Var Folke Bernadotte nazist?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

Var Folke Bernadotte nazist?

Inlägg av Buxen » 2 januari 2004, 22:05

De vita bussarna har väl de flesta historiskt intresserade hört talas om men att det på FB,s order gjordes brutala urval av koncentrationslägerfångar och de som inte hörde till den västra delen av Europa borde inte göra sig besvär. De vita bussarna var enbart anpassade för kzl fångar med ursprung från Norge, Danmark, UK, Frankrike osv.
Att FB sedemera reser på egen bekostnad till England för att ta sin personlige vän SS-Generalen Walter Schellenberg i försvar stärker väl ändå synen på Folke Bernadotte som nazivänlig. Att faanskapet sedan tror sig besitta de egenskaper som krävs för att mäkla fred i Israel/Palestina konflikten utgör ett schenant förspel i den sedemera väl infekterade frågan inom svensk socialdemokratisk politik.
Att Sternligan mördade Folke Bernadotte kan väl bara ses som att FB utgjorde ett hot emot Judarna eller att FB 1945 visade sitt rätta antisemitiska ansikte.
Vad tror ni, var Folke Bernadotte en nazist och i sin förlängning, borde inte det svenska kungahuset vädra ut all nazistisk dynga en gång för alla om det nu ska kunna bestå. För mig är detta en ödesfråga, trots allt är jag för monarkin i vårt land men om det ska ske på bekostnad av sanningen blir jag mer tveksam.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Var Foke Bernadotte nazist?

Inlägg av Martin Tunström » 2 januari 2004, 22:53

Buxen skrev:De vita bussarna har väl de flesta historiskt intresserade hört talas om men att det på FB,s order gjordes brutala urval av koncentrationslägerfångar och de som inte hörde till den västra delen av Europa borde inte göra sig besvär. De vita bussarna var enbart anpassade för kzl fångar med ursprung från Norge, Danmark, UK, Frankrike osv.
Men forfarande är de judar.
Att FB sedemera reser på egen bekostnad till England för att ta sin personlige vän SS-Generalen Walter Schellenberg i försvar stärker väl ändå synen på Folke Bernadotte som nazivänlig.


När han hade räddat tusentals judar i andra världskriget? :roll: Dessutom behöver man inte var nazist för att man försvarar en vän som tillhört SS.

Att faanskapet sedan tror sig besitta de egenskaper som krävs för att mäkla fred i Israel/Palestina konflikten utgör ett schenant förspel i den sedemera väl infekterade frågan inom svensk socialdemokratisk politik.
Att Sternligan mördade Folke Bernadotte kan väl bara ses som att FB utgjorde ett hot emot Judarna eller att FB 1945 visade sitt rätta antisemitiska ansikte.
Ja, alla som är kritiska mot Israels utrikespolitik måste ju vara nazister/rasister/antisemiter/judehatare osv. Att det handlar om helt vanlig kritik mot Israel kan ju inte vara fallet? Eller? Föresten, trevligt ordval du använder dig av när du beskriver en person som räddat tusentals människor:
Att faanskapet sedan
----------------------------------
Vad tror ni, var Folke Bernadotte en nazist och i sin förlängning, borde inte det svenska kungahuset vädra ut all nazistisk dynga en gång för alla om det nu ska kunna bestå. För mig är detta en ödesfråga, trots allt är jag för monarkin i vårt land men om det ska ske på bekostnad av sanningen blir jag mer tveksam.
Mig veterligen är det helt fritt för historiker och forskare att studera kungahusets ställning gentemot nazismen.

/Anno
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 januari 2004, 23:16

Att det gjordes urval är ingen direkt nyhet. Förhandlingarna gällde från första början enbart danska och norska koncentrationslägerfångar. Det gäller alltså inte enbart judar. Att detta urval gjordes tycker jag är rätt självklart. Det rör sig om en relativt liten och klart definerad grupp som Sverige har starka band till. Vilket leder till att Himmler tror att Sverige kommer bli mer vänligt ställd till Tyskland. (Antar jag) När bussarna kom ner till Tyskland brydde man sig inte så mycket om sitt arrangemang, man förde hem alla nordiska personer. Efter att det var klart tog man så många andra som möjligt. Vilket gjorde att människor av yterliggare 22 nationaliteter kom till Sverige. (källa: Dahlberg, Hans. I Sverige under andra världskriget)

Hur tycker du själv att Bernadotte skulle agera?

/Martin

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 2 januari 2004, 23:30

Buxen. Vad du tar i. Enda egentliga indicium som stödjer ditt påstående att Bernadotte var nazist är att en av Hitlers generaler var hans personliga vän.
Okej, det kan ses som ett indicium.
Sedan visst kan man ha som en hypotes att Sternligan mördade honom för att de hade bevis som inte vi har. Men det är fortfarande bara ett indicium. Kanske.

Martin L. förklarar bra din huvudpoäng: varför de hade ett visst urval - dessutom, eftersom antalet bussar var begränsat, men fångar som ville räddas stort, så vad det än gjorde var de tvungan att göra ett urval.

