Snabbmat
Snabbmat
Jag undrar om snabbmaten har något ursprung någonstans. Amerika kan knappast vara ursprungslandet.
- Djinghis Khan
- Medlem
- CJBackfire
- Medlem
såg ett program på discovery som handlande om uppfiningar som vi trodde var så moderna med som funnit länge, eller funnits och glömts bort och hitttats på igen..Romarna lär ha uppfunnit take away hamburgaren..många romare hade inte kök så de köpte "take away" mat
då fanns det en köttbitt mellan två bröd..
då fanns det en köttbitt mellan två bröd..
-
Gutekrigaren
- Medlem
Jag vill påminna om det franska ordet och näringsställetn Bistro, dvs tidiga 7-11; som lär komma från ryskans ord för fort (yalla, yalla på dagens svenska). (Jo, bistro på ryska betyder fort , snabbt, ja).
Namnet sägs komma från Napoleons invasion i ryssland 1812, när soldaterna på marsch gick in i bondstugor och krävde mat fortast möjligt - bistro, bistro!
Namnet sägs komma från Napoleons invasion i ryssland 1812, när soldaterna på marsch gick in i bondstugor och krävde mat fortast möjligt - bistro, bistro!
Nu vill jag bara påpeka att Yalla betyder "vid Allah" och inte fort.Stefan skrev:Jag vill påminna om det franska ordet och näringsställetn Bistro, dvs tidiga 7-11; som lär komma från ryskans ord för fort (yalla, yalla på dagens svenska). (Jo, bistro på ryska betyder fort , snabbt, ja).
Det är däremot sant att yalla ofta används med betydelsen skynda dig!
Re:
Salt sill, bara att plocka ur tunnan och äta...Casanova skrev:Mycket intressant, har Sverige haft någon snabbmat under 15-16-eller 1700-talen?
-
frejs väpnare
- Medlem
Re: Snabbmat
Aha, Lampros har läst om salig Lutterlögns liv, förevigat av Fritjof Nilsson Piraten.lampros skrev:Salt sill, bara att plocka ur tunnan och äta...
Re:
Yee Allah! Enligt min tro har det uttrycket ursprungligen mest använts (av svenskar) i den totalt motsatta betydelsen.Albert skrev:Nu vill jag bara påpeka att Yalla betyder "vid Allah" och inte fort.Stefan skrev:Jag vill påminna om det franska ordet och näringsställetn Bistro, dvs tidiga 7-11; som lär komma från ryskans ord för fort (yalla, yalla på dagens svenska). (Jo, bistro på ryska betyder fort , snabbt, ja).
Det är däremot sant att yalla ofta används med betydelsen skynda dig!
När Sverigen skickade FN-trupp till Gaza så drabbades soldaterna alltsom oftast av fruktansvärda magsjuka, vilket fick som konsekvens att de bara upphörde med all verksamhet och sprang (snarare förflyttade sig snabbast möjligt) i riktning mot ett "avträde". Den arabiska lokalbefolkningen observerade naturligtvis detta,. När de såg nån som var aktuell så ropade de "yalla yalla" vilket gav nam åt (den i FN-kretsar berömda) "yalla-sjukan".
(Detta kanske betraktas som off-topic men jag tycker det finns en viss koppling till området mat och dryck.)
Re:
Jäpps, det stämmer! Finns en renoverad i Pompeji!Gutekrigaren skrev:Romarna lär ha haft nån slags tavernor med matkrukor nedsänkta i en sorts bardisk, att serveras med bröd och vin. Någon annan kan säkert utveckla bättre än jag.
Mvh Petter
http://www.tribune.ie/news/internationa ... -from-ash/
http://www.kuriositas.com/2010/03/pompe ... -open.html
- Bilagor
-
- vetutius.jpg (62.4 KiB) Visad 3480 gånger