergrum, en oljehamn i Muruvik, samt en distributionsanläggning i Hell. De tre anläggningarna var förenade med en oljeledningstunnel. Samtidigt förbättrades såväl landsvägen (nuvarande E14) som järnvägen Trondheim-Östersund. Här planerades även en pipeline mellan Hell och Östersund, vilken dock aldrig byggdes. Varför den inte byggdes är inte helt klart, det kan ha varit rent ekonomiska skäl, men ÖB Swedlund skriver att det var utrikesminister Undén som spräckte den av neutralitetspolitiska skäl. Anläggningen var till en början uteslutande svensk.
Anläggningen visade sig dock vara dyr i drift, samtidigt som NATO skapade ett trovärdigt skydd för Östersjöinloppen i form av BALTAP och Sovjetflottans upprustning på Kolahalvön hotade nordliga konvojer. Samtidigt kom man till insikt om att norrmännen och NATO kanske skulle utnyttja anläggningen för egna behov om andan föll på. Bristen på en pipeline gjorde också transporterna till Sverige dyra. Efter ett tag hyrdes två tredjedelar av anläggningen av norska oljebolag, och numera är den helt i norsk ägo.
Trondheimsförrådet byggdes eftersom Sverige bedömde det som osannolikt att, om Sovjetunionen besatte Östersjöinloppen, kunna upprätthålla import av strategiska förnödenheter, främst då drivmedel, ens till västkusthamnarna. Under 1950-talet lagrade Sverige drivmedel motsv tre månaders krigstida förbrukning. Detta bedömdes vara otillräckligt. Trots att projektet främst var en militär historia, hänvisade man till hårda isvintrar i Östersjön som skäl för att satsa på en isfri hamn i Norge. Det sades nämligen vara svårt att transportera drivmedel till Norrland från västkusten. Att västkonvojer troligen skulle ha lättare att anlöpa Trondheim än Göteborg i händelse av ofred spelade säkert in i övervägandena.
1956 slöts avtal mellan Sverige och Norge som innebar att en oljehamn, med lagringsutrymmen, skulle uppföras vid Trondheimsfjorden. Lämpligt nog för norrmännen byggdes, samtidigt som oljehamnen och lagren, NATO-flygbasen Vaernes några kilometer från projektet. UD insisterade dock på att anläggningen skulle vara strikt svensk, och för svenska behov, något som norrmännen tydligen ska ha accepterat. Svenska staten byggde anläggningen som stod klar 1962. Hela anläggningen bestod dels av bergrumscisterner (totalt 50 000 m3) främst för flygbränsle och övriga bergrum, en oljehamn i Muruvik, samt en distributionsanläggning i Hell. De tre anläggningarna var förenade med en oljeledningstunnel. Samtidigt förbättrades såväl landsvägen (nuvarande E14) som järnvägen Trondheim-Östersund. Här planerades även en pipeline mellan Hell och Östersund, vilken dock aldrig byggdes. Varför den inte byggdes är inte helt klart, det kan ha varit rent ekonomiska skäl, men ÖB Swedlund skriver att det var utrikesminister Undén som spräckte den av neutralitetspolitiska skäl. Anläggningen var till en början uteslutande svensk.
Anläggningen visade sig dock vara dyr i drift, samtidigt som NATO skapade ett trovärdigt skydd för Östersjöinloppen i form av BALTAP och Sovjetflottans upprustning på Kolahalvön hotade nordliga konvojer. Samtidigt kom man till insikt om att norrmännen och NATO kanske skulle utnyttja anläggningen för egna behov om andan föll på. Bristen på en pipeline gjorde också transporterna till Sverige dyra. Efter ett tag hyrdes två tredjedelar av anläggningen av norska oljebolag, och numera är den helt i norsk ägo.