Hur som helst. Det är helt okej att komma med en hypotes, också om den är lite väl våghalsigt.
Men det är stor skillnad mellan att komma med en hypotes att diskutera kontra ett hätskt angrepp med tillhörande okvädingsord mot en namngiven, visserligen död, men dock enskild person.

Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

+++

Inlägg av Buxen » 2 januari 2004, 23:33

Ser inget självklart i ett urvalsförfarnade vad det gäller en räddningsoperation, varför välja bort den ene till förmån för den andre.
Ett sådant förfarande är för mig helt främmande. För övrigt var hela iden med Vita Bussarna Felix Kerstens, men han tystades ner med hotet om att bli utvisad, något som skedde på direkt order av FB.
För min del framträder här en opportunistisk vindflöjel, en medlem av det svenska kungahuset som försökte kratsa kastanjerna ur elden genom en kvasiädel insats 1948. Något som enligt all logik blev Folke Bernadottes död. Såklart att folk som råkat ut för honom och sedan anlände till Israel berättade om FB,s förfarande under de sista månaderna av kriget.
Ingen vacker beskrivning.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: +++

Inlägg av Martin Tunström » 2 januari 2004, 23:43

Buxen skrev:Ser inget självklart i ett urvalsförfarnade vad det gäller en räddningsoperation, varför välja bort den ene till förmån för den andre.
Därför man inte kan rädda alla.
För övrigt var hela iden med Vita Bussarna Felix Kerstens, men han tystades ner med hotet om att bli utvisad, något som skedde på direkt order av FB.
Ja, men det var Bernadotte som förhandlade med Himmler och såg till att idéen blev verklighet och på så sätt kunnde man rädda 27.000 människor. För övrigt, vad skulle en nazistisk Bernadotte tjäna på att rädda judar?

/Anno

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 januari 2004, 23:44

Du svarade inte på min fråga riktigt tycker jag. Nämligen hur du tycker att aktionen borde ha anordnats. Jag tvivlar ju starkt på att aktionen hade blivit av om man från svensk sida sagt vi vill ha full frihet att ta hem vilka vi vill från era läger.

Jo i princip kan jag hålla med dig att det är fel att ha urvalskriterier. Fast i det här läget (och många andra) får man vara inse antingen gör jag det på detta sättet som jag inte gillar eller gör jag inget alls. Däremot hade jag i ett liknande läge fått valet att antingen rädda 1000 svenskar eller 1000 människor av någon annan nationalitet så hade jag valt svenskarna. Detta trots att jag inte är rasist eller har något som helst människor som inte kommer från Sverige. Tänkte bäst att påpeka så man inte blir besylld för rasism. :roll:

/Martin

Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

+++

Inlägg av Buxen » 2 januari 2004, 23:44

Stefan. du verkar dåligt påläst och varför skräda orden i denna fråga? Att det svenska kungahuset hyste en nazivänlig hållning under åren fram till 1945 där det gjordes besök hos både Gestapo och Herman Göring är allmänt känt. Som lök på laxen framkommer det att vår ståtliga drottnings far var medlem av NSDAP.
Nog är det länge sedan allt detta hände, men varför kan inte genom en intervju i TV vårt svenska kungahus ta avstånd från all denna lort en gång för alla.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Var Folke Bernadotte nazist?

Inlägg av Lindir » 2 januari 2004, 23:45

Buxen skrev:Att Sternligan mördade Folke Bernadotte kan väl bara ses som att FB utgjorde ett hot emot Judarna eller att FB 1945 visade sitt rätta antisemitiska ansikte.
Sternligans handlingar kan bara stå för Sternligan själva. De var en mycket liten grupp och stod i stark opposition både mot den israeliska regeringen och den stora judiska folkmajoriteten. De totalförbjöds också raskt efter dådet. (Däremot är det förstås oroväckande att några av deras ledare rehabiliterades senare och uppnådde ledande politiska positioner i Israel, men det hör till ett avsevärt senare stadium av Israels historia.)

Däremot var det betydligt fler judar än Sternligan som var starkt kritiska till det Bernadottes första delningsförslag, inkl de politiskt ansvariga. Vad många har missat är att detta inte var det förslag som senare blivit känt som "Bernadottes delningsförslag", utan en föregångare till detta, som var betydligt mer negativt ur judiska synvinkel (överraskande negativt, för de flesta bedömare). Precis före mordet hade han dock dragit tillbaka detta förslag och utarbetat ett nytt (det som senare blev känt). Sternligan kände inte till detta nya förslag, utan mordet skedde med hänvisning till det gamla, inte längre aktuella förslaget. Ödets ironi, om man säger så ...
Buxen skrev:Vad tror ni, var Folke Bernadotte en nazist [...]
Definitivt inte.
Senast redigerad av 1 Lindir, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: +++

Inlägg av Martin Tunström » 2 januari 2004, 23:50

Stefan. du verkar dåligt påläst och varför skräda orden i denna fråga? Att det svenska kungahuset hyste en nazivänlig hållning under åren fram till 1945 där det gjordes besök hos både Gestapo och Herman Göring är allmänt känt.


