Cypern

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Cypern

Inlägg av Marcus » 14 december 2003, 11:48

Idag går man till val i den turkiskcypriotiska republiken på Cypern och då vore det intressant att få höra hur ni ser på denna konflikt i & delning av Cypern, både hur man kommit till den nuvarande situationen och vilket hopp det finns för en lösning framöver.

/Marcus

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 december 2003, 12:41

Hemskt. Inget land borde vara delat. Varekn Korea, Vietnam (ett tag sen de var delade, men iaf) eller cypern förtjänar det. Det blev väl inget av det valet om jag inte missminner mig helt fel?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 15 december 2003, 14:17

Valresultatet var förvisso positivt för de som åter vill se ett enat Cypern. Däremot blev det ju en parlamentarisk mardröm som riskerar att handlingsförlama de integrationssträvande krafterna i oppositionen.

För er som inte följt valresultatet: regeringspartierna och oppositionen fick exakt lika många - 25 vardera - av de totalt 50 mandaten i parlamentet. I avsaknad av vågmästare och med klara åsiktskillnader mellan partierna talar det mesta för att regeringsbildandet nu blir minst sagt komplicerat.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 december 2003, 15:28

Besynnerligt att man inte har garderat sig genom att ha ett ojämnt antal platser...

När Cypern delades så var det väl föregått av bråk och uppvigling från "nationalistiska" partier som ville få till en accentuering av skilnader och en delning mellan de båda folkgrupperna. Dessa har väl fortfarande inflytande på båda delarna av ön? Men som jag förstått det finns det starka krafter för en återförening igen, och det hjälps väl av att Grekland och Turkiet har fått en mer vänskaplig ton till varandra, och att EU skulle uppskatta det en lösning på problemet inför Cyperns möjliga medlemskap... Så man kan väl vara försiktigt optimistisk i alla fall?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 15 december 2003, 18:03

Jo, optimist, det kan och ska man vara!

Jag tror båda sidor tjänar på en återförening. Att få bli EU-medlemmar och samtidigt vara nationalister går inte. Dessutom verkar ju som sagt båda sidor ha en starkt positiv syn på EU. Problemet blir väl vem som ska styra. Kanske en interimregering?

Problemet att många vill ha tillbaka sina gamla hem, från innan kuppen 1973, är däremot omöjligt att lösa. Det är för gammalt för att tjafsa om, tycker jag.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 15 december 2003, 18:09

Löwe skrev:
Problemet att många vill ha tillbaka sina gamla hem, från innan kuppen 1973, är däremot omöjligt att lösa. Det är för gammalt för att tjafsa om, tycker jag.
Nån sorts upprättelse är nog nödvändig för att samvaron mellan de två folkkgrupperna ska bli fredlig, även om inte alla kan få tillbaka sina gamla hem.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 1 januari 2004, 22:53

Tror inte att alla Grek Cyprioter vill ena Cypern, levnads standarden är alldeles för ojämn. Personligen tycker jag nog att det hela är en hyfsad
lösning se "Berlinmuren" tråden.
Sedan är det ju inte bara Grek Cyprioter som skall ha tillbaka egendom även Turk Cyprioter har rättmätiga krav.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 1 januari 2004, 23:58

jag har aldrig riktigt fattat när och varför turkarna invadera (det gjorde dom va?). Blev det större strider? eller

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 2 januari 2004, 00:01

Personligen tror jag att det är en lång väg att gå- greker och turkar är väl inte världens bästa vänner. Men man ska väl aldrig säga aldrig.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 januari 2004, 00:26

Det finns väl en möjlighet till återförening, då grupperingarna inte är oöverkomligt sepparerade? Vad är skillnaden mellan turk-cyprioter och grek-cyprioter? De borde väl rimligtvis ha en delad kultur och en hög grad av tvåspråkighet, och delade familjeband?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 2 januari 2004, 01:24

Dûrion Annûndil skrev:Det finns väl en möjlighet till återförening, då grupperingarna inte är oöverkomligt sepparerade? Vad är skillnaden mellan turk-cyprioter och grek-cyprioter? De borde väl rimligtvis ha en delad kultur och en hög grad av tvåspråkighet, och delade familjeband?
För att ha bott blandat under lång tid är de, såvitt jag förstått, ändå förvånansvärt olika. Uppdelade har de egentligen bara levt sedan 1974, då några hundratusen greker flyttades från den turkiska till den grekiska delen, och drygt femtiotusen turkar den andra vägen.

Grek-cyprioterna, som är den ursprungliga befolkningen (efter att grekerna koloniserat ön för 3.000 år sedan - det bodde en ännu ursprungligare befolkning är innan ...) talar grekiska, är grekiska-ortodoxa och har sin egen kultur, medan turk-cyprioterna härstammar från turkiska invandrare de senaste femhundra åren, talar turkiska, är muslimer och har fört med sig sin turkiska kultur. Framför allt har nog skillnaden i religion varit ett hinder mot äktenskap över folkgränserna. Vidare har stora mängder fastlandsturkar flyttat till Cypern efter delningen 1974, vilket ytterligare accentuerar skillnaderna mellan folkgrupperna.

Men jag hoppas ändå att du har rätt ...

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 2 januari 2004, 02:45

När jag var på Cypern förra året fick jag den uppfattningen att gränsen var klar och att mkt litet utbyte skedde.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 2 januari 2004, 11:26

Det bor Turkar i södra Cypern och Greker i norra Cypern fast det är inte så vanligt.
Problemen emellan folkgrupperna var delvis pga yttre makter, Grekiska juntan ville att Cypern skulle vara en del av Grekland och Turkiet motsatte sig detta.
Tror inte på någon snabb lösning och en återförening, kan vara en generations fråga också nu när Cypern snart är medlem i EU, många yngre Turk-Cyprioter vill till andra EU-länder som t.ex Tyskland, medans
den äldre generationen inte litar på Grek-Cyprioterna (med viss rätt).
Komplicerad situation minst sagt...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2004, 18:10

Jag har varit i närheten av den gräns delas upp mellan grek- och turkcypiotiska sidan. Min uppfattning var att det inte gick att komma igenom muren som kännetecknar gränsen. Man såg ju den turkiska flaggan uppe på muren och det gav en liten obehaglig känsla faktiskt. Men det var för tio år sedan, nu kanske är nånting annat.

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 januari 2004, 21:28

Kan man tänka sig någon slags kopia av det belgiska eller schweiziska systemet för att kunna bilda ett återförenat Cypern? Är det inte det förespråkarna för en förening diskuterar? Problemet är väl att bilda en samlingsregering som är acceptabel för båda sidorna..?

Skriv svar