Åsikter om sagan om konungens återkomst *spoiler varning*

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Åsikter om sagan om konungens återkomst *spoiler varning*

Inlägg av L. Josephson » 17 december 2003, 10:29

Vad tycker ni? Gillade filmen skarpt men varför har de klippt bort så mycket i slutet? Saruman försvinner bara i tvåan, blev förvånad när jag insåg att hoberna inte behövde strida mot honom och börja bygga upp Fylke igen.

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 17 december 2003, 10:49

Filmen var underbar!

Jag tycker att det inte gjorde någonting att de inte hade med någonting om Sarumans påhitt. Jag skulle inte ha klarad av det...
Det mäktigaste var när Rohirim kom till Pellenors slätt och radade om på kullen. Om jag hade haft ett svärd skulle jag rusat in i bioduken jag med.
Ja djädrar...

Användarvisningsbild
KättarAngus
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 7 november 2003, 05:02
Ort: Stockholm, bor i Uppsala

Inlägg av KättarAngus » 17 december 2003, 11:26

Det var attans mycket ljusgrönt/limegrönt i scenerna med de odöda, hade föredragit en mer benvit eller gråaktigare nyans men effekterna var attans snygga vilket som.

Vissa stridscener var lite för närbildsbetonade IMHO, det blev mest ett virrmarr av bepansrade extremiteter och vapen som flashar förbi.

/Angus

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Åsikter om sagan om konungens återkomst *spoiler varning

Inlägg av B Hellqvist » 17 december 2003, 11:47

L. Josephson skrev:Vad tycker ni? Gillade filmen skarpt men varför har de klippt bort så mycket i slutet? Saruman försvinner bara i tvåan, blev förvånad när jag insåg att hoberna inte behövde strida mot honom och börja bygga upp Fylke igen.
Det har varit känt i minst tre år att rensingen av Fylke inte skulle vara med, och tänker man efter, så är det ett klokt val. Om de scenerna hade varit med, hade det inneburit minst 25 minuter extra till en redan lång film. Och för att förekomma uppföljningsfrågan: nej, det blir ingen rensning på ROTK: EE.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 30 juni 2003, 17:34
Ort: Sundsvall

Inlägg av Aeglos » 17 december 2003, 13:59

Jag tyckte den var underbar..

När rohirrim kom och plöjde genom orchernas led så kunde jag nästan inte sitta still pga att jag var så exalterad.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 17 december 2003, 16:21

En sak till jag blev lite fundersam över, varför är inte Sauron's "diplomat" med? Jag trodde att han skulle vara, till och med sett bilder på det från filmen?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 17 december 2003, 16:50

L. Josephson skrev:En sak till jag blev lite fundersam över, varför är inte Sauron's "diplomat" med? Jag trodde att han skulle vara, till och med sett bilder på det från filmen?
Bortklippt som mycket annat pga tidspressen. Orginal klippningen var 4 timmar och 15 minuter utan eftertexter, bioversioen 3 timmar 20 minuter med eftertexter (som jag tror är på 6-8 minuter).

Sedan så fanns det ju en del scener som kunde kortats eller tagits bort helt och hållet. Fram för allt Legolas överdrivna mûmakil dödande, en scen som var nästan lika fånig och otrovärdig som hans sköld-surfande i TT.
/Daniel

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 25 maj 2003, 20:01
Ort: sthlm

Inlägg av Ayrabeth » 17 december 2003, 17:01

Det var också en hel del bilder från den släppta trailern som man förväntade sig att se i filmen, åtminstone jag som lägger märkte till onöodiga detaljer, men som inte dök upp. Lite märkligt... Men det finns väl antagligen med på extended då.
Sedan så fanns det ju en del scener som kunde kortats eller tagits bort helt och hållet. Fram för allt Legolas överdrivna mûmakil dödande, en scen som var nästan lika fånig och otrovärdig som hans sköld-surfande i TT.
/Daniel
Nästan lika fånig? Jag skulle säga överdrivet mycket mera fånig... :)

Det känns som att Return of The King har tappat mycket av sjävla sago-känslan, vilket är lite synd...men klart en helt fantastiskt film!

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 30 juni 2003, 17:34
Ort: Sundsvall

Inlägg av Aeglos » 17 december 2003, 18:25

L. Josephson skrev:En sak till jag blev lite fundersam över, varför är inte Sauron's "diplomat" med? Jag trodde att han skulle vara, till och med sett bilder på det från filmen?
Han är med i Extended Version.
Han spelas av samme man som är tunnelbane-vakten i Matrix Revolutions.
Han som slår in Neo i väggen.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 30 juni 2003, 17:34
Ort: Sundsvall

Inlägg av Aeglos » 17 december 2003, 18:26

Oj, det blev mycket "han" där :oops:

Boromir III
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 31 augusti 2003, 15:46
Ort: Uppsala

Inlägg av Boromir III » 17 december 2003, 18:41

Det som suger är att PJ på senare tid har visat allt mindre intresse för EEn. Skulle tro att han lägger till 30 minuter max.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 17 december 2003, 20:27

en sak som jag saknade var palantíren när Denethor brinner. han söger ju tidigare i filmen att han har sett mer än vad dom tror, men sen så får man inte veta hur.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 17 december 2003, 21:34

Boromir III skrev:Det som suger är att PJ på senare tid har visat allt mindre intresse för EEn. Skulle tro att han lägger till 30 minuter max.
Och vad skulle det finnas för bevis för detta påstående :? , tvärtom så är det ju så att längden på materialet som lagts till till EE versionerna helatiden ökat och PJ har i en intrevju i en dansk tidning sagt att längden mycket väl kan gå över 4 timmar ROTK EE.
/Daniel

Boromir III
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 31 augusti 2003, 15:46
Ort: Uppsala

Inlägg av Boromir III » 17 december 2003, 22:08

Intervjun med Wiklund igår(bionytt). PJ sa ungefär 30 minuter mer.

Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Inlägg av Ygge » 18 december 2003, 11:30

Jag tycker att det var alldeles för lite orcher utanför Minas Tirith och alla dessa bevingade bestar var för mycket, de kunde nog ganska lätt tagit staden på egen hand. Legolas akrobatik och vissa otroligt dåligt datagjorda scener förstörde lite av känslan men trots allt detta var faktiskt filmen bra, bättre än väntat.

Är det ingen annan som tycker att början borde ha tagits med tidigare, när Gandalf berättar om Smeagol kanske?.....

Skriv svar