Att det fanns många människor i Sverige som var protyska, som det svenska kungahuset, gör inte dessa automatiskt till nazister.
Som lök på laxen framkommer det att vår ståtliga drottnings far var medlem av NSDAP.
Här ärver vi faderns politiska världsåskådning. :roll: Sedan undrar jag vad detta har med ämnet att göra? [Bernadotte är ämnet] Mig veterligen gifte sig kungen och drottningen i ett senare skedde..

Nog är det länge sedan allt detta hände, men varför kan inte genom en intervju i TV vårt svenska kungahus ta avstånd från all denna lort en gång för alla.
Varför skulle de göra detta, jag tycker jag redan sett bevis från deras sida att de tar avstånd från rasism/nazism genom att stödja olika projekt i världen för barn av olika etniska tillhörigheter.

/Anno

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 januari 2004, 00:04

Buxen skrev:Att det svenska kungahuset hyste en nazivänlig hållning under åren fram till 1945 där det gjordes besök hos både Gestapo och Herman Göring är allmänt känt.
Nej, det är inte "allmänt känt", även om det ofta påstås i onyanserade framställningar. Något möte med Göring känner jag visserligen inte till, men Gustav V mötte däremot Hitler vid två tillfällen. Båda gångerna passade han på att protestera skarpt mot judepolitiken. Första gången (1933) fick han Hitler att resa på sig, slå näven i bordet och skrika att judarna hade skaffat sig för stor makt. Andra gången (1939) vägrade Hitler att överhuvud taget svara med ett enda ord på kungens angrepp.

Vid en diplomatmiddag i Stockholm 1938 angrep han Hitler och den tyska politiken så hårt att den tyske ministerns hustru, som han förde till bordet, brast i storgråt, varefter ministerparet snabbt lämnade middagen.

Inte heller var han något som helst slags favorit hos den tyska ledningen. 1940 roade sig Hitler och Goebbels med att rangordna de europeiska kungahusen, varvid de svenska hamnade näst sist på listan (före Carol av Rumänien). I den tyska nazipressen kallades det svenska kungahuset under kriget bl a för "svin i smoking" och "typisk bonapartisk uppkomlingsdynasti".

Om den svenska kronprinsessan sade Hitler bl a (1943):
"Den svenska kronprinsessan är en engelska. Hon är en fiende till oss, besatt av hat. Hon är en av de främsta pådrivarna i Sverige. Att käringen talar tyska flytande gör henne ännu mer avskyvärd".

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 januari 2004, 00:10

Något möte med Göring känner jag visserligen inte till, men Gustav V mötte däremot Hitler vid två tillfällen.
Både kungen och prinsen fick besök av Göring. [Något som är rätt normal mellan två grannländer och i det diplomatiska spelet]
Bilagor
Göring, the King and the Prince.jpg
Göring, the King and the Prince.jpg (210.05 KiB) Visad 3930 gånger

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 januari 2004, 00:21

Buxen,

Vad har Walter Schellenberg gjort sig skyldig till, mer en att han var medlem av SS? Hoppas du kommit fram till något om han, sedan du startade denna tråden:

viewtopic.php?p=131970&highlight=#131970
Buxen skrev:Ok Gute du vet säkert betydligt mer än mig i saken. Berätta om Walter Schellenberg och dennes rättrådiga och oförvitliga gärning.
Jag vill veta allt om denne humanismens tillskyndare.
/Anno

Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

+++

Inlägg av Buxen » 3 januari 2004, 00:35

Både Anno och Lindir.
Ni kommer med intressanta fakta i frågan, men de hätska utfall från tyskt håll under denna tiden utgjorde inte på något sätt något svar på någon svensk not, utan här handlade det om nazistiska hjärnspöken visavi Arienland Schweden. Här framstår NaziTyskland med all dess mentala ohälsa på ett synnerligen klart sätt.
Borde vi inte skippa skitsnacket nu och officiellt förklara allt det som alla Sveriges innevånare av äldre snitt känner till, att det svenska kungahuset de facto var nazistvänligt under dessa svåra år. Det gjordes regelbundna besök av Gustaf VI Adolfs prinsar där vår framlidne kronprins Gustaf Adolf och dennes bröder var välfrekventerade besökare hos Herman Göring. Då Göring av Hitler hade utsetts till den officielle mottagaren av statsbesök är nu detta inget märkligt alls.
Nog hade P-A Hansson det svårt nog att hålla Sverige utanför kriget men måhända att han fick viss draghjälp av vårt svenska kungahus.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 januari 2004, 00:44

Borde vi inte skippa skitsnacket nu och officiellt förklara allt det som alla Sveriges innevånare av äldre snitt känner till, att det svenska kungahuset de facto var nazistvänligt under dessa svåra år.
Vi kan sluta med "skitsnacket", när du kommer med lite bevis bakom ditt påstående.
Det gjordes regelbundna besök av Gustaf VI Adolfs prinsar där vår framlidne kronprins Gustaf Adolf och dennes bröder var välfrekventerade besökare hos Herman Göring.
Var, när och hur många gånger? Besöken bevisar heller inget att kungafamiljen skulle varit nazistvänliga.

/Anno

Skriv svar